kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷

مرغ دو نرخی شده است

 

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه مرغ در بازار دونرخی شده است، گفت: نرخ دولتی مرغ ۲۴ هزار و۹۰۰ تومان و نرخ آزاد این کالا ۳۵ هزار تومان است.
مهدی یوسف‌خانی در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره وضعیت قیمت مرغ تصریح کرد: بخشی از مرغ‌ها از کانال دولتی تهیه و کشتار می‌شوند و با قیمت مصوب ۲۴هزار و۹۰۰ تومان تا نهایت ۲۶ هزارتومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. بخش دیگری از مرغ‌های موجود در بازار از شبکه‌های آزاد تهیه و کشتار می‌شوند که قیمت آنها حدود ۳۵ هزار تومان است. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قیمت تخم مرغ نیز اشاره کرد و گفت: قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ در بازار ۲۰ هزار تومان و هرشانه دوکیلویی‌۴۰ هزار تومان است.
در همین حال خبرگزاری فارس گزارش داد: در حالی که نرخ مصوب دولتی مرغ 24 هزار و 900 تومان است آشفتگی بازار نهاده باعث شد قیمت این کالا در بازار به کیلویی 37 هزار تومان افزایش یابد. البته تنها مرغ نیست که نرخ‌های دولتی را قبول ندارد؛ بلکه محصولاتی مانند شیر، گوشت و محصولات لبنی هم سرکش شده و از قیمت‌های تعیین شده پیروی نمی‌کنند. خوراک دام که 70 درصد هزینه تمام شده تولید این محصولات را شامل می‌شود نیز در بازار آزاد به چند برابر قیمت فروخته می‌شود. سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی که قرار بود خوراک دام و طیور اعم از ذرت، سویا و جو را به نرخ دولتی به دامداران و مرغداران بدهد، نتوانسته تمام این نیاز را تامین کند. چندی قبل احد آزادیخواه؛ نماینده مجلس گفته بود: میان سامانه «بازارگاه» و سامانه «گمرک» فاصله وجود داشت و این فاصله موجب شده بود تا ۴۰ درصد نهاده‌های وارد شده با ارز 4200 تومانی، بازار سیاه ایجاد کند.
به گفته مرغداران علت اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار، گران شدن نهاده و خوراک دام است که به نرخ  دولتی در اختیار مرغداران قرار نمی‌گیرد و آنها مجبور می‌شوند، به قیمت‌های گران‌تری از بازار تهیه کنند. در این زمینه سعیده مشایخی؛ مرغدار اصفهانی گفت: دولت از مرغداران تعهد می‌گیرد که مرغ زنده را کیلویی 17 هزار و 100 تومان بفروشند، اما هزینه تولید آنها بالاست.
وی افزود: دولت در یک ماه نخست دوره تولید مرغ، نهاده به مرغدار نمی‌دهد و در این مدت مرغدار مجبور است، دست به دامن محتکران گرانفروش نهاده شود که هزینه زیادی را روی دست تولید‌کننده می‌گذارد و مرغدار دو راه دارد یا گرانتر می‌فروشد یا صبر می‌کند تا وزن مرغ به بیش از دوونیم کیلوگرم برسد و بفروشد تا شاید بخشی از هزینه‌اش جبران شود. در یکی دو ماه گذشته کمبود و گرانی نهاده در بازار جدی شده و مشکلاتی را برای تولید کنندگان دام و مرغ ایجاد کرده است. خوراک دام 70 درصد هزینه‌های تولید  مرغ را شامل می‌شود. مرغداران می‌گویند، جوجه یک روزه هم که نرخ 4200 تومان دولت تعیین کرده است، به  قیمت هفت تا 9 هزار تومان خریداری می‌شود و هزینه‌های تولید مرغدار را بالا می‌برد.
به گزارش گمرک و بر اساس بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از گمرک بندر امام خمینی(ره)، بیش از چهار میلیون تن خوراک دام و طیور در گمرکات کشور وجود دارد که به صورت قطره چکانی ترخیص و وارد بازار می‌شود، اما عطش بازار فروکش نکرده است. دو میلیون تن از این نهاده‌ها در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی است و دو میلیون تن دیگر هم به دلیل کمبود کامیون به کندی به بازار تزریق می‌شود.