kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۰۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
سناتور ارشد آمریکایی خبر داد

نیروی دریایی آمریکا حریف چین نمی‌شود

 


سناتور ارشد جمهوریخواه با اشاره به وضعیت کنونی نیروی دریایی آمریکا، هشدار داد که این نیرو توان جنگیدن با چین و شکست این کشور را ندارد.
طی ماه‌های اخیر، برخی مقامات آمریکایی با اشاره به افزایش سریع توان نظامی چین، هشدار داده‌اند که ارتش آمریکا در یک رویارویی احتمالی با ارتش چین، شکست خواهد خورد. اما «لوید‌ آستین» وزیر دفاع آمریکا، پیش از این، با رد اظهارات برخی چهره‌های جمهوریخواه، از قبیل تام کاتن و «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس، ادعا کرده بود، چین یا روسیه می‌دانند که آمریکا دارای بهترین ارتش جهان است. در جدیدترین اظهار نظر، «تام کانن»، سناتور جمهوری‌خواه عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، درباره توانایی نیروی دریایی این کشور برای «جنگیدن و شکست دادن چین»، ابراز تردید کرد.
به گزارش فارس، کاتن در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت: «من معتقدم نیروی دریایی سطحی، ناوشکن‌های ما و دیگر کشتی‌های رزمی، نیاز به تغییر فرهنگی دارند. من فکر می‌کنم برخی از این موارد، به ۳۰ سال پیش و زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی و از دست دادن یک رقیب هم قدم در دریاها برمی‌گردد. اما، این گزارش از طرف من ارائه نشده است... منشأ این حرف، ملوانان (نیروی دریایی آمریکا) هستند، (منشا این حرف)، ملوانان، رؤسای آنها و افسران زیردست شان و در برخی موارد، افسران فرماندهی هستند که اعتماد به نفس خودشان را درباره اینکه نیروی دریایی همین حالا آمادگی جنگ و پیروزی را دارد، از دست داده‌‌اند». این قانونگذار جمهوریخواه کنگره ادامه داد: «بدیهی است که نیروی دریایی وظیفه بزرگ و پیچیده‌ای دارد، اما تنها مهم‌ترین چیزی که ما برای آن نیروی دریایی داریم، آماده بودن برای جنگیدن و شکست دادن نیروی دریایی چین است».نماینده ایالت آرکانزاس در مجلس سنای آمریکا هشدار داد: «من در حال حاضر،  مشکلات و تردیدهای واقعی دارم، چرا که نیروی دریایی نوعی ذهنیت جنگی را القا کرده که به ما امکان تحقق این موضوع (آمادگی برای جنگیدن و شکست دادن چین) را بدهد». تام کاتن با هشدار درباره اقدامات و مشغول بودن چین در یک «کارزار بزرگ کشتی‌‌سازی» افزود: «ما نیز باید کارهای بیشتری را در آمریکا انجام دهیم. ما باید کشتی‌های بیشتری بسازیم، به یک نیروی دریایی بزرگتر نیاز داریم».این سناتور آمریکایی در مصاحبه با فاکس نیوز، به گزارش اخیری که درباره وضعیت نیروی دریایی آمریکا، در اختیار قانونگذاران کنگره قرار گرفت، اشاره کرد.عضو جمهوریخواه کنگره قبلا گفته بود، طبق این گزارش که از مصاحبه و صحبت با ۹۴ ملوان نیروی دریایی آمریکا اخذ شده است، نیروی دریایی از «بحران رهبری و فرهنگ غالب بر آن» رنج می‌برد.