kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴
غرب اروپا فلج شد

117 کشته و 1300 مفقود بر اثر سیل ویرانگر در آلمان و بلژیک

سیل ویرانگر که غرب اروپا را فرا گرفته است تنها در آلمان و بلژیک تاکنون بیش از ۱۱۷ نفر کشته بر جا گذاشته است.

به دنبال طغیان رودخانه‌ها بر اثر باراش بی‌سابقه باران در سراسر غرب اروپا، سیل شهر‌ها و روستا‌های این منطقه را در بر گرفت و دست‌کم 117 نفر فقط در آلمان و بلژیک جان خود را از دست دادند و هزار و 300 نفر نیز ناپدید شدند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیل در غرب اروپا موجب واژگونی خودرو‌ها و تخریب خانه‌ها شده و ساکنان را مجبور کرد تا بر سقف خانه‌های خود پناه ببرند. با فروکش کردن سیلاب، ساکنان شهر‌هایی که به شدت بر اثر سیل تخریب شده‌اند، به بررسی دارایی‌های خود برای یافتن آنچه باقی مانده بود، پرداختند.
در آلمان در شهر شولد خانه‌ها به ویرانه تبدیل شده‌اند. جاده‌ها با شاخه‌های شکسته درختان مسدود شده‌اند و ماهی‌ها در آب‌های جمع شده در وسط خیابان گرفتار شده‌اند. در اطراف منطقه‌ای در ایالت راینلند فالتس 18 نفر جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر ناپدید شده‌اند.
۱۵ نفر دیگر هم در منطقه‌ای در جنوب شهر بن کشته شدند. از ساکنان این منطقه خواسته شده است خانه‌های خود را تخلیه کنند و امدادگران سرگرم خالی کردن آب پشت سد جنوب شهر اویزکرشن هستند، زیرا بیم شکسته شدن آن وجود دارد.
در آلمان در برخی مناطق‌تانک‌ها برای پاک‌سازی جاده‌ها و گل و لای و درختان جمع شده در خیابان‌ها مستقر شده‌اند. بالگردهای پلیس و صدها سرباز در نواحی آسیب دیده بسیج شده‌اند تا به ساکنانی که گرفتار سیلاب شده‌اند کمک کنند. ده‌ها نفر روی بام خانه‌هایشان منتظر کمک هستند. همچنین مدارس در اطراف غرب آلمان تعطیل و خطوط ارتباطی به شدت مختل شده است.
حدود ۲۰۰ هزار خانوار به علت سیل برق خود را از دست داده‌اند. این سیل بدترین خسارات جانی سال‌های اخیر را به آلمان زده است.
گزارش‌ها حاکیست حدود ۲۵ خانه در محله «شولد بی‌آدنو» در منطقه کوهستانی آیفل، جایی که وضعیت اضطراری اعلام شده، در خطر فروریزی است. همچنین راه ارتباطی برخی خانه‌ها کاملا با جهان بیرون قطع شده و حتی با قایق نمی‌توان به آنها دسترسی یافت.
در بلژیک نیز تصاویر تکان دهنده از اتومبیل‌هایی که سیل در خیابان‌های شهر «ورویرز» با خود می‌برد منتشر شده است.
ساکنان لی‌یِژ، سومین شهر بزرگ بلژیک بعد از بروکسل و آنتورپ دستور تخلیه خانه‌ها را گرفته‌اند. مسئولان اعلام کرده‌اند کسانی که قادر به ترک خانه‌ها نیستند باید به طبقات بالایی خانه‌ها بروند.
انتظار می‌رود رود «میوز» که از میان این شهر جاری است و همین حالا هم در آستانه طغیان قرار دارد، ۱.۵ متر دیگر بالا بیاید. مسئولان همچنین نگران ریختن پلی در شهر هستند.
دولت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این بحران استثنایی است و مردم باید به هم کمک کنند.
ساکنان شهر کوچک «پپینستر» در بلژیک که در مصب دو رود در استان لی یژ قرار دارد با یک کامیون بزرگ تخلیه شدند، اما وضعیت در تروز آن‌قدر بد است که عملیات تخلیه خانه‌ها فعلا متوقف شده است.
گزارش‌ها حاکیست هلند هم به شدت تحت تاثیر سیل قرار گرفته است. در این کشور هرچند گزارشی از کشته یا زخمی شدن مردم منتشر نشده اما از هزاران نفر در شهرهای کوچک و روستاها که در طول رود میوز زندگی می‌کنند خواسته شده تا خانه‌هایشان را ترک کنند.
به گزارش بی‌بی سی، سیل در والکنبرگ در نزدیکی مرز بلژیک و آلمان نیز مرکز شهر را فراگرفت و باعث تخلیه چندین خانه سالمندان شد.
همچنین به گزارش خبرگزاری آناتولی، بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل و رانش زمین در منطقه دریای سیاه ترکیه دست‌کم دو نفر کشته و سه نفر دیگر مفقود شدند.
طبق اعلام اداره مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (AFAD)، رگبار باران در استان ریزه موجب رانش زمین و خسارت شدید در برخی مناطق شد و تخریب کامل روستای مرادیه را به دنبال داشت.
وزیر کشور ترکیه در این باره به خبرنگاران گفت: تاکنون توانستیم جسد یک نفر را پیدا کنیم. همچنان سه نفر در زیر آوار‌ها محبوس هستند و عملیات جست‌وجو و نجات برای یافتن سه فرد مفقود شده ادامه دارد.
در جریان تلاش‌ها برای جست‌وجو و نجات، یک نفر دیگر در منطقه گونیه سو درگذشت.