kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

حزب‌الله لبنان: آمریکا عامل همه مصیبت‌های لبنان است

 

رئیس‌شورای اجرایی حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه دخالت‌های آمریکا مسبب همه مصیبت‌های جاری لبنان است، اظهار داشت، جبهه مقاومت قوی‌تر از قبل و به اهداف بزرگ خود نزدیک‌تر
شده است.
«هاشم صفی‌الدین» طی نطقی در مسابقه بین‌المللی مجازی قرآن کریم در لبنان گفت: امروز کسی که لبنان را تخریب کرده، آمریکا است، کشوری که همچنان در همه امور لبنان دخالت می‌کند. این مقام حزب‌الله تأکید کرد که تمام مصائب امروز لبنان به طور مستقیم یا غیرمستقیم، توسط آمریکا ایجاد شده است.
به گزارش فارس، صفی الدین گفت: استبداد آمریکایی، لبنان، فلسطین و هر مکانی در منطقه را، که عزت و مقاومت در آنجاها وجود دارد، هدف قرار می‌دهد.
رئیس‌شورای اجرایی حزب‌الله گفت: آمریکایی‌ها برای خرابکاری، به عراق، افغانستان و سوریه آمده‌اند و برای از بین بردن یمن، به آنجا اسلحه و موشک می‌فرستند.
او نبرد اخیر «سیف القدس» فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی را نبرد حق علیه باطل و دفاع از ارزش‌ها و بشریت و همه مردم شریف جهان خواند و گفت:
سیف‌القدس آمریکا و اسرائیل را شکست داد.
صفی الدین با اشاره به سالروز پیروزی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶‌، تاکید کرد: مقاومت از زمان جنگ ژوئیه[33 روزه] تا به امروز، به ارتقای توان خود ادامه داده است.
رئیس‌شورای اجرایی حزب‌الله گفت:در روزهای جنگ ژوئیه ۲۰۰۶‌، جبهه دشمن گیج شده بود، در حالی که مقاومت دید روشنی داشت و متکی به مردمی قدرتمند و مستحکم بود.
صفی الدین تشکیل جبهه مقاومت را رهاورد جنگ ۲۰۰۶ خواند و گفت: اگر آن جنگ نبود، محور مقاومت هم شکل نمی‌گرفت.
وی تاکید کرد: مقاومت امروز در سطح منطقه ما قوی‌تر و ریشه دارتر شده و سیف القدس بیانگر این تحول بزرگ است.
این مقام حزب‌الله با اشاره به تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه لبنان گفت: امروز آمریکا همه مردم منطقه و نیازهای آنها را هدف تحریم قرار‌داده است.
صفی الدین تاکید کرد: امروز ما در جبهه مقاومت، به تحقق اهداف بزرگ مان نزدیک‌تر شده‌ایم.
گزینه بعدی برای نخست‌وزیری
در حالی که نام یک فرد به عنوان محتمل‌ترین گزینه برای نخست‌وزیری پس از سعد حریری مطرح بود و همه منتظر تعیین موعد آغاز رایزنی‌های پارلمانی برای تعیین نخست‌وزیر بودند، گزینه موردنظر از این امر کنار کشید.
به گزارش خبرگزاری فارس، سعد حریری، که در اول آبان سال گذشته (۱۳۹۹) مأمور به تشکیل کابینه جدید لبنان شده بود، پس از ۹ ماه، در ۲۴ تیر (پنجشنبه گذشته) انصراف خود را از تشکیل دولت اعلام کرد‌، تا لبنان در اوضاع نابسامان کنونی، بار دیگر وارد گردونه سردرگمی‌شود.
روزنامه «الاخبار» دیروز طی گزارشی نوشت، در پی انصراف حریری از تشکیل کابینه، محتمل‌ترین فرد برای جایگزینی وی، یعنی «نجیب میقاتی»، نیز از نامزد شدن، کنار کشید.
در ادامه این گزارش آمده است، فرانسوی‌ها بر تشکیل دولت لبنان تا قبل از چهارم آگوست (۱۳ مرداد/ سالروز انفجار بندر بیروت) اصرار دارند.
الاخبار افزود، همزمان با فشارهای آمریکایی- اروپایی برای تسریع در تشکیل دولت، «جنگ سرد» میان میشل عون (رئیس‌جمهور) و «جبران باسیل» رئیس‌حزب « جریان ملی آزاد» از یک سو و «نبیه بری» رئیس‌پارلمان و سعد حریری از سوی دیگر، در جریان است. منابع وابسته به گروه «هشت مارس» گفته‌‎اند، باسیل مشورت با دو نامزد برای نخست‌وزیری؛ یعنی، «فیصل کرامی» و «فؤاد مخزومی»، را آغاز کرده است.
در ادامه گزارش مذکور آمده است، در حالی که مطرح‌ترین نامزد برای جانشینی حریری از نظر خود وی و نیز نبیه بری، «نجیب میقاتی» بود، وی به اطلاع حریری و نبیه بری رساند که چون نمی‌تواند با سقف تعیین شده توسط حریری کنار بیاید، قادر به قبول نخست‌وزیری نیست. با این اتفاق، اکنون سعد حریری و نبیه بری نامزد دیگری را در نظر ندارند و پیدا کردن فرد مناسب، آسان نیست. تنها پیشنهاد جدی پس از میقاتی، می‌تواند فیصل کرامی باشد، که میشل عون و حزب‌الله با وی مخالف نیستند. اما اگر بر سر کرامی موافقت شود، یک پروژه «حسان دیابِ» دیگر کلید خواهد خورد. دیاب پیش از این‌، مامور تشکیل کابینه شده بود، ولی در این ماموریت شکست خورده است.
از سوی دیگر‌، هواداران سعد الحریری پس از انصراف وی از تشکیل کابینه به خیایان‌ها ریخته و اقدام به بستن جاده‌ها کردند. «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان با بیان اینکه وضعیت سیاسی و اجتماعی لبنان موجب تشدید تنش و بحران در این کشور شده است گفت که ارتش اجازه بروز هرج و مرج را نمی‌دهد (جزئیات بیشتر).