kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

500 زخمی در حملۀ نظامیان صهیونیست در مناطق مختلف کرانۀ باختری

 


حمله نظامیان صهیونیست به راهپیمایی نمازگزاران فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری، به جراحت بیش از 500 فلسطینی انجامید.همزمان، فراخوان گسترده‌ای برای اعتکاف بزرگ روز عرفه در مسجدالاقصی راه‌اندازی شده است. حماس نیز خطاب به مردم کرانه باختری، از آنها خواست که علیه اسرائیل قیام کنند.
حمله نظامیان صهیونیست به راهپیمایی‌های متعدد نمازگزاران فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری، به جراحت بیش از 500 فلسطینی انجامید. به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، هلال احمر فلسطین عصر جمعه اعلام کرد، در حمله نظامیان صهیونیست به راهپیمایی فلسطینی‌ها در منطقه «جبل صبیح» در نابلس، دست‌کم۱۲۶ نفر آسیب دیدند، که ۱۳ نفر آنها به ضرب گلوله واقعی زخمی شدند. هلال احمر فلسطین با اشاره به اینکه ۷۳ نفر بر اثر استنشاق گاز اشک آور و ۳۲ تن هم بر اثر اصابت گلوله پلاستیکی آسیب دیدند، افزود:
« نظامیان دشمن به سمت یک دستگاه خودروی آمبولانس، تیراندازی کردند و یکی از نیروهای ما هم در حین عملیات امداد و نجات به شرکت کنندگان در راهپیمایی، به ضرب گلوله پلاستیکی زخمی شد.» به دنبال آن، هلال احمر فلسطین شامگاه جمعه تاکید کرد که شمار فلسطینیان آسیب دیده از حملات نظامیان صهیونیست، به ۴۱۱ نفر افزایش یافته است.
ده‌ها شهروند فلسطینی‌، از جمله شماری کودک، هم در حمله نظامیان رژیم اشغالگر به راهپیمایی هفتگی در منطقۀ«کفر قدوم» کرانه باختری زخمی شدند. این راهپیمایی از ۱۸ سال پیش، هر هفته روزهای جمعه در اعتراض به شهرک‌‌سازی رژیم صهیونیستی، در این منطقه که منجر به مسدود شدن برخی راه‌های اصلی و غصب زمین‌های آنجا شده است، برگزار می‌شود. نظامیان صهیونیست با پرتاب نارنجک‌های حامل گاز و شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سمت شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی، ده‌ها نفر را مجروح کردند. نظامیان اشغالگر صهیونیست همچنین، با حمله به خانه‌های شهروندان در کفر قدوم و رفتن به پشت‌بام خانه‌ها، جوانان فلسطینی را هدف قرار‌دادند.
فراخوان برای تجمع بزرگ
وزارت اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد که ۳۵ هزار فلسطینی روز جمعه در صحن مسجدالاقصی نمازگزاردند. فعالان بیت المقدس روز جمعه فراخوان‌هایی را برای دعوت از عموم فلسطینیان به حضور در تجمع بزرگ مسجدالاقصی در روز عرفه برابر با نوزدهم جولای 2021 و مقابله با ورود غیرقانونی شهرک نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی راه‌اندازی کردند. فعالان و جنبش‌های فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی ۴۸ نیز از ساکنان این مناطق خواستند در روز عرفه عازم مسجدالاقصی شوند و با اعتکاف در آنجا، با ورود غیرقانونی شهرک نشینان صهیونیست مقابله کنند.
دعوت به قیام
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس هم از عموم فلسطینیان ساکن کرانه باختری دعوت کرد در پاسخ به جنایات بی‌وقفه نظامیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی و ادامه شهرک‌‌سازی آنان در اراضی فلسطینی، زمین را زیر پای اشغالگران صهیونیست به آتش بکشند و در هر جایی به مقابله با آنها برخیزند.
از سوی دیگر، در سالروز عملیات «زیکیم»، گردان‌های شهید عزالدین قسام، رژیم صهیونیستی را به اقدامات نظامی بیشتر تهدید کرد. به گزارش ایسنا، گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود، پیام تهدید‌آمیز کوتاهی را برای رژیم صهیونیستی منتشر کرد. گردان‌های شهید عزالدین قسام خطاب به رژیم صهیونیستی نوشت، عملیات زیکیم نخستین ضربه ما بود، منتظر ضربات بعد باشید. این پیام به مناسبت سالروز عملیات «زیکیم» منتشر شد. عملیات زیکیم که در سال ۲۰۱۴ توسط گردان‌های قسام انجام شد، یکی از پیشرفته‌ترین عملیات‌ دریایی فلسطین بوده و تبعات قابل توجهی برای رژیم صهیونیستی داشته است. القسام با یک عملیات کماندویی، پایگاه زیکیم و نیروی دریایی رژیم صهیونیستی را هدف قرار‌داد. این عملیات در نوع خود، جدید و یکی از مهم‌ترین غافلگیری‌هایی بود که گردان‌های قسام وعده آن را داده بودند.