kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹

سکوت رسانه‌های فارسی‌زبان و سلبریتی‌ها در مقابل فاجعه سیل در اروپا(اخبار ادبی و هنری)

بسیاری از کاربران به مقایسه واکنش سلبریتی‌ها و رسانه‌های غربی در قبال سیل در ایران و اروپا پرداختند.

درحالی که در کشورهایی چون آلمان و بلژیک در اثر سیل تاکنون بیش از 100 نفر کشته و هزاران نفر نیز مفقود و بی‌خانمان شده‌اند، مقایسه عملکرد رسانه‌های غربی در نحوه پرداختن به سیل در ایران و اروپا قابل تأمل است. رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به سرویس‌های بیگانه همچون بی‌بی‌سی فارسی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و... تقریبا هیچ خبری از سیل مهیب و خسارات فراوان آن در اروپا منتشر نکرده‌اند! گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است و هیچ‌کس هم صدمه‌ای نزده است! حتی بی‌بی‌سی فارسی که فوت دو نفر و مفقود شدن سه نفر را در سیل کرمان تیتر درشت کرده بود، برای انعکاس خبر سیل اروپا با بیش از 100 کشته از تیتر «تلاش برای نجات مفقودان ادامه دارد» استفاده کرده است که مفهوم و حس و حالی مثبت از یک فاجعه در اروپا را منتقل می‌کند!
این وضعیت درباره سلبریتی‌ها نیز صادق است. سلبریتی‌هایی که در مواقع بروز سوانح و فجایع طبیعی به‌جای اینکه موجب آرامش و تقویت وحدت ملی شوند، به اظهارنظرهایی تفرقه‌افکن و ویرانگر می‌پردازند و موضوعات بی‌ربط را به هم ربط می‌دهند!
کاربران فضای مجازی نیز به این رفتار دوگانه واکنش نشان دادند. محمدرضا شهبازی در این باره نوشت: «خود آلمانی‌ها که شعور ندارن، کاش خانم مهناز افشار تا اونجا هستن یک کم از دلایل واقعی سیل اخیر آلمان براشون بگن تا بفهمن شعارهایی که یکشنبه‌ها در کلیساها میدن تا چه حد ویرانگره و کشورشون تا چه حد مرکز نفرین زمینه»، محسن فراهانی نیز با درج تصویری سیاه از نقشه آلمان ابراز کرد: «به نظرتون چندتا از سلبریتی‌های آلمان تا حالا عکس زیر رو گذاشتن و نوشتن: وطنم تسلیت. نفرین به این زندگی. تف به این مملکت. لعنت به این سرزمین نفرین‌شده‌ کوفتی و زهرماری... بعد قرارداد جدیدشون رو‌ امضا کردن؟ چند نفر؟»