kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
عضو نظام صنفی کشاورزی:

خاموشی‌ها سبب کاهش تولیدات کشاورزی شد

عضو نظام صنفی کشاورزی با‌ اشاره به تاثیر قطعی برق در آسیب به چاه‌های کشاورزی، گفت: قطعی برق‌ اخیر منجر به افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید در بخش کشاورزی شده است.

سلمان قدرتی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با‌ اشاره به تاثیر قطعی برق در بخش کشاورزی اظهار کرد: بنابر مصوبه ستاد احیا، امسال برای چاه‌های کشاورزی ۳۳ درصد و اراضی پشت سدها ۴۰ درصد کاهش مصرف اعمال کردند. همچنین بنابر این مصوبه چهار ساعت قطعی برق هم صورت می‌گیرد.
او افزود: در بخش کشاورزی روزانه پنج تا شش ساعت قطعی برق داریم که چهار ساعت آن مربوط به مصوبه ستاد احیاست که افزایش قطعی برق در کنار خشکسالی منجر به ایجاد مشکلات بزرگ در بخش کشاورزی می‌شود. با توجه به شرایط اقلیمی و کم بارشی، امسال بیش از ۷۵ درصد اراضی دیم برداشت نمی‎شود و ۲۵ درصدی که هم برداشت می‎شود، ارزش اقتصادی ندارد.
عضو نظام صنفی کشاورزی از کاهش۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید ناشی از قطعی برق خبر داد و گفت: با توجه به تنش‌های گرمایی و آبی، قطعی برق در افت تولید جو و کاه تاثیر بسزایی داشت که این امر منجر به کمبود عرضه و نگرانی دامداران نسبت به تامین نهاده مورد نیاز شده است.
قدرتی با ‌اشاره به تاثیر قطعی برق در آسیب به چاه‌های کشاورزی، افزود: نوسانات برق منجر به آسیب موتور برق و فیوز وسایل برقی می‌شود که به دلیل افزایش چندبرابری قیمت‌ها، تولید دیگر صرفه اقتصادی ندارد؛ چرا که کشاورز درآمد کافی برای خرید ندارد.
وی تصریح کرد: مسئولان ذی‌ربط به جای ساماندهی چاه‌های غیرمجاز، برق بخش کشاورزی را برای مدت طولانی قطع می‌کنند که این امر امنیت غذایی کشور را به علت افت محسوس تولید به مخاطره می‌اندازد.