kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

اعتراف صریح القاعده به همکاری با ائتلاف سعودی-آمریکایی در یمن

القاعده با صدور بیانیه‌ای صراحتا اعتراف کرد، در جنگ مرکز یمن در کنار ائتلاف سعودی علیه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی جنگیده است.

پس از انتشار گزارش‌های بسیار مبنی بر کمک گرفتن ائتلاف سعودی- آمریکایی از عناصر گروهک تروریستی القاعده در جنگ یمن، حال این گروهک با انتشار بیانیه‌ای به این همراهی اذعان کرد. القاعده در این بیانیه اعلام کرده، در جنگ در «الصومعه» و «الزاهر» در استان «البیضاء» در مرکز یمن کنار نیروهای ائتلاف سعودی بوده است. در ادامه این بیانیه القاعده امارات را که با عربستان به اختلاف جدی خورده، «دولت کفر» خوانده و ادعا کرده، خیانت امارات و وابستگان به آن باعث شکست ائتلاف سعودی و عناصر القاعده در دو جبهه صومعه و الزاهر شده است. اخیرا ارتش یمن موفق شد در یک ضد حمله به ائتلاف سعودی در استان البیضاء در مرکز یمن، بخش‌های مهمی را در این جبهه پس‌گیرد. گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» ویدئویی تکمیلی از عملیاتی مهم که منجر به بازپس‌گیری کامل شهر الزاهر در استان البیضاء شد، منتشر کرد. در همین ارتباط، «عبدالملک العجری» عضو تیم مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن گفته، آمریکا در کنار داعش و القاعده می‌جنگد، ولی کسی در این باره سخنی نمی‌گوید؛ همان‌گونه که القاعده در مناطق البیضاء و تعز و چند منطقه دیگر، در کنار نیروهای متجاوز سعودی جنگید، ولی آمریکا بر این مسئله سرپوش می‌گذارد.
هفته گذشته، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در پاسخ به حملات مزدوران ائتلاف سعودی و عناصر القاعده در استان البیضاء یمن طی دو عملیات نظامی دیگر هشتاد نفر از آنها را به هلاکت رسانده یا زخمی کردند. خبر دیگر اینکه، خالد السبیعی نویسنده سعودی و رئیس‌شورای عالی اتحادیه رسانه‌های عربی، گفت امارات از طریق عضویت در ائتلاف سعودی در یمن، فقط می‌خواهد جزایر و بنادر یمن را تحت سیطره بگیرد. این نویسنده سعودی به صراحت از امارات نام نبرد و در حساب کاربری خود در توئیتر افزود: «در اینجا برخی کشورهایی از عربستان خواستند با او در این ماموریت هم‌پیمان شوند که این اتفاق بزرگی بود، اما گذر زمان نشان داد که هدف آنها تسلط بر جنوب یمن و اشغال بنادر و جزایر آن است».