kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا:

همه افراد بالای ۶۰ سال تا ۶ مرداد واکسینه می‌شوند

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به بیان توضیحاتی درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا و روند واکسیناسیون در کشور پرداخت.

 


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری اظهارداشت: تمام ۷۵ مرکز تزریق واکسن در تهران و ۸۰۰ مرکز در سطح کشور بدون مشکل کار واکسیناسیون هموطنان را انجام داده‌اند و تا چهارشنبه ۶ مرداد ماه، همه افراد بالای ۶۰ سال واکسینه می‌شوند.
رئیسی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۹ شهر قرمز و ۱۶۶ شهر با وضعیت نارنجی داریم که این موارد نشان می‌دهند که وضعیت فعلی خطرناک بوده و سرایت و میزان ابتلا به ویروس کرونا رو به افزایش است. این موضوع زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود که در صورت ادامه ندادن باید شاهد از دست رفتن عزیزانمان باشیم.
وی افزود: برای رها شدن از همه‌گیری ویروس کرونا، صرفا ایمن ‌سازی یک یا چند کشور کافی نیست. حتی سازمان بهداشت جهانی هم تاکید می‌کند که حتی اگر کشوری حدود ۸۰ درصد از مردم خود را واکسینه کند نباید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند و بعد از زدن واکسن هم تمام مسائل بهداشتی باید رعایت شود.
سخنگوی ستاد کرونا ادامه داد: برای رها شدن از همه‌گیری ویروس کرونا، صرفاً ایمن ‌سازی یک یا چند کشور کافی نبوده زیرا زنجیره ویروس کرونا زمانی قطع می‌شود که ایمن ‌سازی انجام شود و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. اگر کشورهای زیادی دز اول واکسن را بزنند خیلی بهتر از آن است که چند کشور محدود در دنیا و اروپا دو دز واکسن را تزریق کنند. اگر کشوری ۷۰ درصد مردمش را واکسینه کند نمی‌تواند بگوید مردم کشور ایمن شده و ماسک‌ها را می‌توانند بردارند. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند بیشتر مردم دنیا واکسن کرونا را تزریق کنند و زمانی که زنجیره ویروس در دنیا قطع شود مردم می‌توانند ماسک‌ها را بردارند.
رئیسی گفت: کشور‌هایی که واکسیناسیون بالایی را انجام داده‌اند ممکن است که پیک اپیدمی در این مناطق رخ بدهد، اما میزان مرگ و میر در این کشور‌ها کاهش پیدا می‌کند و ما باید به سمت واکسیناسیون عمومی برویم.
در دنیا به یک شرکت خصوصی
واکسن نمی‌فروشند
وی درباره عدم توفیق بخش خصوصی برای واردات واکسن اظهارداشت: هیچ مخالفتی برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی نشده است. صادقانه با مردم باید صحبت کنیم ما تا به این لحظه ۳۵مجوز برای واردات واکسن صادر کرده‌ایم، اما دریغ از اینکه یک دز واکسن توانسته باشند که وارد کشور کرده باشند. نه اینکه بخش خصوصی ضعیف است نه این شرکت‌ها دارو‌های کمیاب را وارد کشور می‌کنند. امروزه واکسن یک موضوع فرا سلامت است و واکسن معادله دولت با دولت است و واکسن به یک شرکت خصوصی در دنیا نمی‌فروشند. واکسن به یک کالای سیاسی و استراتژیک در دنیا تبدیل شده است و ما سراغ نداریم که یک بخش خصوصی واکسن را از جایی خریده است. اگر یک شرکت خصوصی بخواهد از چین یا روسیه واکسنی را بخرد باید نامه از دولت ایران داشته باشد در غیر این‌صورت کشور‌های مبدا به این شرکت واکسن نمی‌فروشند. وقتی که سفیر ما در کشور‌های تولید‌کننده واکسن است دیگر نیازی به معرفی بخش خصوصی نبوده و سفیر ایران نماینده کشورمان محسوب می‌شود.
آمار واکسیناسیون کرونا در ایران
به تفکیک واکسن مورد استفاده تاکنون
رئیس‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو، آمار واکسیناسیون کرونا به تفکیک واکسن مورد استفاده در کشور تا ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۰ را اعلام کرد.
کیانوش جهانپوردر گفت‌و‌گو با ایسنا، در توضیح آمار واکسن‌های کرونا که تا کنون به وزارت بهداشت تحویل و تزریق شده است، گفت: تا کنون بیش از ۱۳ میلیون دُز واکسن وارداتی و ایرانی (تولید داخل) به وزارت بهداشت تحویل شده است. به گفته وی، تا امروز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰، جمعا ۸میلیون و ۴۴۸هزار و ۷۰ دُز واکسن در سراسر کشور تزریق شده است.
بنابر اعلام آمار جهانپور، واکسیناسیون کرونا به تفکیک واکسن مورد استفاده تا امروز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ به شرح زیر است:
اسپوتنیک روسیه نوبت اول: ۴۲۱۴۴۹‌،اسپوتنیک روسیه نوبت دوم: ۳۴۸۴۴۰‌،واکسن چینی نوبت اول: ٣٨۴٧٧٣۵‌،واکسن چینی نوبت دوم: ۱۷۷۰۵۱۱‌،بهارات هند نوبت اول: ۵۹۰۶۰‌،بهارات هند نوبت دوم: ۵۳۹۵۰‌،آسترازنکا نوبت اول: ۱۶۴۵۲۴۵‌، آسترازنکا نوبت دوم: ۹۵۹۲۵‌،کووایران برکت نوبت اول: ۲۰۵۷۵۵‌،مجموع نوبت اول: ۶١٧٩٢۴۴‌،مجموع نوبت دوم: ۲۲۶۸۸۲۶.
وی همچنین به واجدین شرایط دریافت واکسن تاکید کرد که برای دریافت نوبت واکسیناسیون در سامانه سلامت به نشانی salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و قبل از دریافت پیامک، از هر گونه مراجعه حضوری به مراکز خودداری کنند.
هفتمین محموله واکسن وارداتی کرونا توسط هلال‌احمر تحویل وزارت بهداشت شد
رئیس‌جمعیت هلال احمر از ورود هفتمین محموله واکسن کرونا به کشور که از سوی این جمعیت تامین شده، خبر داد. کریم همتی، گفت: صبح دیروز یکشنبه هفتمین محموله‌ واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر در فرودگاه امام خمینی(ره) برای توزیع سریع و سراسری در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.
همتی با بیان اینکه در این مرحله یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۶۰۰ دُز واکسن به کشور وارد شد، افزود: با ورود این محموله، تاکنون مجموعا با ۹ پرواز هشت میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۰۰ دُز واکسن توسط هلال احمر وارد کشور شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی هلال احمر، وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر در تلاش است با کمک همکارانِ سایر دستگاه‌ها و شرکای بین‌المللی در امر تهیه و انتقال واکسن به داخل کشور همچون گذشته فعالیت داشته باشد.