kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷

بررسی و نظر پیرامون انتخاب رئیس‌جدید موساد

 

بعد از پایان جنگ 11 روزه غزه و تن دادن به آتش بس توسط رژیم صهیونیستی، اتفاقی مهم در حوزه مدیریتی اسرائیل به وقوع پیوست. دیوید بارنئا، جانشین یوسی کوهن در موساد شد. یوسی کوهن دوست و رفیق دیرینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی بود که به مدت 5 سال ریاست موساد را برعهده داشت.دوره مدیریتی ریاست موساد 4 سال است ولی در سال 2020 بنیامین نتانیاهو یک سال دیگر به مدیریت یوسی کوهن اضافه کرد و علت اصلی آن فرایند صلح اعراب با اسرائیل بود. یوسی کوهن رابطه بسیار مناسبی با کشورهای عرب منطقه دارد.در این بین معاون یوسی کوهن دیوید بارنئا و رئیس‌میز جمهوری اسلامی ایران در موساد، ریاست این سازمان تروریستی را برعهده گرفت.
دیوید بارنئا 56ساله و ساکن شمال تل‌آویو است و حدود 30سال پیش به موساد پیوست. وی متولد اسرائیل و از خانواده کاملاً یهودی به شمار می‌رود. بارنئا در سال دهه 90 به موساد پیوست و به عنوان «افسر پرونده»، فعالیت خود را در سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی آغاز کرد..بارنئا ۵۶ ساله، از افراد بسیار تأثیرگذار در موساد و مورد اعتماد یوسی کوهن و بنیامین نتانیاهو می‌باشد و نقش بسیار مهمی در پیگیری پرونده‌هایی که یوسی کوهن در دوران ریاست موساد برعهده وی گذاشته بود، دارد.
او از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ در سمت فرد شماره ۲ موساد قرار گرفت؛ «بارنئا» در بخش «تیزومت» موساد به عنوان فرمانده از سال ۲۰۱۳ مشغول به کار شد.این بخش مسئول جذب و آموزش ماموران جاسوسی در موساد است و ریاست آن را به مدت چند سال بر عهده داشته است.پایگاه «هاآرتص» می‌گوید که «بارنئا» به عنوان فرمانده «تیزومت»، مسئول جذب و آموزش نیرو برای اولویت‌های موساد شامل حزب‌الله و ایران، فعالیت کرده است.رویترز» نیز در گزارشی نوشت تا زمان اعلام انتصاب بارنئا از سوی دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، نام و موقعیت او در موساد تحت قوانین سانسور نظامی در اسرائیل قابلیت انتشار نداشت. یوسی کوهن رابطه بسیار مناسبی با بارنئا دارد و روز معارفه بارنئا به عنوان ریاست موساد بلافاصله «اطمینان» داد که داوید بارنئا در مقام ریاست موسادکارهای بزرگی خواهد کرد.در حالی که رسانه‌های اسرائیل از مدتی پیش، بدون نام بردن از دیوید بارنئا، خبر داده بودند که معاون ریاست موساد به زودی جانشین یوسی کوهن خواهد شد، اما این نخستین بار است که بنیامین نتانیاهو رسما خبر تغییر رئیس‌این تشکیلات را با ذکر نام فرد انتخاب شده، اعلام می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل سال گذشته گفته بود «دال» را که «یکی از مهره‌های مجرب» موساد است، برای ریاست جدید موساد برگزیده است. بنیامین نتانیاهو تصمیم گیرنده اصلی در مورد انتخاب ریاست موساد است و در همین زمینه بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه3 خرداد اعلام کرد که «دال» را به عنوان رئیس‌جدید موساد، سازمان جاسوسی و ماموریت‌های ویژه اسرائیل انتخاب کرده است.
بنیامین نتانیاهو با تجلیل از «دال» گفته است که او یکی از مجرب‌ترین مهره‌های موساد است که برای نشستن بر کرسی ریاست این سازمان لیاقت تمام از خود نشان داده و این پست «حق» اوست.رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که بعد از تصویب نهایی گزینش «دال» از سوی کمیسیون ویژه نظارت بر انتصابات مقامات ارشد و حساس، موسوم به کمیسیون «گلدبرگ»، ممکن است چهره وی رسانه‌ای شود.بر اساس این گزارش‌ها، یوسی کوهن «دال» را برای ریاست موساد به بنیامین نتانیاهو پیشنهاد کرده است.از فحوای گزارش‌های متعدد رسانه‌های اسرائیلی چنین برمی‌آید که آنها با «دال» آشنایی دیرینه دارند.این رسانه‌ها گفته‌اند که «دال» به ویژه در کارنامه طولانی خود در این سازمان، در فعال کردن جاسوسان موساد در جهان تخصص داشته است. او فعالیت در امور امنیتی را از واحد کوماندویی موسوم به «سه‌یرت متکال» در ارتش آغاز کرده است. رم بن‌باراک، مقام پیشین موساد که در حال حاضر سیاستمدار حزب «یش آتید» است، به رسانه‌ها گفته است که «دال» «پسری فوق‌العاده با تجارب عملیاتی غنی است و بنیامین نتانیاهو بهترین فرد را منصوب کرده است.
انتشار خبر انتصاب «دال» به ریاست موساد بلافاصله به درگیری جدیدی میان بنیامین نتانیاهو با بنیامین گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، منجر شد.آقای گانتس اعلام کرد که از این انتصاب «بی‌خبر» مانده و آن را از رسانه‌ها شنیده است. این در حالی است که در ائتلاف دولت کنونی اسرائیل، آقای گانتس پست «نخست‌وزیر جایگزین» را نیز در دست دارد. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزیر دفاع سریعا در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو به این رفتار او به شدت اعتراض کرد.دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در مورد این مکالمه گفته است که انتصاب ریاست موساد بر اساس مقررات، تنها در حیطه اختیارات نخست‌وزیر است.دوره ریاست موساد چهار سال است اما بنیامین نتانیاهو که نزدیکی زیادی با یوسی کوهن دارد، بهار امسال ریاست او را تا ژوئن ۲۰۲۱ تمدید کرده بود. پیش‌بینی می‌شود که در دوران ریاست «دال» بر موساد، تمرکز بر ایران همچنان در صدر ماموریت‌های این سازمان باشد.
انفجار سایت هسته‌ای نطنز و ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و صنایع دفاعی ایران دو مورد از مهم‌ترین اقداماتی بود که انجام آن به موساد در دوران ریاست یوسی کوهن نسبت داده شده است.
روزنامه نیویورک تایمز در هر دو رویداد، به نقل از منابع موثق آمریکایی و دیگران، نوشت که موساد عامل این دو رویداد در ایران بوده است.شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز در تحلیل وضعیت موساد اذعان می‌کند که یکی از مهم‌ترین و تازه‌ترین کارهای «دال» در دوران دو ساله معاونت موساد، ایفای نقش در ترور محسن فخری‌زاده بوده است.‎این رسانه گفت که «ایران، ایران و باز ایران» محور اصلی فعالیت موساد و «دال» خواهد بود اما یوسی کوهن همچنین نماینده ویژه بنیامین نتانیاهو در پیشبرد مناسبات با کشورهای عربی و اسلامی نیز بود.اقدامات رئیس ‌سازمان جاسوسی اسرائیل به موازات چهار سال کار دولت دونالد ترامپ در آمریکا، به عادی‌سازی رابطه اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش و همچنین سفر رسمی نخست‌وزیر اسرائیل به سلطان‌نشین عمان منجر شد.در دوره ریاست یوسی کوهن بر موساد، همچنین گزارش‌های بسیاری درخصوص افزایش تماس‌ها و تحکیم روابط پشت پرده میان اسرائیل با برخی کشورهای دیگر مانند عربستان و از جمله سفر دو هفته پیش نتانیاهو به سعودی، منتشر شد.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر موقت اسرائیل به نکاتی ‌اشاره می‌کند که این نکات مهم‌ترین مأموریت ریاست جدید موساد می‌باشد. نتانیاهو در جمع افسران موساد به بالاترین هدف اسرائیل‌اشاره می‌کند و می‌گوید: ممکن است شرایطی پیش بیاید که بالاترین هدف ما، یعنی تضمین اینکه آیت‌الله‌ها موجودیت دوهزارساله قوم یهود را به خطر نیاندازد، ما را ملزم به تصمیم‌گیری‌های شجاعانه و مستقل کند. بخشی اصلی این مأموریت در سال‌های گذشته بر عهده یوسی کوهن بوده است. در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که کوهن با کشتن محسن فخری‌زاده، کارشناس ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی در ارتباط بوده است. اسرائیل تاکنون در رابطه با این حادثه موضع‌گیری نکرده است. اما حال با آمدن دیوید برنئا این موضوع به وی محول شده است. یکی از دلایل اصلی انتخاب دیوید بارنئا، تخصص وی در زمینه ترور است و گروهایی که وی در دوران معاونت و قائم‌مقامی در موساد آموزش داده است، حالا به عنوان مهم‌ترین ابزار وی برای پیش‌برد هدف نهایی که بنیامین نتانیاهو در روز معارفه وی عنوان کرد.
آقای D و جمهوری اسلامی
تحولات و حوادث اخیر و افزایش تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و اسرائیل در تمام حوزه‌ها نگرانی‌های این رژیم را در‌باره آینده خود چند برابر کرده است. باتوجه به بیانات مسئولان ارشد جمهوری اسلامی درباره آینده سرزمین‌های ‌اشغالی صهیونیست‌ها بیش از پیش نگران آینده دولت یهود هستند. این موضوع را می‌توان در کلام نخست‌وزیر این رژیم در روز معارفه رئیس‌جدید موساد مشاهده کرد. موساد به عنوان بازوی اصلی بقای دولت یهود ضامن اصلی حیات این رژیم می‌باشد. و کسانی که مدیریت و ریاست این سازمان تروریستی را بر عهده می‌گیرند، در واقع بالاترین هدف این رژیم را عملیاتی می‌کنند. دیوید بارنئا رئیس‌جدید موساد که سابقه ریاست میز ایران در موساد را برعهده داشت،را می‌توان تاکتیک جدید اسرائیل برای آغاز دور جدید تنش با جمهوری اسلامی دانست.بسیاری از ترور‌ها در ایران به خصوص در زمینه هسته‌ای (ترور دانشمندان هسته‌ای) در دوره‌های مختلف موساد در سال‌های گذشته، تحت رهبری و مدیریت وی صورت گرفته است. و در آخرین ترور که جزء پیچیده‌ترین ترورها در جمهوری اسلامی می‌باشد با‌اشراف و مدیریت وی صورت گرفته بود. ترور شهید فخری‌زاده با آن تکنولوژی منحصر به فرد خود گواه ‌اشراف وی نسبت مسئله ترور و حذف دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی است.
با روی کار آمدن دیود بارنئا به ریاست این سازمان تروریستی پیش‌بینی می‌شود شاهد موج تحولات جدید در زمینه ترور و ناامنی در کشورهای محور مقاومت به طور اعم و در جمهوری اسلامی به طور اخص باشیم. پرونده‌ای که بنیامین نتانیاهو در روز معارفه آقای D به وی سپرده است، برنامه هسته‌ای ایران است، هرچند که تمام اتفاقات گذشته در مورد برنامه هسته‌ای ایران از ترور گرفته تا انفجار و خراب کاری در سایت‌های هسته‌ای تحت‌اشراف وی بوده است اما اکنون دیگر آقای D به صورت ویژه پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند تا جایی که اکثر رسانه‌های اسرائیلی انتخاب آقای D به عنوان ریاست موساد را راهبرد جدید این رژیم در افزایش تنش با جمهوری اسلامی ایران می‌دانند. با توجه به اینکه جموری اسلامی دو اتفاق بسیار مهم یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 و مذاکرات هسته‌ای وین را در پیش رو دارد، باید گفت انتخاب آقای D در بهترین زمان ممکن از نظر صهیونیست‌ها صورت گرفته است.
اتخاذ راهبرد افزایش تنش با جمهوری اسلامی در زمانی صورت می‌گیرد که منطقه غرب آسیا شاهد تحولات بسیار سریعی می‌باشد و موج بیداری برای خروج ‌اشغال‌گران آمریکایی از منطقه شروع شده است. و صهیونیست‌ها می‌دانند نبود نیروهای آمریکایی در منطقه هزینه بسیار بالایی را برای این رژیم به ارمغان می‌آورد.در داخل جمهوری اسلامی هم احتمال روی کار آمدن یک دولت انقلابی بسیار بالا می‌باشد و این زنگ، خطر بسیار بزرگی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود که نوع واکنش جمهوری اسلامی به ناامنی‌ها و ترورها در داخل را با پاسخ متفاوت از 8 سال گذشته همراه خواهد کرد. با انتخاب آقای D ضمن اینکه ممکن است شاهد موج تحولات ناامنی و ترور در داخل جمهوری اسلامی باشیم، از جهت دیگر با توجه تخصص ویژه و شناخت وی در مورد ایران، آگاهی مناسبی را برای هرگونه اقدام علیه منافع جمهوری اسلامی در داخل و خارج از مرزها را به صهیونیست‌ها بدهد.
حال با توجه به اینکه حالت مطلوب برای صهیونیست‌ها در برنامه هسته‌ای ایران عدم توافق غرب به ویژه آمریکایی‌ها با ایران است، عدم توافق دست صهیونیست‌ها را برای انجام عملیات ترور و نا امنی در سایت‌های هسته‌ای باز می‌گذارد و با توجه به اطلاعاتی که توسط بازرسان آژانس در اختیار سرویس‌های جاسوسی قرار می‌گیرد، باید اذعان کرد که صهیونیست‌ها تمام راهبردهای خود را برای جلوگیری از هرگونه توافق در زمینه هسته‌ای به کار خواهند برد، انتخاب دیوید بارنئا را هم باید در این زمینه تحلیل کرد به خصوص اینکه مأموریت اصلی وی پرونده هسته‌ای ایران است. با وجود اختلاف نظر غربی‌ها در مورد نوع برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، اما به هیچ گاه مانع اتخاذ راهبرد تهاجمی اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران نمی‌شوند. و شاید می‌توان گفت: که غربی‌ها موساد را به عنوان یک بازوی اجرایی بسیار مهم در جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران می‌دانند. و با وجود اختلاف نظر هیچ گاه اسرائیل را محکوم نخواهند کرد. در پایان باید گفت انتخاب دیوید بارنئا به ریاست جدید موساد، راهبرد جدید و مهم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران است و باید شاهد موجی از تحولات علیه منافع جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور باشیم.
پایان کار نتانیاهو
دیگر برای ساکنان سرزمین‌های ‌اشغالی، بحران در اسرائیل تبدیل به یک رویه بسیار عادی شده است. اسرائیل دیگر سرزمینی نیست که آنها خانه و کاشانه خود را به بهانه بازگشت به سرزمین مادری رها کرده باشند.مشکلات در اسرائیل روز به روز افزایش می‌یابد و یهودیان ساکن سرزمین‌های ‌اشغالی خود را در یک گرداب می‌بینند که در حال چرخ است. مشکلات اسرائیل دیگر بر کسی پوشیده است و تمام حوزه حاکمیتی آن را فرا گرفته است. پروفسور «دیوید باسیج» جامعه‌شناس و استاد آینده‌پژوه صهیونیست پیش‌‌گویی‌های خود را در کتابی به نام «سقوط پنجم» جمع‌آوری کرده است و در آن پیشنهاد‌هایی را مطرح کرده که در صورت محقق نشدن پایان رژیم‌اشغالگر را رقم خواهد زد. وی که اوایل خرداد ماه سال جاری در شبکه تلویزیونی 11 عبری حضور پیدا کرد ضمن بیان نظرهایش اعلام کرد در صورتی که به نصیحت‌ها و به سوی حل مشکلات نرویم «اسرائیل» با شروع یک جنگ داخلی نابود خواهد شد.
وی در کتاب خود می‌گوید:در سال‌های آینده در عید یهود «سوکوت» درگیری کنار دیوار براق رخ خواهد داد که این درگیری منجر به ورود نیروهای امنیتی اسرائیلی خواهد گشت.نیروهای نظامی وارد مسجدالاقصی خواهند شد و در پی این تجاوز عرب‌ها برای یاری مسجدالاقصی خیزش خواهند کرد که در نتیجه جنگ داخلی رخ خواهد داد و در پی این حوادث درگیری‌هایی بین یهودیان رخ خواهد داد که تعداد زیادی از آنها کشته خواهند شد.سیاست و نژاد در اسرائیل از یکدیگر جدا نیستند ولی در نسل‌های پیش رو آنها به هیچ یک از این اصول پایبند نخواهند بود که این اتفاق موجب گسستگی جامعه خواهد شد. سخنان این محقق صهیونیست در رژیم ‌اشغال‌گر بسیار دست به دست شد. از سوی دیگر کاربران مسلمان فضای مجازی این پیش‌گویی را بسیار نزدیک تلقی کردند.
جنگ قدرت در سرزمین‌های ‌اشغالی
وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی و جنگ قدرت در تاریخ این رژیم بی‌سابقه است و در گزارش رسانه‌های صهیونیستی و اندیشکده‌های این کشور به وفور یافت می‌شود. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارش پنجشبه 13 خرداد خود به تحلیل وضعیت سیاسی در اسرائیل پرداخته است. این روزنامه وضعیت نابسمان سیاسی و برگزاری 4 انتخابات ناموفق را به جنگ قدرت تعبیر کرده است و می‌گوید دیگر در بین احزاب سیاسی آرمان و علت تشکیل اسرائیل معنا ندارد و صرفاً جنگ برای به دست آوردن قدرت و استفاده از قدرت برای به دست آوردن منافع شخصی است و مردم یهود در احزاب سیاسی نقشی ندارند.
بالاخره بعد از برگزاری 4 انتخابات و عدم توانایی در تشکیل کابینه بین احزاب اسرائیلی،یاير لاپید توانست دو حزب(حزب یامینا به رهبری نفتالی بنت وحزب اسلام‌گرای رعم) دیگر را برای پایان دادن به حیات سیاسی نتانیاهو قانع کند و سرانجام بنیامین نتانیاهو بعد از گذشت 12 سال نخست‌وزیری متوالی باید منتظر محاکمه باشد. نتانیاهو که خود و خانواده خودش پرونده‌های فساد مالی گسترده در اسرائیل دارند به دنبال یافتن راهی برای فرار از وضعیت موجود هستند تا بعد از شکست در جنگ 11 روزه غزه، شکست دیگری در کارنامه نتانیاهو ثبت شود. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران صهیونیستی نتانیاهو بزرگ‌ترین بازنده جنگ 11 روزه بوده است. او درحالی تن به جنگ با حماس و جهاد اسلامی داد که در بدترین شرایط سیاسی در طول 12 سال نخست‌وزیری‌اش در اسرائیل قرار گرفته بود. نتانیاهو در حالی به جنگ 11 روزه غزه رفت که در صورت پیروزی یا ادامه جنگ،بهترین دستاورد را برای خود به ارمغان می‌آورد. او گمان می‌کرد که بعد از حملات هوایی به زیر ساخت‌های مردم غزه و حماس می‌تواند عملیات زمینی را آغاز کند که در نهایت هم کار حماس و جهاد اسلامی را تمام می‌کرد و هم با همین دستاورد می‌توانست برای 4 سال دیگر نخست‌وزیر اسرائیل باقی بماند. اما از همان آغاز نبرد، عملیات حساب شده گروه‌های فلسطینی کار نتانیاهو را سخت‌تر از گذشته کرد و در نهایت با واسطه قرار دادن مصر، به آتش‌بس بدتر از شکست تن داد تا رقبای وی از این فرصت بهترین استفاده را بکنند.
بعد از پایان جنگ 11 روزه موجی از اعتراضات علیه نتانیاهو و خانواده‌اش در سرتاسر سرزمین‌های ‌اشغالی به راه افتاده بود. بسیاری از ساکنان یهودی سرزمین‌های ‌اشغالی، نتانیاهو را عامل اصلی شکست در جنگ 11 روزه می‌دانند که برای رسیدن به اهداف خود حاضر بود جان صهیونیست‌ها را به خطر بیندازد. یهودی‌های ساکن سرزمین‌های ‌اشغالی اعتقاد دارند که جنگ 11 روزه در بدترین زمان ممکن روی داده است که در نهایت با آتش بس و تن دادن به شروط حماس پایان یافت و از اینکه در کرانه باختری و قدس شریف، فلسطینی‌ها از این پیروزی خرسند بودند، صهیونیست‌ها نتانیاهو را مقصر می‌دانند. رؤیای شکست حماس و جهاد اسلامی و همچنین ترور فرماندهان و سیاسون حماس هم به نتیجه‌ای نرسید تا نتانیاهو خود را در بدترین شرایط سیاسی ببیند.
آخرین تقلای نتانیاهو برای فرار از شکست در جلسه هماهنگی عصر پنجشنبه با حزب لیکود بود که بار دیگر به مسئله ایران و برجام چنگ انداخته است. او در این جلسه که برای مشخص کردن نحوه موضع‌گیری متحدان سیاسی‌اش برگزار شده به حاضران گفته باید تأکید کنند که نفتالی بنت توانایی ایستادگی در برابر برنامه‌های دولت آمریکا در قبال ایران را ندارد. نتانیاهو و اعضای حزب لیکود امیدوارند تا چهارشنبه 19 خرداد که قرار است کنست به کابینه جدید رأی بدهد ائتلاف لرزان میان «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» را بر هم بزنند. نتانیاهو همچنین در توئیتر گفت: که همه قانونگذاران منتخب با انتخاب جریان راست‌گرا، با این دولت چپ خطرناک مخالفت کنند. نتانیاهو ائتلاف تشکیل شده توسط سه حزب را جریان چپ می‌نامد که توانایی ایستادگی در برابر محور مقاومت را ندارند، این در حالی است که نتانیاهو تمامی جنگ‌های اخیر با محور مقاومت به خصوص با مردم مظلوم غزه را شکست خورده است. در صورتی که چهارشنبه 19 خرداد مجلس کنست به کابینه ائتلافی که درمجموع هشت حزب مختلف توافق ائتلاف را امضا کردند (شامل «یش عتید»، «آبی و سفید»، «یسرائل بیتنو»، «یامینا»، «امید تازه»، «کارگر»، «مرتس» و حزب عربی «فهرست متحد عربی») رأی اعتماد بدهد کار بنیامین نتیاهو به پایان می‌رسد و وی باید منتظر محاکمه و زندان باشد.
بنیامین نتانیاهو، ۷۱ ساله، در مجموع ۱۵ سال نخست‌وزیری اسرائیل را به عهده داشته است یائیر لاپید، رهبر حزب اسرائیلی «یش آتید»، که از سوی رئیس‌جمهوری این کشور مکلف به تشکیل دولت جدید در پی انتخابات دو ماه پیش شده بود، بامداد روز پنج‌شنبه، ۱۳ خرداد، رسما به رئیس‌جمهوری اسرائیل اطلاع داد که در وظیفه محوله «موفق شده است.آقای لاپید طبق قانون تا ساعت یک و نیم بامداد (به وقت ایران) فرصت داشت که با تشکیل ائتلافی از احزاب، دولت جدید را تشکیل دهد. وی حدود نیم ساعت پیش از پایان این مهلت، موفقیت در تحقق هدف خود را اعلام کرد.رویدادهای مهیجی در صحنه سیاست این کشور در آخرین ساعات پیش از اعلامیه یائیر لاپید در جریان بود و موفقیت او تا آخرین لحظات قطعی نبود.
با این حال، یائیر لاپید در دقایق مانده به پایان ضرب‌الاجل خود در توییترش نوشت «موفق شدم». وی سپس در تماس تلفنی با رئوون ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل، به او گفت توافق تشکیل ائتلاف را نهایی کرده است. اگر در روزهای آینده و تا ادای سوگند دولت جدید رویداد خاصی رخ ندهد، این تحول سیاسی به مفهوم خلع قدرت از بنیامین نتانیاهو است.آقای نتانیاهو، ۷۱ ساله، در مجموع ۱۵ سال نخست‌وزیری اسرائیل را به عهده داشته است که ۱۲ سال از آن، لاینقطع بوده است. بنیامین نتانیاهو در حالی ممکن است به پایان کار سیاسی خود رسیده باشد که در طول سال‌ها خویش را رهبری بلامنازع می‌نامید. یائیر لاپید که حزب او دارای مواضع میانه و صلح‌خواه است، برای تشکیل ائتلافی که به حمایت حداقل ۶۱ نماینده از ۱۲۰ عضو مجلس برسد، ناچار شد که با شماری از احزاب کوچک و ناهمگون متحد شود.
ائتلافی که برای تشکیل دولت جدید برپا شده، غیر از حزب «یش آتید»، شامل حزب میانه «کارگر» به رهبری خانم مراو میخائلی، حزب میانه «آبی- سفید» به رهبری ژنرال بنی گانتز، حزب چپگرای «مرتس» به رهبری نیسان هوروویتز، سه حزب افراطی راستگرا و نیز یک حزب عرب‌های اسرائیل است. چنین اتحادی از احزاب که آرمان‌های متضاد دارند، در عمر دولت‌های اسرائیل، کم سابقه است.یائیر لاپید برای برانداختن بنیامین نتانیاهو که طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری را داشته است، از نخست‌وزیری خود نیز صرفنظر کرده و این مسند را برای دو سال اول به نفتالی بنت، رهبر حزب کوچک راستگرای افراطی به نام «یامینا» محول کرده است.
یائر لاپید کیست؟
یائیر لاپید، ۵۷ ساله، یک نویسنده و مجری محبوب پیشین برنامه‌های سیاسی تلویزیون، در حالی از نخست‌وزیری خود در دو سال آینده صرفنظر کرده که سال‌ها برای برافکندن بنیامین نتانیاهو تلاش کرده بود.
به گزارش معاریو، یائیر لاپید با دستیابی به موافقت اکثریت در کنست، توانست کابینه ائتلافی جدیدی را تشکیل دهد و حمایت حداکثری برای تشکیل کابینه ائتلافی و در نتیجه حذف نتانیاهو از دایره قدرت پس از 12 سال را کسب کند.رادیو ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که رئیس‌حزب «یش عتید» موفق به تشکیل ائتلاف دولتی برای کنار زدن نتانیاهو از دایره قدرت پس از 12 سال شده است. یائیر لاپید متولد ۵ نوامبر ۱۹۶۳، سیاستمدار اسرائیلی و گوینده خبر سابق، رئیس‌حزب یش عتید است. حزب میانه‌روی یش عتید که وی آنرا تأسیس کرد با کسب ۱۹ کرسی در اولین انتخابات خود در سال ۲۰۱۳، به دومین حزب بزرگ در کنست (پارلمان اسرائیل) تبدیل شد. این نتایجِ فراتر از حد انتظار به آوازه لاپید به عنوان یک میانه‌روی پیشتاز کمک کرد. در مارس ۲۰۱۳ در پی توافق ائتلاف لاپید با حزب لیکود، وی به سمت وزیر دارایی اسرائیل منصوب شد. روزنامه جروزالم پست در ماه مه ۲۰۱۳، وی را در صدر فهرست «با نفوذترین یهودیان جهان» قرار داد. دو حزب راست افراطی اسرائیل که زمانی نزدیک به نتانیاهو بودند سرانجام در شامگاه چهارشنبه 12 خرداد توافق ائتلاف را با لاپید امضا کردند. حزب «یامینا» به رهبری نفتالی بنت و حزب «امید نو» به رهبری گیدون سعار در ساعت‌های پایانی مهلت قانونی برای تشکیل دولت به یاری لاپید شتافتند. گیدون سعار پیش از این در حزب لیکود به رهبری نتانیاهو حضور داشت اما اختلاف‌ها باعث شد تا از این حزب جدا شود و حزب خود را تشکیل دهد. پارلمان رژیم صهیونیستی ۱۲۰ کرسی دارد و ائتلاف حزبی که بتواند ۶۱ کرسی را بدست آورد، شانس نخست تشکیل کابینه را دارد. کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل می‌گوید: ممکن است توافق در روز رأی‌گیری به سرانجام نرسد، چرا که از واکنش رأی‌دهندگان راست افراطی بیمناک هستند زیرا که نمایندگان پارلمان اسرائیل ترجیح می‌دهند کابینه‌ای به رهبری نتانیاهو سرکار باشد تا کابینه‌ای که مورد پشتیبانی و رهبری لاپید میانه‌رو باشد. انتظار می‌رود مراسم تحلیف نخست‌وزیر جدید ظرف ۱۰ روز آینده برقرار شود. پنجم ماه مه، یائیر لاپید پس از شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه، از سوی روون ریولین، رئیس ‌این رژیم برای تشکیل کابینه ائتلافی طی مدت ۲۸ روز مامور شد. به نظر می‌رسد دوره ۲ دهه‌ای نخست‌وزیری ممتد بنیامین نتانیاهو در اسرائیل رو به پایان است. به گزارش رویترز، قرار است ابتدا نفتالی بنت و دو سال بعد یائیر لاپید به صورت چرخشی و به نوبت سمت نخست‌وزیری دولت جدید را بر عهده بگیرند. منابع خبری رژیم صهیونیستی اعلام کردند که انتظار می‌رود اعضای کابینه ائتلافی جدید تا 10 روز دیگر سوگند یاد کنند. کنست ۲۱ روز فرصت دارد تا در مورد نخست‌وزیر توافق کند. در غیر این صورت، اسرائیل به سمت پنجمین انتخابات خود طی دو سال و نیم حرکت خواهد کرد.
جمع‌بندی و نتیجه گیری
وضعیت نابسامان اسرائیل بر کسی پوشیده نیست. هرچند در دوران ترامپ و در قالب معاهده قرن(قرارداد ابراهام) به این رژیم نفس مصنوعی داده شد ولی این رژیم در وضعیتی قرار دارد که آبستن تحولات زیادی خواهد بود. یافته‌های مراکز و اندیشکده‌های مطالعاتی اسرائیل زنگ خطر را برای فروپاشی این رژیم به صدا درآورده است.جنگ قدرت بین احزاب اسرائیلی به حدی بالا گرفته است که برای تشکیل کابینه و دولت جدی باید 8 حزب باهم ائتلاف کنند تا بتوانند دولت جدید را شکل دهند. برگزاری چهار انتخابات ناموفق گواه این امر بود که دیگر در اسرائیل آنچه مهم است قدرت است و دیگر کسی سخن از نیل تا فرات و آرماگادون صهیونیسم نمی‌کند. جبهه داخلی این رژیم در جنگ اخیر غزه و تنش با جمهوری اسلامی امتحان خود را پس داد و این رژیم حالا صاحب یک قدرت پوشالی شده است که به سرعت فرو می‌پاشد. به نظر می‌رسد آنچه اختلاف نظر است در مورد طول عمر این رژیم است و گرنه بسیاری از اندیشمندان و کنشگران سیاسی یهودی در داخل و خارج از اسرائیل بر این نکته توافق نظر دارند که عمر این رژیم با وضعیت موجود روبه زوال است و فروپاشی از درون اتفاق خواهد افتاد و در نتیجه در بسیاری از نظرسنجی و افکار سنجی مراکز صهیونیستی بحث فروپاشی از درون به عنوان یک سؤال جدی از مخاطبان پرسیده می‌شود که آمار نشان می‌دهد بخشی از جامعه یهودی به این باور رسیده است که دیگر در این سرزمین جایی ندارند.
منبع: سدید