kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸

جای خالی سریال‌های تاریخی- مذهبی

 

مهدی امیدی
اگرچه رسانه ملی، تولید دو سریال فاخر و بزرگ تاریخی-مذهبی «سلمان فارسی» و «موسی(ع)» را در دست دارد، اما با توجه به زمان بر بودن ساخت این گونه آثار، مدتی طولانی آنتن تلویزیون از چنین سریال‌هایی خالی مانده است و خالی خواهد ماند.
مهمترین خلأ این روزهای سیما نمایش سریال جدید در قالب تاریخی- مذهبی است. این نکته از آنجا حائز اهمیت است که همواره سریال‌های فاخر از پربیننده‌ترین و تأثیرگذارترین برنامه‌های تلویزیون در کشورمان بوده است.
سریال‌هایی که چه در قالب تاریخی و چه در ساختار ملودرام، همواره جذابیت‌های خاصی داشته و در عین حال به ترویج ارزش‌های اسلامی پرداخته‌اند. بدون تردید هیچ‌یک از ما خاطرات خوش سریال‌هایی چون «امام علی(ع)» و «ولایت عشق» را فراموش نمی‌کنیم. حتی آثاری چون «او یک فرشته بود» و «اغما» هم در ساختار ماورایی از کارهای به یادماندنی سیما در زمینه تولید مجموعه‌های مناسبتی بودند. نمی‌توان منکر شد که آثاری مانند «مختارنامه» و «یوسف پیامبر(ع)» علاوه بر بالا بردن استقبال مردم از سیما در مقابله با جنگ نرم هم نقش موثری را ایفا کردند.
وجه مشترك و ويژگي اصلي و بارز اين سريال‌ها كه اهميت آنها را بيش از ساير مسائل نشان مي‌داد وجه بصيرت‌افزايي و روشنگري آنها بود. بي‌شك سكانس‌ها و لحظات خاص و استثنايي اين سريال‌ها تا سال‌ها در ذهن مخاطب باقي خواهند ماند.
بي‌شك توليد اين سريال‌هاي تلويزيوني از ماندگارترين و جاودانه‌ترين آثار و توليدات سيماي جمهوري اسلامي ايران بوده و هست و برخي تا آنجايي براي سريالي همچون مختارنامه اهميت و تاثيرگذاري قائل بودند كه همزماني پخش آن در بسياري از كانال‌هاي ماهواره‌اي در كشورهاي عربي را با آغاز خيزش‌هاي مردمي و تسريع يافتن آنها در برخي كشورها مرتبط
مي‌دانستند.
اما مدتی است که چنین آثاری کمتر از شبکه‌های تلویزیون به نمایش درمی‌آیند. حتی در مناسبت‌هایی مانند ماه مبارک رمضان و ماه محرم هم چشم بینندگان کمتر به این گونه سریال‌ها برخورد می‌کند.
هم از اين رو، رسانه ملي و گروه‌هاي مربوطه در شبكه‌هاي متعدد تلويزيوني مي‌بايستي يك نهضت بزرگ در راستاي توليدات مذهبي فاخر همچون توليدات قبلي را آغاز نمايند و به آرمان بزرگ پخش مستمر و مداوم سريال‌هاي ديني و تاريخي مذهبي در تمام ايام سال دست يابند.
به اين ترتيب كه با اتمام يك سريال با يك موضوع، بلافاصله سريال ديگري با موضوع ديگر آغاز گردد. حقيقتا بايد گفت كه هركدام از14 معصوم(ع) ظرفيت توليدات سريال و فيلم‌هاي بسيار زيادي را دارند.
بخصوص كه امروز بيش از هر زماني به بازگويي و نشر تاريخ عبرت‌آموز و بصيرت زاي اهل بيت‌(ع) نياز داريم و شرايط كشور و انقلاب اسلامي ايران كه با بسياري از تهديدات مشابه صدر اسلام مواجه است اين سريال‌ها يا توليدات مشابه را بشدت مي‌طلبد.
صدا و سيما بايد يك راهبرد منتظم و روشن براي سريال هاي مناسبتي و ساير بخش‌ها و برنامه‌هايش داشته باشد تا تكليف براي توليد و نمايش كارها مشخص باشد.
مدون ساختن راهبردها، سياست‌ها و برنامه‌ها با پشتوانه‌اي علمي و نظري و با بهره‌گيري از تجربيات تمام سال‌هايي كه سريال‌هاي مناسبتي پخش شدند كه بتواند اهداف و شاخص‌هاي ساخت و نمايش فيلم و برنامه در زمينه‌هاي گوناگون از جمله ماه مبارك رمضان را تعيين كند، از مشكلات و كاستي‌ها كم
خواهد كرد.