kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد

آزادسازی 17 شهر افغانستان از اشغال طالبان طی چند روز



در ادامۀ باز پس گیری مناطق اشغالی در افغانستان، وزارت دفاع دولت کابل اعلام کرد، نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور، 17 شهرستان را از اشغال طالبان خارج کردند و تحت کنترل خود در آوردند.
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور موفق شده‌اند، ۱۷ شهرستان را از عناصر طالبان پس بگیرند و ده‌ها تن از عناصر این گروه را به قتل برسانند.
بر اساس این گزارش، تنها طی ۲۴ ساعت گذشته، نیروهای امنیتی افغانستان موفق شدند با کمک نیروهای «خیزش مردمی»، چهار شهرستان دیگر را از کنترل نیروهای طالبان خارج کنند.
«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان، از دست دادن این مناطق را تایید کرد، ولی مدعی شد، چون موقعیت این مناطق، مناسب نبود، طالبان آنها را رها کرد.
طالبان مدعی است، از مجموع ۴۲۱ شهرستان افغانستان، بر ۱۹۳ شهرستان کنترل دارد. البته، وزارت دفاع افغانستان این ادعا را رد کرده است.
مذاکرات بین الافغانی
مذاکرات محرمانه میان هیئت‌های هفت نفری حکومت افغانستان و گروه طالبان در «دوحه» قطر، همچنان جریان دارد.
«عبدالله عبدالله»، رئیس‌شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، و
«ملا عبدالغنی بردار»، رئیس‌دفتر سیاسی طالبان در قطر، این مذاکرات را رهبری می‌کنند.
گفت وگوهای صلح افغانستان در قطر، از ۱۰ ماه پیش آغاز شده، ولی پیشرفت خیلی‌اندک داشته است.
هشدار طالبان به ترکیه
در پی اظهارات مقامات آنکارا مبنی بر اینکه‌، نیروهای ارتش ترکیه پس از خروج نظامیان آمریکایی، از فرودگاه کابل حفاظت خواهند کرد، «محمد نعیم»‌، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، گفت: ما با ماندن نیروهای ترکیه در افغانستان، در چارچوب پیمان ناتو و به موجب توافق بین آنکارا و واشنگتن به بهانه تأمین امنیت فرودگاه کابل و مقرهای دیپلماتیک خارجی، مخالفیم. در صورتی که نیروهای ترکیه در افغانستان بمانند، ما علیه آنها می‌جنگیم. بعید است با توجه به ارزش‌های دینی، فرهنگی و نژادی میان مردم دو کشور، افغان‌ها درباره این نیروها سهل انگاری به
خرج دهند.
وی گفت: ما متعهد شده‌ایم به زیرساخت اصلی و منافع کشورهای دیگر تجاوز نکنیم. آنکارا قبلا تعهد داده بودکه دست به هیچ اقدامی که مورد قبول ما نباشد، نزند. اما متأسفانه بعدا در رسانه‌ها شنیدیم که آنها در افغانستان می‌مانند. این موضوع به پایان رسیده است و هیچ گفت وگویی درباره آن با ترکیه وجود ندارد، هرچند که تماس‌هایی میان طالبان و طرف‌های مختلف منطقه‌ای و فعال در عرصه افغانستان، که تمایل به شراکت و دوستی دارند، وجود دارد. همکاری پاکستان با ترکیه در این راستا، مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند. براساس توافق صلح با آمریکا، نباید هیچ طرف خارجی در امور افغانستان دخالت کند.