kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴

تفاوت‌های پرس تی وی با رسانه‌های غربی برای آمریکا



سعید رضایی
یک کارشناس معتقد است: در بررسي پرس تي وي به خوبي مي‌توان دريافت كه در اكثر مناظره‌ها و ميزگردها، کارشناسان محور مقاومت سؤالاتی را مطرح می‌کنند که کارشناسان هوادار آمریکا نمی‌توانند به آنها پاسخ دهند و در مقابلِ افکار عمومی پاسخی برای آن مباحث ندارند.
محمد اسماعیلی دهقی ،كارشناس سياسي و فعال رسانه در این زمينه اظهار کرد: دموکراسی آمریکایی به فاز جدیدی وارد می‌شود بر این اساس که ایالات متحده در ویترین لیبرالیسم شعار می‌دهد که دانستن حق مردم است؛ اما در واقعیت نظر دولت آمریکا خلاف این شعار است. البته این مسدود شدن دامنه com. وب سایت پرس تی وی پدیده جدیدی نیست و دولت آمریکا بارها اثبات کرده که نمی‌تواند خنثی و بی‌اثر شدن رسانه‌های خود را بپذیرد و از اين منظر، رسانه‌هایی که در جناح مخالف آمریکا به شکلی موثر ظاهر می‌شوند، مورد خشم آمريكا قرار مي‌گيرند.
وی با بیان اینکه پرس تی وی تلاش می‌کند خبرهایی را که رسانه‌های جریان اصلی غرب منتشر نمی‌کنند، به اطلاع مخاطبان خود برساند، افزود: در نتيجه فعالیت حرفه‌ای پرس‌تی‌وی افكار عمومي مي تواند از خلاف واقع بودن بسياري از تبليغات شبكه هاي آمريكا و اروپا آگاه شود و در جريان اين روند، به طور طبیعی، اعتبار رسانه هاي جريان اصلي غرب كاهش می‌یابد.
اين فعال رسانه درخصوص تاثير اين آگاه سازي افكار عمومي در سطح جهان تاکید کرد: خبرهای رسانه‌های آزاد اندیش مانند پرس‌تی‌وی موجب مي شود مردم جهان نسبت به اقدامات ضد بشری دولت آمریکا و نیز وضعیت رژیم کودک کُش صهیونیستی آگاه شوند كه پيامد آن قرار گرفتن هیئت حاکمه آمریکا در برابر سؤالات بسیار جامعه بشری است.
اسماعیلی دهقی درخصوص تفاوت پرس‌تی‌وی با رسانه‌های غربی اظهار کرد: پرس تی وی هیئت حاکمه آمریکا را با روایتگری اخباری که آمریکا نمی‌پسندد، به چالش می‌کشد؛ برای مثال خبر خودکشی‌های نظامیان ایالات متحده که روند فزاینده‌ای به خود گرفته است یکی از این موارد است. آنها برای خدمت به هموطنانشان به ارتش پیوسته اند؛ اما آنچه در عمل می‌بینند این است که موظف به‌اشغالگری شده‌اند و در حال ستم به ملت‌های مظلوم دیگر هستند؛ در نتیجه به چنین رفتارهایی دست می‌زنند. مسائلی که در رسانه‌های جریان اصلی آمریکا روایت نمی‌شود.
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: طبیعی است بیان آنچه به مذاق هیئت حاکمه آمریکا خوش نمی‌آید با پرخاشگری آمریکا مواجه می‌شود که تنها یکی از آنها مسدودکردن دامنهcom. پرس تی وی است و دولت ايالات متحده هر از چندی رفتارهای مشابه آن را هم از خود نشان داده است.
وی ادامه داد: اینکه آمریکا سعی دارد پرس‌تی‌وی را حذف یا ساکت کند، نشانه خوبی است که اثبات می‌کند شبکه‌های محور مقاومت و از جمله پرس تی وی که مورد خشم آمریکا و نظام استکبار هستند، رسالت خود را به خوبی انجام داده‌اند.
پاس گل به پرس تی وی
اسماعیلی با‌اشاره به این نکته که در عمل نمی‌توان یک رسانه را از انتشار محتوایش منع کرد، توضیح داد: آمریکا یک پاس گل به پرس‌تی‌وی داده است؛ به خاطر اینکه وقتی آمریکا تلاش می‌کند صدای یک رسانه بین‌المللی را ساکت کند در واقعیت باعث می‌شود آن شبکه مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد و مخاطب بیشتر به پرس تی وی جذب شود.
وی افزود: در بررسي پرس تي وي به خوبي مي‌توان دريافت كه در اكثر مناظره‌ها و ميزگردها، کارشناسان محور مقاومت سؤالاتی را مطرح می‌کنند که کارشناسان هوادار آمریکا نمی‌توانند به آنها پاسخ دهند و در مقابلِ افکار عمومی پاسخی برای آن مباحث ندارند.
فعال رسانه با ‌اشاره به اینکه آگاه شدن افکار عمومی درباره استكبار به رهبري واشنگتن در حقیقت سمی مهلک برای حاکمیت آمریکا محسوب می‌شود، تاکید کرد: این روشنگری که توسط پرس تی وی در سطح افکار عمومی دنیا انجام می‌شود به هیچ عنوان برای آمریکا قابل تحمل نیست؛ چرا که غول‌های رسانه‌ای دنیا به این موادی که پرس تي وي می‌پردازد، هرگز توجه نمی‌کنند. در اصل يكي از كاركردهاي مهم رسانه هاي جريان اصلي در غرب، پنهان كردن خبرها و تحليل‌هايي است كه براي آمريكا چالش برانگيز باشد.
سم مهلکی برای استکبار
وی ادامه داد: در شرایط حال حاضر پرس‌تی‌وی و رسانه‌های جهان اسلام باید درخصوص راهبردهای تغییرناپذیر آمریکا که در منطقه غرب آسیا اعمال می‌شود روشنگری کنند و دقیقا به دلیل چنین آگاهی بخشی بود که آمریکا چندین شبکه محور مقاومت را مسدود کرد.
اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا مخاطبان سابق وب سایت پرس تی وی می‌توانند این شبکه را با دامنه ایرانی هم در اینترنت پیدا کنند، گفت: این درست است که دامنه com.بُرد بین‌المللی دارد؛ اما در صورتی که تبلیغات مناسب انجام شود پرس تی وی را با دامنهir. هم به راحتی می‌توانند بیابند.
غافل شدن جهان از عامل اصلي تروريسم
اسماعيلي به تفاوت روبه‌رو شدن رسانه‌های ايران و آمريكا با پديده تروريسم‌اشاره كرد و گفت: افكار عمومي جهان با تماشاي شبكه پرس‌تي‌وي به اين سؤال مهم مي‌رسد كه آمريكا با وجود ماشين جنگي بسيار بزرگ و قدرتمندش چگونه نمي‌توانست انبوه تجهيزات داعش در عراق و طالبان در افغانستان را هدف بگيرد؟ اين سؤالي است كه مقامات آمريكا به آن پاسخي نمي‌دهند و طبعا نمي خواهند رسانه اي مانند پرس تي وي هم آن را در فكر مخاطب برانگيزد.
اين كارشناس مسائل سياسي خاطرنشان كرد: در حقيقت يكي از دلائل مسدود شدن پرس‌تي‌وي اين است كه آمريكا نمي خواهد افكار عمومي جهان به صورت مستدل به اين برداشت برسد كه آمريكا خود گروه هاي تروريستي را ساخته و ترويج مي‌دهد.
وي در خاتمه گفت: رويكرد پرس تي وي مبتني بر اقناع مخاطب بسيار پسنديده است و اين مسيري است طولاني كه یک رسانه بین‌المللی باید بپیماید تا بتواند به این حد از موفقیت یعنی توانایی اقناع مخاطب دست یابد. آمریکا هم به این قدرت پرس تی وی آگاه است که این بار با سلاح توقیف دامنه وارد عمل شده است.