kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴

صرفه‌جویی صدها مگاوات برق با پویش ابتکاری سیما(اخبار ادبی و هنری)

 

ابتکار شبکه یک سیما در راه‌اندازی پویش خاموش کردن وسائل برقی به مدت 15 دقیقه، طی چهار روز منجر به صرفه‌جویی صدها مگاوات برق و حل مشکل قطع برق در منازل شد.
فضل الله شریعت پناهی، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما به خبرنگار کیهان گفت: دکتر علی عسگری رئیس‌سازمان صداوسیما به معاون سیما و مدیر شبکه یک مأموریت داد که درخصوص کاهش مصرف برق به وزارت نیرو کمک کنند. برگزاری جلسه‌ای با حضور جمعی از مدیران سیما در شرکت توانیر، منجر به این شد که در کنار یک سری زیرنویس‌ها، در برنامه «سیمای خانواده» نیز یک جریان سازی اجتماعی در جهت صرفه‌جویی مصرف برق صورت بگیرد.
وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، از شنبه این هفته یک پویش راه‌اندازی شد که طی آن مجری‌های برنامه «سیمای خانواده» در شبکه یک هر روز رأس ساعت 12 از بینندگانشان خواستند که 15 دقیقه همه وسائل برقی و لامپ‌های خود را خاموش کنند. خودمان هم باور نمی‌کردیم اما همین دعوت باعث شد تا در آن 15 دقیقه حدود 400 مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق اتفاق بیفتد که به اندازه مصرف برق یک نیروگاه بود.
مدیر گروه اجتماعی شبکه یک افزود: از روز دوشنبه نیز شش شبکه دیگر به این جریان پیوستند و از مخاطب‌های خودشان خواستند تا دقایقی از مصرف برق خودداری کنند. روز سه شنبه نیز با وجودی که هوا گرم‌تر شد اما با این فراخوان حدود 300 مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی شد.
شریعت پناهی اظهار داشت: خوشبختانه با این حرکت سیما و استقبال خوب مردم، مسئله قطع برق در منازل و مناطق مسکونی حل شد و در این مناطق، دیگر خاموشی اتفاق نخواهد افتاد. اما این مشکل درباره مکان‌های صنعتی همچنان وجود دارد و ان‌شاءالله با تداوم این پویش، مشکل قطعی برق در حوزه صنعت نیز به زودی برطرف خواهد شد.
مدیر گروه اجتماعی شبکه یک در پایان تأکید کرد: به نظرم این اتفاق، گویای تأثیر خوب سیما بر مردم است و نشان می‌دهد که پیشنهاد رسانه ملی برای مردم اهمیت دارد. همچنین نهادها و سازمان‌های مختلف بار دیگر به نقش مهم صداوسیما در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی پی بردند. همچنان که رسانه ملی در مقاطع مهم دیگری مثل کرونا و انتخابات، تأثیر خوبی گذاشته بود و این بار در برطرف شدن مشکل برق، نقش خوبی را ایفا کرد.