kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
مراسم بدرقه در فرودگاه امام خمینی(ره) برگزار شد

اعزام دو گروه از ورزشکاران ایران به المپیک/هفدهمین کاروان ورزشی از توکیو دست پر بازمی گردد؟!

دو گروه از اعضای کاروان ورزشی ایران شنبه و یکشنبه راهی توکیو محل برگزاری المپیک 2020 شدند.

 

سرویس ورزشی-

مراسم بدرقه کاروان ورزش ایران شامگاه شنبه شب با حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش، سیدرضا صالحی امیری رئیس‌کمیته ملی المپیک و اعضای نخستین گروه اعزامی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو در CIP فرودگاه امام‌خمینی(ره) برگزار شد. در ابتدای این مراسم فیلمی از آماده‌سازی ورزشکاران ایران برای حضور در المپیک به نمایش درآمد و در ادامه سوگندنامه ورزشکاران توسط پاکدامن عضو تیم ملی شمشیربازی و حمیده عباسعلی عضو تیم ملی کاراته قرائت شد.
در این مراسم سلطانی فر وزیر ورزش عنوان داشت: ورزشکارانی که به المپیک اعزام می‌شوند جزو نخبه‌ترین و بهترین‌های جهان هستند. المپیک بر خلاف رویدادهای دیگر اینگونه نیست که هر کسی اراده کرد بتواند مجوز بگیرد. المپیک محل نخبه‌ترین افراد است و برای گرفتن مجوز باید بین دو تا سه سال تلاش کنند و در مسابقات مختلف حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: ما در رشته‌های مختلف ورزشکاران زیادی داریم که در سراسر جهان تلاش می‌کنند اما ملی‌پوشان ایران مسیر سختی را طی کردند که سهمیه را کسب کنند. تیم ملی والیبال ایران در بین ۱۲ کشور برتر جهان حضور خواهند داشت. بسکتبال هم همین‌طور که ۱۲ تیم برتر دنیا در این مسابقات حضور خواهد داشت. مسعود سلطانی‌فر ادامه داد: ان شاالله با عزم و اراده ویژه و دعای خیر مردم و حمایت‌هایی که از سوی مسئولان صورت گرفته است نتایجی در شأن ورزش ایران کسب شود.
صالحی امیری رئیس‌کمیته ملی المپیک هم در این مراسم گفت: آنچه وظیفه ما بود حمایت و تشویق‌های لازم مادی و معنوی بود که انجام شده است. برای فدراسیون‌ها در طول سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان کمک کردیم امسال هم در چهار ماهه اول سال ۵۰ میلیارد تومان کمک کرده‌ایم. بودجه‌های ارزی را تأمین کردیم. کاروان ایران امروز بدون دغدغه و کمترین اضطراب راهی توکیو خواهد شد. در توکیو برای مدال آوران طلا ۱۰ هزار یورو، ۵ هزار یورو برای نقره و ۳ هزار و ۵۰۰ یورو برای برنز به عنوان پاداش پای سکو پرداخت خواهیم کرد. در بازگشت هم وزارت ورزش پاداش خودش را به مدال آوران اهدا خواهد کرد.
بدین ترتیب نخستین گروه از کاروان ورزش ایران شامل ورزشکاران رشته‌های والیبال، شمشیربازی، تیراندازی، تنیس روی میز و تکواندو در پایان این مراسم با بدرقه وزیر ورزش و رئیس‌کمیته ملی المپیک راهی توکیو شدند تا از روز دوم مردادماه رقابت‌های خود را آغاز کنند.
دومین گروه ورزشی کاروان ورزشکاران ایران نیز برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو۲۰۲۰، شب گذشته تهران را ترک کردند. ورزشکاران رشته‌های بوکس، دوچرخه‌سواری، بدمینتون و بسکتبال دیشب تهران را به مقصد دوحه و سپس توکیو ترک کردند. گروههایی که شنبه و یکشنبه شب راهی توکیو شدند، در چند روز ابتدایی المپیک و بلافاصله بعد از افتتاحیه‌،یک مردادماه باید در رقابت‌ها شرکت کنند.
کج سلیقگی در طراحی لباس‌ها
نکته مهمی که در مراسم بدرقه ورزشکاران ایرانی به چشم آمد و انتقادات بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشت، طراحی بد لباس‌های ورزشکاران بود. در حالی که تمامی کشورها از لباس‌هایی یکدست و یک‌شکل برای زنان و مردان استفاده می‌کنند و با طراحی خاص رنگ پرچم کشور خود را در این طراحی‌ها به کار می‌گیرند اما این شکل متحد در لباس کاروان کشورمان به چشم نمی‌خورد. انتخاب رنگ لباس آبی فیروزه‌ای برای زنان و کت و شلوار سورمه‌ای برای مردان هیچ تناسبی با رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران ندارد و لباس بانوان بیشتر به لباس میهمانداران هواپیما شباهت دارد. لباس یکدست سفید گرمکن نیز بدون هیچ رنگ‌آمیزی بیشتر به لباس کادر درمان شباهت دارد تا تیم اعزامی به المپیک.
آمار جالب از ایرانی‌های حاضر درالمپیک
کاروان ایران با ۱۸۱ نفر در المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت می‌کند. تعداد ورزشکاران کاروان ایران ۶۶ نفر است که ۱۰ نفر آنها را زنان و ۵۶ نفر را مردان تشکیل می‌دهند. بیشتر ورزشکاران کاروان ایران متولد دهه‌های ۶۰ و ۷۰ هستند اما کوچکترین و بزرگترین عضو کاروان ایران خارج از این دو دهه متولد شده‌اند. آرمینا صادقیان از رشته تیراندازی متولد سال ۱۳۸۰ است. او اولین المپیک خود را در سن ۱۹ سالگی تجربه می‌کند و جوانترین عضو کاروان ایران است. جواد فروغی از رشته تیراندازی متولد سال ۱۳۵۸ است. او نیز اولین المپیک خود را تجربه می‌کند.
اما با سابقه‌ترین ورزشکار ایران در توکیو حدادی است. احسان حدادی در المپیک‌های ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو حضور داشته است و حاصل آن یک مدال نقره پرتاب دیسک در لندن بوده است.
کشتی با ۵ سهمیه فرنگی و ۶ سهمیه آزاد بیشترین تعداد سهمیه (۱۱ سهمیه) را کسب کرده است و تنیس روی میز، بدمینتون، شنا، تیروکمان و دوچرخه‌سواری هر کدام با یک سهمیه در المپیک حاضر هستند.
والیبال و بسکتبال هر کدام با ۱۲ ورزشکار بیشترین تعداد نفر را در المپیک توکیو دارند و محمد علی و محمدرضا گرایی ملی‌پوشان کشتی فرنگی دو برادری هستند که در توکیو به میدان می‌روند. این دو برادر شیرازی خاطره حضور رسول و امیررضا خادم در المپیک‌های ۹۲ بارسلون و ۹۶ آتلانتا را زنده می‌کنند.
تاریخچه حضور ایران در المپیک
درخصوص تاریخچه المپیک می‌توان به این موضوع اشاره داشت که بعد از حضور در المپیک ۱۹۴۸ لندن و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ورزش ایران در تمام ادوار برگزارشده بازی‌های المپیک شرکت داشت. بعد از پیروزی انقلاب ۵۷ اما ایران در دو دوره بازی‌ها غیبت داشت. (۱۹۸۰ شوروی و ۱۹۸۴ لس آنجلس)
سال ۱۹۸۰ المپیک بیست و دوم به میزبانی شوروی در مسکو برگزار شد. آن بازی‌ها به دلیل اشغال افغانستان که کشور مسلمان و همسایه ایران است، از سوی کشورمان تحریم شد. مسئولان ورزش ایران المپیک بیست و سوم را هم به دلیل حمایت‌های آمریکا از عراق که به خاک کشورمان تجاوز کرده بود، تحریم کردند. آمریکا میزبان این بازی‌ها (۱۹۸۴) در لس آنجلس بود.
پیش از برگزاری بازی‌های ۱۹۸۸ سئول اما مجدد شرکت در بازی‌های المپیک در برنامه ورزش ایران و دولتمردان قرار گرفت. اینگونه شد که کاروان ایران با ۲۷ ورزشکار در آن دوره بازی‌ها شرکت کرد اگرچه نتیجه‌ای بهتر از کسب یک مدال نقره (عسگری محمدیان در کشتی آزاد) و جایگاه مشترک ۲۶ با هفت کشور به دست
نیاورد.
بعد المپیک ۱۹۸۸ حضور ایران و ورزشکاران ایرانی در بازی‌های المپیک به صورت متوالی ادامه پیدا کرد. در هر صورت اینکه تا به امروز ورزش ایران جدا از المپیک ۱۹۰۰ پاریس، به صورت رسمی در ۱۶ دوره دیگر این بازی‌ها کاروان اعزامی داشته است و امروز هم در توکیو بخشی از هفدهمین کاروان ورزشی ایران حضور دارد. علاقه مندان به ورزش امیدوارند که هفدهمین کاروان ورزشی ایران از توکیو دست پر برگردد و ورزشکاران‌مان حداقل در رشته‌هایی چون کشتی، تکواندو، کاراته و وزنه برداری موفق به کسب مدال شوند.