kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱

مرگ یک میلیارد موجود دریایی در پی گرمای شدید

گرمای بی‌سابقه همراه با خشکسالی در آمریکای شمالی سبب مرگ نزدیک به یک میلیارد موجود کوچک دریایی شده که همین امر نگرانی‌ها درخصوص تغییر اکوسیستم منطقه را افزایش داده است.


به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از پایگاه خبری اکسیوس آمریکا، ترکیب گرمای بی‌سابقه و خشکسالی شدید که طی دو هفته گذشته آمریکای شمالی را در‌نوردیده باعث مرگ صدها میلیون صدف دو کفه‌ای و دیگر حیوانات دریایی در دریای سالیش (شبکه پیچیده‌ای از راه‌های آبی ساحلی در بخش جنوب غربی بریتیش کلمبیا و شمال غربی آمریکا)
شده است.
براساس گفته‌های «کریس‌هارلی» یک زیست شناس دریایی، تخمین زده می‌شود که در حدود یک میلیارد موجود کوچک دریایی در اوج گرمای ماه ژوئن (خرداد) از بین رفته‌اند.
مرگ این موجودات دریایی همزمان با موج گرمای بی‌سابقه هفته گذشته در شمال غربی اقیانوس آرام رخ داد که مرگ بیش از صدها انسان را هم در پی داشت.
براساس پژوهشی که به تازگی توسط یک تیم بین‌المللی از محققان آب و هوایی انجام شده، گفته می‌شود بی‌شک دلیل موج گرمای بی‌سابقه تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی است.
به گفته‌هارلی، موضوع اصلی نگران‌کننده در این خصوص این است که چنانچه تغییرات آب و هوایی با همین روند پیش برود و به جای هر هزار سال، هر ۱۰ سال شاهد یک موج گرمای شدید باشیم و موجودات دریایی از بین بروند، اکوسیستم دریایی منطقه شاهد دگرگونی‌های بسیاری خواهد بود.
ثبت دمای نزدیک به ۵۰ درجه سانتیگراد و موج گرمای بی‌سابقه روزهای گذشته در استان بریتیش کلمبیا سبب کشته شدن دست‌کم ۵۰۰ نفر و تخلیه برخی شهرها و روستاهای این استان غربی کانادا شده است.