kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

مرگ 191 عضو طالبان طی 24 ساعت /غنی: روزانه 400 نفر در افغانستان کشته و زخمی می‌شوند



وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که طی
شبانه‌ روز گذشته، دست‌کم ۱۹۱ عضو طالبان بر اثر جنگ و درگیری در مناطق این کشور کشته شدند. همزمان، رئیس‌جمهور افغانستان شمار کشته‌ها و زخمی‌های روزانه در این کشور را 400 تن اعلام کرد.
وزارت دفاع ملی افغانستان دیروز طی بیانیه‌ای، علام کرد، دست کم 191 عضو طالبان طی 24 ساعت اخیر، در حمله نیروهای دولتی این کشور، کشته و ۱۰۲ نفر دیگر هم زخمی شدند. این وزارتخانه شمار دستگیر شدگان طالبان را نیز 23 نفر اعلام کرد. به گزارش مهر، در این بیانیه، به تلفات نیروهای دولتی، اشاره نشده است.
طبق بیانیه مذکور، در جریان این درگیری‌ها، مقادیر زیادی سلاح و مهمات طالبان منهدم و تعداد 14 حلقه مین کشف و خنثی شده است.
اظهارات رئیس‌جمهور
«اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، تنش و درگیری‌های امنیتی در این کشور را فاقد توجیه دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس‌جمهور افغانستان گفت، درگیری‌های این کشور روزانه ۴۰۰ کشته و زخمی بر جا می‌گذارد.
وی تاکید کرد، پس از خروج نیرو‌های آمریکایی، تنش‌های امنیتی در افغانستان، هیچ توجیهی ندارد.
ادعای طالبان دروغ است
پیش از این، مقامات طالبان ادعا کرده بودند که طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان تسلط دارد. اما مقامات دولت افغانستان این ادعا را رد و آن را بخشی از «کارزار تبلیغاتی» گروه طالبان توصیف کرداند.
به گزارش ایسنا‌، با این حال، مقامات افغانستان گفته‌اند که طالبان برخی مناطق را اشغال کرده، که از جمله آنها، یک منطقه کلیدی در استان هرات و محل سکونت ده‌ها هزار شیعه هزاره است.
همزمان با آن، کنترل شهر «تورغندی» در شمال افغانستان و هم‌مرز با ترکمنستان، از کنترل نیروهای دولتی خارج شد و به دست طالبان افتاد. حدود100 تن از نیروهای امنیتی دولت افغانستان نیز به دنبال حملات طالبان، به ایران و تاجیکستان‌گریخته‌اند.
« ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز جمعه گفته بود، مسکو آماده است در صورت وخیم شدن اوضاع در مرز افغانستان و تاجیکستان، وارد عمل شود. وی در یک نشست خبری در مسکو گفت، دو سوم مرز مشترک افغانستان و تاجیکستان، به کنترل طالبان در آمده است.