kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

باج و باج خواهی در فوتبال (نکته ورزشی)

 

سرویس ورزشی-
هفته گذشته رئیس‌فدراسیون فوتبال در جمع اعضای هیات رئیسه این فدراسیون صحبت‌هایی داشت که مثل خیلی از حرف‌هایی که ایشان قبلا هم زده بود، خوب و بلکه امیدوار‌کننده بود، اما حرف در این است که اولا: حرف خوب وقتی با عمل خوب توام نباشد‌، کاری از پیش نمی‌رود و اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد و ثانیا در چند ماهه اخیر که ایشان رئیس‌فدراسیون فوتبال شده نه تنها به این حرف‌های خوب خیلی جاها عمل نشده است، بلکه بدتر از آن در بعضی از موارد بر خلاف آن هم عمل شده است!... در هرحال وی در بخشی از حرف‌هایش در نشست ذکر شده گفته است: فدراسیون فوتبال نه در صدد تخطئه برآمده و می‌آید و نه اجازه می‌دهد کسی فوتبال کشور را مخدوش کند. این فدراسیون نه باج می‌دهد ونه باج خواهی می‌کند. تنها هدف ما گشایش افق‌های تازه در فوتبال ملی است...»
همان‌طور که حتما شما خواننده محترم هم تصدیق می‌فرمایید این حرف اولا اشاره است به یکی از دردهای قدیمی مدیریت ورزش خاصه فوتبال یعنی باج دادن و ثانیا اگر عملی شود و همین طور که ایشان گفته است فدراسیون فوتبال باج به دیارالبشری ندهد و فراتر از زیاده خواهی‌ها، گردنکشی‌ها و اعمال نظرهای ویرانگر، رنگ بازی و خط و ربط دهی‌ها و تهدیدها و... تنها در پی « گشایش افق‌های تازه در فوتبال ملی» باشد، بدون تردید آینده‌ای روشن با موفقیت‌های بزرگ در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.
متاسفانه در این ورزش و این فوتبال کسانی هستند که خودخواهانه یا منفعت جویانه و یا به دلایل مختلف دیگر بیش از آنکه به مصلحت فوتبال و انتطارات مردم و منافع ملی فکر کنند به دنبال ارضا و برآوردن خواسته‌های کودکانه یا رنگی یا باندی یا سیاسی یا منفعت جویانه خودشان هستند.
آنها از تشکیلات ورزش و مثلا در این بحث از فدراسیون فوتبال می‌خواهند و توقع دارند تمام قد نه در خدمت منافع ملی و مصالح ورزش که در خدمت خواسته‌های کوچک و حقیر آنها و یا در جهت تامین منافع نامشروع و زیاده خواهانه آنها عمل و رفتار نماید. این جریانات عزیز بی‌جهت یا باج خواه یا منفعت جو و یا هر نام دیگری می‌خواهید رویشان بگذارید از عالم و آدم طلبکارند و توقع دارند همه به آهنگ ودر جهت خواسته‌های آنها حرکت کنند وگرنه با ابزاری که در اختیار دارند فشار و حمله را آغاز می‌کنند.
مثلا اینها از رسانه‌ها از جمله خود ما همین توقع را دارند که طبق خواسته و میل و سلائق و منافع آنها رفتار کنند. به جای قلم ونقد‌،
«بوق وپرچم» بردارند و « دادارودودور» به نفع فلان تیم و فلان رنگ راه بیندازند!
یا توقع دارند به خاطر اینکه منافع فلان باند و جریان رخنه کرده در فوتبال به خطر نیفتد‌، سکوت کنند و مسائل و انحرافات را با مردم و مسئولان در میان نگذارند و انحرافات و خطرها را هشدار ندهند و... حالا اگر کسی‌، مدیری، فدراسیون و رسانه‌ای به خاطر ضعف‌هایی که دارد مقابل این جماعت و جریانات « کم» آورد و مطابق باج خواهی و خواسته‌های نامشروع آنها مقاومت نکرد‌، بدون تردید مشروعیت ومعنای وجودی خود را از دست داده است واگر قرص و محکم و متعهدانه بدون توجه به این‌هارت و پورت‌ها و وراجی‌ها و زیاده خواهی و مداخله‌جویی‌ها‌، ایستاد، حتما به نفع ورزش و فوتبال و علاقه مندان واقعی ورزش یعنی مردم تمام خواهد شد.
این است که می‌گوییم یکی از مشکلات اصلی ورزش و به ویژه رشته‌هایی مثل فوتبال «باج دادن» مدیریت‌های آن به جریانات و افراد منفعت جو و باندباز و خلاصه مخرب است.باندها وجریانانی که به ویژه طی سال‌های اخیر به خاطر منافع شخصی یا گرایش‌های رنگی یا سلائق سیاسی و... ضربات مهلکی را از حیث فنی و فرهنگی به ورزش و خاصه رشته‌ای مثل فوتبال وارد آورده‌اند. حالا اگر آقای عزیزی خادم همین‌طور که در نشست اشاره شده گفته واقعا قصد این را داشته باشد که در عمل بساط باج خواهی و باج‌دهی را در فوتبال جمع کند، لاجرم باید به آینده فوتبال امیدوار باشیم.