kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۹۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲

تصمیمات جدید برای ترخیص میلیون‌ها تن کالای اساسی از بنادر کشور

پس از بازدید جمعی از نمایندگان دستگاه‌های قضایی، امنیتی و اجرایی از بندر امام خمینی خوزستان تصمیماتی برای ترخیص کالاهای اساسی از بنادر کشور گرفته شد.


از جمله این تصمیمات می‌توان به رفع موانع برای اعزام کامیون‌های بیشتر به بنادر، حذف کد دامپزشکی برای تسریع در بارگیری محموله‌ها و دستور قضایی برای ترخیص سریع ۳۰۰۰ کانتینر کالای رهاشده در بندر شهید باهنر بندرعباس ‌اشاره کرد.
در توضیح بیشتر تصمیمات فوق، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با ‌اشاره به برگزاری جلسه با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره بررسی رفع موانع و تسریع در تخلیه کالای اساسی و نهاده اظهار کرد: تصمیم گرفته شد شرکت حمل‌ونقل مبدأ اگر ناوگانی را اعزام می‌کند، امکان صدور بارنامه را هم در مبدأ اعزام داشته باشد، یعنی اینگونه نباشد که شرکت حمل‌ونقلی در مبدأ تلاش کند و کامیون به بندر امام اعز‌ام کند، اما بارنامه را شرکت حمل‌ونقل خوزستانی صادر و کمیسیون را هم آن شرکت دریافت کند.
احمد کریمی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس ادامه داد: همچنین ‌در جلسه با مدیرکل دفتر حمل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و درخواست دادیم از کامیون‌های درون‌شهری برای حمل کالای اساسی از بندر امام(ره) استفاده شود، بخشی از این ناوگان کارت هوشمند دارند، اما همچنان در درون‌شهری فعالیت می‌کنند.‌
وی افزود: همچنین در پیشنهاد سوم اعلام کردیم که بخشی از ناوگان باری ما نظیر کمپرسی‌ها در حال حاضر در حمل کلینکر و سایر کالاها فعالیت می‌کنند که امروز چندان ضروری نیست و بهتر است به سمت بندر امام خمینی هدایت شوند تا تخلیه کالاهای اساسی و نهاده‌ها به تعادل برسند و سپس به وظیفه قبلی خود برگردند.
این فعال اقتصادی خبر داد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تلاش کرد موضوع کد دامپزشکی را حذف کند تا تسریع در بارگیری انجام شود و در حال حاضر بدون کد دامپزشکی بارنامه صادر می‌شود که مشکلات را کاهش می‌دهد.
کریمی درباره مشوق سازمان راهداری گفت: فقط ناوگانی که به بندر امام خمینی(ره) می‌رود روغن با نرخ مصوب دریافت می‌کند و هنوز کامیون‌داران‌مان در دیگر نقاط کشور با مشکل تأمین روغن مواجه هستند.
دستور قضایی برای ترخیص سریع ۳۰۰۰ کانتینر
از سوی دیگر، رئیس‌ کل دادگستری استان هرمزگان از صدور دستور قضایی برای ترخیص سریع ۳۰۰۰ کانتینر کالای رهاشده در بندر شهید باهنر بندرعباس خبر داد.
به گزارش تسنیم، علی صالحی تأکید کرد: این 3000 کانتینر کالا که از اقلام استراتژیک و مورد نیاز صنایع تولیدی و مایحتاج عمومی مردم می‌باشند باید تا پایان شهریورماه ترخیص شوند و در غیر این صورت عملیات فروش آنها به‌منظور تأمین نیاز مردم انجام خواهد شد. وی اظهار داشت: هم‌اکنون این حجم زیاد از کالاهای مورد نیاز کشور که واردات آنها مربوط به سال 1397 و پیش از آن می‌باشد در انبار‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی واقع در بندر شهید باهنر بندرعباس نگهداری می‌شوند و متأسفانه به‌دلیل کمبود امکانات نگهداری در معرض تضییع قرار گرفته‌ است.
تخلیه 2 میلیون تن کالای اساسی
همچنین معاون فنی گمرک نیز با ‌اشاره به اینکه دو میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی تخلیه شده است،‌ اعلام کرد:‌ ثبت سفارش کالاهای اساسی موجود در این بندر،‌ نیاز به تامین 1.8 میلیارد یورو دارد که هنوز تخصیص یا تامین نشده‌اند.
مهرداد جمال ارونقی یادآور شد: در حال حاضر دو میلیون تن کالای اساسی آماده خروج از بندر امام خمینی(ره) هستند که شامل گندم، ذرت، سویا، دانه‌های روغنی، جو و سایر اقلام می‌شود.
وی ادامه داد: روز سه‌شنبه 44 هزار تن از کالاهای اساسی و نهاده‌ها به صورت کامیونی و سه هزار تن به صورت ریلی از بندر امام خارج شدند.
بر اساس این گزارش، طی روزهای گذشته موضوع دپوی 6.5 میلیون تن کالاهای اساسی در رسانه‌ها مطرح شد. کمبود نهاده‌های دامی در ماه‌های اخیر موجب شد تا بسیاری از دامداران و طیورداران به نبود و یا گران بودن نهاده‌ها اعتراض کنند که قطعا این وضعیت بر قیمت گوشت قرمز و سفید اثر مستقیم خواهد
داشت.