kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۷۷۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲

وقوع بیش از 1600حادثه آسانسور در پایتخت طی هفته گذشته

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران از وقوع بیش از هزار و 600 حادثه آسانسور در هفته گذشته در پایتخت خبر داد.

به گزارش شهرداری تهران، جلال ملکی درباره وقوع حادثه آسانسور در پایتخت اظهار داشت: در هفته گذشته بیش از هزار و 600 حادثه آسانسور به دلیل قطعی برق در تهران به نیروهای آتش‌نشانی شهرداری تهران گزارش داده شد.البته چند روزی است که وضعیت بهتر شده ولی کلا هفته گذشته نیروهای آتش‌نشانی شهرداری تهران روزهای پرکاری داشتند.
ملکی افزود: فقط در روز دو شنبه و سه شنبه ۵۵۰ حادثه آسانسور گزارش شد و یک ایستگاه آتش‌نشانی فقط ۳۰ حادثه اینچنینی در یک روز داشت.
وی ادامه داد: ماموریت‌ها و عملیات ‌های آتش‌نشانان همزمان با گرمای مضاعف هوا و قطعی برق افزایش یافته است.
نکات ایمنی ضروری
حین گرفتار شدن در آسانسور
سخنگوی آتش‌نشانی تهران پیش از این هم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سؤال که افراد حین گرفتار شدن در آسانسور باید چه اقداماتی انجام دهند، گفته بود: این افراد در وهله نخست باید ضمن حفظ خونسردی، از هیاهو بپرهیزند زیرا تأثیری ندارد همچنین محبوس شدن در آسانسور منجر به خفگی افراد محبوس شده نمی‌شود.
به گفته ملکی، عمدتاً آنتن تلفن‌همراه حین استفاده از آسانسور قطع یا دچار اخلال می‌شود اما اگر فردی در آسانسور محبوس شده بود و تلفن‌همراه وی نیز آنتن داشت، باید با سامانه 125 تماس
بگیرد.
اگر فرد محبوس شده تلفن‌همراه نداشت یا اینکه تلفن وی آنتن نمی‌داد، باید با زدن به دیواره‌های آسانسور، دیگران را از محبوس شدن خود باخبر کند، البته این افراد از ضرباتی که موجب فشار به آسانسور می‌شود، ممانعت کنند زیرا فشار به آسانسور احتمال بروز خطرات برای کابین و دستگاه را در پی دارد.
وی با درخواست از شهروندان برای اینکه اگر در یک ساختمان تنها هستند، ریسک نکرده و سوار بر آسانسور نشوند، اظهارداشت: متأسفانه برخی از شرکت‌های آسانسور کاهلی و سستی کرده و کلید آسانسور را به یکی از اهالی ساختمان می‌دهند و کاری ندارند که فرد مذکور با تجربه یا بی‌تجربه است؛ از وی می‌خواهند در صورت گرفتار شدن افراد در آسانسور، با استفاده از کلید آسانسور، آنها را نجات دهند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران افزود: هنگامی که فردی در آسانسور گرفتار می‌شود ابتدا باید برق آسانسور قطع شود، همانگونه که با یک شوک برقی و به دلیل استفاده بیش از ظرفیت مجاز، برق آن قطع شده است، احتمال دارد با یک شوک مجدد برقی، آسانسور راه افتاده و این افراد دچار حادثه دلخراش شوند، باید بعد از قطع برق آسانسور و آزاد کردن ترمز آسانسور از بالا، کابین را به آرامی پایین داده تا زمانیکه کابین با طبقات هم‌تراز شود.
ملکی با بیان اینکه پس از انجام این کار و نجات افراد، آسانسور به دلیل دستکاری باید حتماً سرویس مجدد شود. گفت: قرار‌دادن کلید آسانسور در دست هر فرد بی‌تجربه کار بسیار غلطی است و باید در زمان حوادث مختص آسانسور از افراد متخصص و عوامل امدادی کمک خواسته شود.