kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴
ادامه واکنش نمایندگان به اظهارات رئیس‌جمهور

از توافق برجام، ملت ایران باید منتفع شود وضعیت اقتصادی نتیجه توافقی با دستاورد «تقریبا هیچ»

نمایندگان مجلس در ادامه واکنش به اظهارات روحانی که مصوبه مجلس را دلیل عدم لغو تحریم‌ها عنوان کرده بود، گفتند نباید دولت به دنبال توافقی باشد که دستاورد آن تقریبا هیچ باشد و ملت ایران از آن منتفع نشود؛ وضعیت امروز نتیجه توافق با دستاورد تقریبا هیچ است.

هفته گذشته رئیس‌جمهور در اظهاراتی تعجب برانگیز در جلسه هیئت دولت گفت: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی مورد احترام بود و در اوایل آذر لطمه نمی‌خورد و اگر ۱۱ آذر را نداشتیم در اسفندماه تحریم مردم برداشته شده بود و امروز مردم می‌دیدند چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین و اردیبهشت و خرداد و تیر دیگری را می‌دیدیم.
نمایندگان مجلس در روزهای گذشته نسبت به این گفته‌های روحانی واکنش نشان داده و نکات مهمی را بیان کردند. در ادامه این واکنش‌ها «علی‌اکبر علیزاده برمی» نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با‌اشاره به اظهارات حسن روحانی مبنی بر اینکه به آنچه در برجام خواستیم رسیده‌‌ایم، اظهار داشت: دستاورد ایران از موضوع برجام تقریباً هیچ است. در حالیکه آقای تخت‌روانچی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و عبدالناصر همتی رئیس‌کل سابق بانک مرکزی به چنین موضوعی اعتراف کردند.
وی افزود: مذاکرات وین که هم‌اکنون در جریان است به این دلیل است که ایران هیچ دستاوردی از برجام نداشته است؛ آژانس بین‌المللی انرژی در چهارده گزارش خود به صراحت اعلام کرده که ایران در موضوع برجام تمامی تعهدات خود را انجام داده و بسیاری از فعالیت‌های خود در صنعت هسته‌ای را طبق نظر غربی‌ها دنبال می‌کند.
نماینده دامغان در مجلس تصریح کرد:‌ مجلس یازدهم که نمایندگان آن انقلابی محسوب می‌شوند بعد از روی کار آمدن اعلام کردند که وقتی برجام هیچ دستاوردی برای ایران نداشته چرا باید مفاد و مواد آن را اجرایی کنیم لذا باید کارهای کاهشی ایران در تعهدات برجامی اجرایی شود چرا که تهران حق خود را می‌خواهد که البته این کار ما طبق ماده 36 و 37 برجام صورت گرفته است.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کردند که جمهوری اسلامی باید از حقوق خود در برجام منتفع شود و در همین راستا باید لغو تحریم‌ها از سوی تهران راستی‌آزمایی شود و کمتر از آن را نمی‌پذیریم. حسن روحانی بایستی صریحاً پاسخ دهد که کدامیک از تأکیدات مقام معظم رهبری درباره برجام عملیاتی شده است. این در حالی است که مقامات آمریکایی به صراحت اعلام می‌کنند که حاضر نیستیم هیچ تضمینی برای رفع تحریم‌های ایران بدهیم و حاضر نیستیم همه تحریم‌های تهران را لغو کنیم.
علیزاده افزود: آمریکا تحریم‌های ایران را به سه بخش سفید، زرد و قرمز تبدیل کرده است و اعلام کرده که تحریم‌های سفید که از نظر ایران تحریم‌های بی‌خاصیت محسوب می‌شود را رفع می‌کند که عملاً تأثیری برای ما ندارد. برای مثال محدودیت تردد آقای ظریف در نیویورک که محل سازمان ملل متحد است از 8 کیلومتر به 25 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند و یا اینکه اسامی برخی افراد گمنام که هیچ تأثیری بر اقتصاد ایران ندارند از لیست تحریم‌ها برداشته می‌شوند.
روحانی هنوز از برجام درس نگرفته
«عباس مقتدایی» نماینده مردم اصفهان و نایب‌رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با‌اشاره به سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای وین و طرح این ادعا که مصوبه آذرماه گذشته مجلس مانع به ثمر رسیدن مذاکرات شده است، اظهار داشت: مطالبی که آقای روحانی در آخرین روزهای کاری‌اش بر زبان می‌آورد، به نوعی مشابه حرف‌های وی در نخستین روزهای شروع مسئولیتش است. آقای روحانی در ابتدای کارش وعده داده بود که چون دیگران زبان دنیا را بلد نیستند و نمی‌توانند مذاکره کنند، ما زبان دنیا را می‌فهمیم و مشکل را حل می‌کنیم، اما امروز می‌بینیم که تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند.
نایب‌رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه موضوع برجام و پرونده‌ هسته‌ای ایران یک مسئله پرفراز و نشیب بوده، اظهار داشت: اینکه ما با تخیلات خودمان نمی‌توانیم فضای بین‌المللی را تغییر دهیم و از سوی دیگر طرف مقابل زیاده‌خواه و پیمان‌شکن است و هرچه امتیاز بدهیم باز هم جلوتر می‌آید، اینها تجربیاتی است که از نوع رفتار و مواجهه آقای روحانی با کشورهای غربی به دست آمده است.
مقتدایی با طرح این سؤال که از برجام چه چیزی عاید ملت ایران شده، افزود:‌‌ آنچه عاید ملت ایران شده است چیزی نبود که آقای روحانی از ابتدا وعده‌اش را داده بود؛ حالا در روزهای آخر مسئولیت ایشان می‌گوید که ما مشکل درونی داریم و نه مشکلی بیرونی و مشکل درونی را هم به مجلس شورای اسلامی نسبت می‌دهد. این نوع سخنان نشان می‌دهد که آقای روحانی از تجربه حاصل شده از برجام درس نگرفته و همچنان تلاش می‌کند تا با فرافکنی تقصیر را به گردن دیگران بیندازد.
نایب‌رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آقای روحانی دیروز به اصل شصتم قانون اساسی‌اشاره کرد و مدعی شد که این اصل توسط مجلس نقض شده است؛ اصل شصتم قانون اساسی حوزه اجرایی را در اختیار رئیس‌جمهور می‌داند، اما بر اساس اصل تفکیک قوا، حوزه قانون‌گذاری در اختیار مجلس است و قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» نیز عملا دست آقای روحانی را برای مذاکرات وین پُرکرد، هرچند به نحو شایسته‌ای ظرفیت‌های این قانون دنبال نشد.
مقتدایی با بیان اینکه حرف‌های آقای روحانی را نوعی عذرخواهی یا شبه عذرخواهی بابت ناکامی‌هایش تلقی کرد، به بی‌اعتنایی رئیس‌جمهور به ظرفیت‌های قانون‌گذاری مجلس‌اشاره کرد و افزود: اگر رئیس‌جمهور واقعا چنین اعتقادی دارد که مصوبه مجلس مانع کار تیم مذاکره‌کننده شده، یک بار شخصا به مجلس می‌آمد و در جلسه علنی یا غیرعلنی با نمایندگان صحبت می‌کرد؛ حتی می‌توانستند لایحه به مجلس پیشنهاد بدهند، بنابراین چون هیچ‌کدام از این کارها را نکردند نمایندگان مردم برای صیانت از منافع ملی و جلوگیری از زیاده‌خواهی طرف مقابل اقدام به تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها کردند.