kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۰۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
یک مطالعه جدید نشان داد

«رمدسیویر» و «هیدروکسی کلروکین» تأثیری بر بهبود بیماران بستری کرونایی ندارند

 

یک مطالعه جدید نشان داد که داروهای «رمدسیویر» و «هیدروکسی کلروکین» هیچ اثر ضدویروسی را در بیماران بستری مبتلا به کرونا نداشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مطالعه توسط محققان بیمارستان دانشگاه اسلو در نروژ و همکارانشان روی 181 بیمار بستری در 23 بیمارستان در این کشور انجام شد. در این مطالعه بیماران داروهای «رمدسیویر»، «هیدروکسی کلروکین» و درمان استاندارد را دریافت کردند.
نتیجه این مطالعه جدید نشان داد که داروهای «رمدسیویر» و «هیدروکسی کلروکین» هیچ اثر ضدویروسی را در بیماران بستری مبتلا به کرونا در نروژ نداشته‌اند.
بر اساس گزارش The times of india، هیدروکسی کلروکین برای بیماری مالاریا و رمدسیویر به عنوان یک داروی ضدویروسی شناخته می‌شوند اما در پاندمی برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیز تجویز شدند.
همچنین در این مطالعه بین گروه‌های درمانی مختلف از نظر نرخ مرگ در دوران بستری تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد ضمن اینکه این دو دارو تاثیری هم روی درجه نارسایی تنفسی یا التهابی بیماران نداشتند.
در این مطالعه مشخص شد که هیچ یک از دو داروی رمدسیویر و هیدروکسی کلروکین در زمینه پاک‌سازی ویروسی در بیماران بستری مبتلا به کرونا تاثیری نداشته‌اند و تاثیری هم روی درجه نارسایی تنفسی یا التهابی بیماران ندارند؛ پیش از این نیز مطالعه سازمان جهانی بهداشت درباره این دو دارو نشان داده بود که تأثیری بر کاهش مرگ و میر بیماران نداشته‌اند.
وزارت بهداشت در دی‌ ماه سال 99 اعلام کرد: با توجه به نسخه نهم راهنمای تشخیص و درمان بیماری کووید-19 به‌‌طور کلی استفاده از داروهای ضد ویروسی از جمله رمدسیویر تنها در قالب مطالعه کارآزمایی بالینی و با ثبت دقیق اطلاعات است.
با این وجود در نسخه دهم مدیریت درمان بیماران کرونا که از سوی کمیته علمی کرونا در معاونت درمان وزارت بهداشت در خرداد ماه سال جاری منتشر شد، استفاده از داروی رمدسیویر در بیماران دچار درگیری ریوی و هیپوکسیک در اولین فرصت، مجاز اعلام شده است!
گفتنی است، مهر ماه سال گذشته، سازمان بهداشت جهانی پژوهشی را منتشر کرد که نشان داد رمدسیویر در بهبود بیمار کرونایی تاثیر ناچیزی داشته است. بر پایه این پژوهش دیگر داروهایی که در سراسر جهان به عنوان داروی موثر در درمان کرونا آزمایش شدند یا کاملا بی‌اثر بودند یا تاثیر آنها بسیار‌اندک بوده است.