kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۰۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

بازداشت سومین عامل آمریکا در ترور رئیس‌جمهور‌هائیتی

 

سی ان ان طی گزارشی، از بازداشت سومین آمریکایی در ارتباط با ترور رئیس‌جمهور‌هائیتی خبر داد.
«ژوونل موئیز» 53 ساله، رئیس‌جمهور‌هائیتی، چهارشنبه هفته گذشته در منزلش هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و ترور شد. وی بیست و چهارمین رئیس‌جمهور این کشور آمریکای مرکزی بوده و از سال ۲۰۱۷ قدرت را در دست داشته است. دولت‌هائیتی اعلام کرد، دست‌کم ۲۸ نفر در این عملیات ترور مشارکت داشته‌اند. سی.ان.ان هم گزارش داد، بسیاری از عاملان این ترور، با واسطه یک شرکت امنیتی مستقر در ایالت فلوریدا، از سوی کلمبیا اجیر شده بودند.منابع آگاه به سی ان ان گفته‌اند، برخی از این عوامل، مخبر اف‌.بی.‌آی بوده‌اند.
شبکه تلویزیونی «سی ان ان» دیروز نیز از بازداشت سومین آمریکایی در ارتباط با ترور رئیس‌جمهور‌هائیتی خبر داد.در همین حال، منابع آگاه اعلام کردند که گروه قاتلان رئیس‌جمهور‌هائیتی اطلاعات موجود مبنی بر دخالت آمریکا در ترور ژوونل موئیز را تأیید کردند.گفتنی است، مقامات‌هائیتی هفته گذشته دو مرد دارای تابعیت دوگانه‌هائیتی- آمریکا را به اتهام دست داشتن در حمله مرگبار به رئیس‌جمهور این کشور تفهیم اتهام کردند.این عملیات از سوی یک پزشک به نام«کریستیان امانوئل سانون» هماهنگ می‌شد. این پزشک اکنون در بازداشت دولت‌هائیتی به سر می‌برد.
مادورو
همزمان «خورخه رودریگز»، رئیس‌مجمع ملی ونزوئلا‌،نیز طی یک کنفرانس خبری در کاراکاس گفت که «سی‌تی‌یو» شرکت امنیتی مستقر در آمریکا، که در ترور   ژوونل موئیز مشارکت داشته، در توطئه علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، در سال ۲۰۱۸ هم دخیل بوده است. «رودریگز» در این خصوص گفت: اطلاعاتی داریم که این شرکت امنیتی به ریاست «آنتونیو اینتریاگو»، در تلاش برای ترور مادورو در چهارم اوت ۲۰۱۸ بوده است. وی افزود، این شرکت امنیتی همچنین، در عملیات «گیدئون»، مشارکت داشته است. عملیات گیدئون، طرحی برای برکناری مادورو از قدرت بوده، که از سوی کاراکاس در سال ۲۰۲۰ خنثی شده است.