kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
گزارش تحلیلی کیهان از ششمین سالگرد امضای برجام

23 تیر را روز «پشیمانی از اعتماد به کدخدا» نامگذاری کنید

با اینکه تجربه عبرت آموز و پرهزینه برجام در مقابل دیدگان ماست؛ اما جریانی در داخل در نقش جاده صاف کن دشمن در پی گسترش خسارت به مولفه‌های قدرت ایران و منافع ملی است.

 

سرویس سیاسی-

امروز مصادف است با ششمین سالگرد امضای برجام؛ در روزهای گذشته یک دیپلمات غربی در پاسخ به سؤال بلومبرگ درباره اینکه چطور نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات وین ششمین سالگرد این توافق را گرامی می‌دارند، پاسخ داد «با یک دسته علف هرز».
وعده لغو بالمره تحریم‌ها
روحانی- 23 تیر 94- در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی به مناسبت امضای برجام گفت:«عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا... امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق(دی ماه 94) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به‌صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره (یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق».
وی در ادامه تاکید کرد:«امروز روزی است که قدرت‌های بزرگ اعلام کرده‌اند همه تحریم‌ها برداشته و همه قطعنامه‌های ظالمانه لغو و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز خواهد شد. امروز یک پایان و آغاز است. پایانی برای ظلم‌ها و اتهام‌های غلط و نابه‌جا نسبت به ملت بزرگ ایران و آغازی برای روند جدید در شروع همکاری‌های جدید در جهان. نقد دلسوزانه آزاد است، اما اجازه نمی‌دهم کسی بخواهد با دروغی و اتهامی و سخن ناروایی به امید مردم برای آینده درخشان این کشور، امید مردم برای رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت در کشور ما و منطقه و به اعتمادشان صدمه بزند». محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در همان روز در کنفرانس خبری گفته بود:«هیچ‌یک از برنامه‌های ما متوقف نشده و تحریم‌ها برداشته می‌شوند، برخی محدودیت‌ها باقی خواهند ماند که این نیز می‌تواند به‌عنوان یک فرصت مورد استفاده قرار گیرد...در این روز توافق اجرا می‌شود. در همان روز همه کشورها مقررات لغو تحریم‌ها را امضا خواهند کرد... هم بحث همزمانی و هم بحث تحریم‌ها و متناظر بودن اقدامات مسائلی هستند که ما در برجام درباره آنها دقت بسیاری کرده‌ایم...بعد از اجرایی شدن توافق دیگر تحریم‌ اقتصادی وجود ندارد و تمام دارایی‌های ایران آزاد خواهد شد».


ظریف همچنین شهریور ۹۴ در کمیسیون برجام گفته بود: «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه‌بر آن تحریم ۳۵ ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود». وی پیش از آن با‌‌اشاره به توافق هسته‌ای گفته بود:«تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد».
روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز روز 24 تیرماه با هیاهوی فراوان به تعریف و تمجید از برجام پرداختند. این روزنامه‌ها با تیترهایی همچون «فتح الفتوح دیپلماسی ایران»، «کلید چرخید،ایران خندید»، «انفجار اتمی، بدون بمب»، «خورشید درخشان شد»، «آغاز عصر ایرانی»، «انفجار امید»، «پیروزی بدون جنگ»، «حصر ایران شکست»، «خجسته باد این پیروزی»، «مُهر تدبیر بر پیشانی تحریم»، «توافق قهرمانانه ایران»، «ظریف گل زد، ایران خندید»، «ایران بر قله توافق»، «توافق قهرمانانه ایران»، «غروب تحریم، ساحل توافق» و...از برجام استقبال کردند.
روز «پشیمانی از اعتماد به کدخدا»
با تلاش‌های دولت روحانی و شخص رئیس‌جمهور در سال ۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی با نام‌گذاری ۲۳ تیر، روز تصویب برجام، با عنوان روز «گفت‌وگو و تعامل سازنده با دنیا» موافقت کرد. اما با توجه به تجربه عبرت آموز و پرهزینه برجام می‌بایست نام این روز را به نام «روز عبرت» یا «روز پشیمانی از اعتماد به کدخدا» تغییر داد.
اوباما، ترامپ و بایدن، سر و ته یک کرباس
از سال 94 که برجام امضاء شد تا به امروز سه دولت در آمریکا روی کار آمدند؛ هم دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان؛ اما نکته قابل تأمل اینجاست که هر سه دولت در این 6 سال به صورت فاحش برجام را نقض کردند.
این همان مسئله‌ای بود که منتقدان و کارشناسان و صاحبنظران به درستی از سال 92 به دولت روحانی هشدار دادند؛ اینکه ساختار حاکمیتی آمریکا به قاتل زنجیره‌ای توافقات بین‌المللی مشهور است و نباید به آمریکا اعتماد کرد. اما متاسفانه دولتمردان به‌جای استقبال از توصیه‌های کارشناسی و دقیق منتقدان، کارشناسان و صاحبنظران را به جهنم حواله دادند.
اکنون بایدن دقیقا در حال اجرای همان اقداماتی است که پیش از آن توسط ترامپ و اوباما انجام شده بود. دولت تروریست، زورگو، غارتگر و سلطه‌گر آمریکا مدعی است که خسارت محض برجام باید به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله حوزه موشکی و منطقه‌ای تعمیم داده شود.
در این میان، لغو تحریم‌ها به هیچ عنوان برای طرف آمریکایی موضوعیت ندارد. تحریم‌ها صرفا ابزاری برای بکارگیری آن در قالب وعده‌های نسیه است.
جاده صاف کن دشمن
آمریکا با شراکت اروپا در پی آن است تا با مذاکرات فرسایشی بدون هزینه و به عبارتی بدون لغو تحریم‌ها به برجام بازگشته و سپس در جایگاه طلبکار نشسته و برجام موشکی و منطقه‌ای را کلید بزند.
با اینکه تجربه عبرت آموز و پرهزینه برجام در مقابل دیدگان ماست؛ اما جریانی در داخل در نقش جاده صاف‌کن دشمن با بزک مذاکرات وین و القای‌ فتح‌الفتوح بزرگ به واسطه احیای برجام در پی گسترش خسارت به مولفه‌های قدرت ایران و منافع ملی است.