kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
ناگفته‌های شنیدنی احمد جبرئیل

ولایتی:‌ احمد جبرئیل گفت «من به اسلام امام خمینی پیوستم»

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل گفت: شاید کمتر کسی پشت‌صحنه انتقال موشک به حزب‌الله در جنگ ۱۶ روزه را بداند، همه آن‌ها را احمد جبرئیل به حزب‌الله داد، انبارهایش را به روی آن‌ها باز کرد و گفت «هرچقدر می‌خواهید بردارید.»

 

سرویس سیاسی-

علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه اسبق ایران و مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل در گفتگو با تسنیم پیرامون بررسی شخصیت مرحوم احمد جبرئیل با اشاره به سابقه دوستی چندین‌ساله با دبیر کل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین گفت: او سال‌ها یکی از نزدیک‌ترین دوستان جمهوری اسلامی ایران بود و بیشترین کمک‌ها را به حزب‌الله لبنان کرد
ولایتی در بیان ویژگی‌های مرحوم احمد جبرئیل گفت: او بسیار مخلص بود، مرحوم احمد جبرئیل در ابتدا گرایش کمونیستی داشت و اصلاً معلم کمونیسم میان فلسطینی‌ها بود ولی با انقلاب ایران، درون او نیز انقلابی پدید آمد و به اسلام پیوست و من معتقدم ایشان شیعه بود. او در جمع عده‌ای از علما که ظاهراً به عرفات هم نزدیک بودند، گفته بود «من مسلمان شده‌ام ولی نه اسلام شما، بلکه اسلام امام خمینی (ره).»
مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل ادامه داد: احمد جبرئیل آدم صریحی هم بود و جزو یاران و حامیان همیشگی جمهوری اسلامی محسوب می‌شد، بعداً هم که حزب‌الله تشکیل شد، از آن‌ها حمایت کرد، اساساً هر حرکت اسلامی که در منطقه رخ می‌داد، احمد جبرئیل حامی آن بود. وی همچنین با لیبی هم روابط خوبی داشت و امکانات خوبی هم از قذافی می‌گرفت، این‌طور نبود که امکانات را بگیرد و انبار کند، به بهترین شکل آن‌ها را به کار می‌گرفت، خصوصاً در جنگ 16 روزه حزب‌الله و اسرائیل در سال 1996.
ماجرای انتقال موشک به حزب‌الله
در جنگ 16 روزه
ولایتی در توضیح ماجرای انتقال موشک به حزب‌الله در جنگ 16 روزه اظهار داشت: اسرائیل در سال 1982 جنگی را شروع کرد و تا بیروت هم آمد. ابتدا تشکیلات امل که امام موسی صدر آن را پایه‌گذاری کرده بود و نیروهای شیعه و مخلص عضو آن بودند، با صهیونیست‌ها مقابله کردند و بعد هم که نیروهای انقلابی‌تر رفتند و حزب‌الله را تشکیل دادند. بنده و افرادی نظیر مرحوم آقای محتشمی‌پور، مرحوم آقای شیخ‌الاسلام، آقای اختری سفیر سابقمان در سوریه و دیگران از روز اول در جریان تشکیل حزب‌الله بودیم و این دوستان زحمت بسیار کشیدند.
وی ادامه داد: ما دیدیم که همه وزرای خارجه غربی به حمایت از اسرائیل برخاستند تا حزب‌الله را از بین ببرند. بنده مأمور شدم در دمشق مستقر شوم و هر کاری که می‌توانم بکنم، 9 روز آنجا بودم، یک روز هم به مراکش رفتم و با ملک حسن دیدار کردم و از او خواستم کاری بکند. در آن زمان هرکس می‌خواست کاری را از پیش ببرد به دیدن ما می‌آمد.
ولایتی گفت: آن موقع صهیونیست‌ها از طریق جاسوس‌هایشان فهمیده بودند که حزب‌الله 1000 موشک کاتیوشا دارد و روزی 100 موشک هم شلیک می‌کند. آن‌ها صبر کردند تا بعد از 10 روز، موشک‌های حزب‌الله تمام شود ولی حزب‌الله در روز یازدهم هم 100 موشک دیگر شلیک کرد و روز دوازدهم و همین‌طور تا روز شانزدهم که اسرائیل بالاخره دستانش را بالا برد.
مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل اظهار داشت: کسی شاید پشت‌صحنه این را نداند که این موشک‌ها از کجا می‌آمد، همه آن‌ها را احمد جبرئیل به حزب‌الله داد، انبارهایش را به روی حزب‌الله باز کرد و گفت «هرچقدر می‌خواهید بردارید.»
احمد جبرئیل
پرونده زنده مبارزه فلسطین بود
ولایتی با بیان اینکه احمد جبرئیل «پرونده زنده مبارزه فلسطین بود» گفت: من مکرر با او دیدار داشتم، لحظه‌ای در مبارزه برای فلسطین تعلل نکرد و هیچ‌گاه تن به سازش نداد و همه را هم هدایت می‌کرد، حتی کسی مثل سرهنگ ابوموسی که خودش آدم بزرگی بود، از او تبعیت می‌کرد. جبرئیل به حماس هم اعتقاد داشت و در قول و عمل یک تحلیلگر استخوان خردکرده صحنه فلسطین محسوب می‌شود.
او خودش را
تابع محض رهبری نظام می‌دانست
وی افزود: جبرئیل به‌جز اینکه یک همراه تمام‌عیار با مجموعه مقاومت بود، خودش را تابع محض رهبری نظام چه در زمان امام خمینی (ره) و چه در زمان حضرت آقا می‌دانست و اگر می‌فهمید نظام تصمیمی گرفته است، بلاشک حمایت می‌کرد و تابع بود.
راه نجات فلسطین را
در تبعیت از رهبری می‌دید
ولایتی با بیان اینکه دبیر کل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین «مکرر با حضرت آقا دیدار داشت و آقا هم بین همه فلسطینی‌ها اعتبار خاصی برای احمد جبرئیل قائل بودند» گفت: احمد جبرئیل به راهی که می‌رفت اعتقاد داشت و می‌دانست چه می‌کند و راه نجات فلسطین را در تبعیت از رهبری می‌دید.
نقش ایران در حمایت از مقاومت فلسطین
مشاور رهبر معظم انقلاب با اشاره به نقش ایران در حمایت از مقاومت فلسطین گفت: نقش جمهوری اسلامی، یک نقش ویژه است، شما دیدید که شخصیت برجسته‌ای مانند آقای هنیه صراحتاً بعد از جنگ اخیر 12 روزه گفت «همه آنچه به ما کمک شد از طرف جمهوری اسلامی ایران بود و لاغیر.»، می‌گفت «کشورهایی مثل قطر و مصر تنها برای میانجیگری آتش‌بس جلو آمدند ولی ایران بود که به ما کمک کرد.»
ولایتی افزود: بسیاری از مجموعه‌های مبارزان فلسطینی چه در غرب رود اردن، چه در غزه و چه در اردوگاه‌ها به‌نوعی خودشان را منتسب به جمهوری اسلامی می‌دانند و بخش مهمی از این مسئله مدیون احمد جبرئیل است.
تفاوت جبرئیل و عرفات
در اعتقاد به مبارزه بود
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص فرق میان کسی مثل احمد جبرئیل و یاسر عرفات بیان کرد: یاسر عرفات یک اشتباه بزرگ داشت و آن اینکه کمک و وعده‌های غرب را باور کرد که می‌خواهند به او کمک کنند ولی دیدیم که عاقبتش چه شد. احمد جبرئیل هیچ‌گاه به راهش و آرمانش شک و تردید نکرد. هر وقت به سوریه می‌رفتم او را می‌دیدم، آخرین بار اگر اشتباه نکنم 3 سال قبل بود، همان روحیه را داشت و هیچ تغییری نکرده بود.