kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
بررسی وضعیت تکواندوکاران در آستانه المپیک توکیو

شرایط دشوار حسینی برای کسب مدال اعتراض فدراسیون تکواندو کارساز می‌شود؟!

فدراسیون جهانی تکواندو امتیازات کسب شده میرهاشم حسینی در تورنمنت بین لبنان را حذف کرد تا نماینده المپیکی کشورمان با سخت‌ترین قرعه مواجه شود.

 

سرویس ورزشی-

تکواندو یکی از سه رشته رزمی است که ورزشکارانش از همان روزهای ابتدایی المپیک به روی شیاپ چانگ توکیو می‌روند تا شاید یکی از رشته‌های مدال آور ایران در المپیک باشند. طبق برنامه‌ریزی کمیته بین‌المللی المپیک مسابقات تکواندو در بازی‌های المپیک توکیو، از 2 تا 5 مردادماه 1400 در سالن «ماکوهاری مسه» برگزار خواهد شد.
تکواندو ایران از طریق رنکینگ سیستم موفق به کسب دو سهمیه توسط آرمین‌هادی‌پور در وزن 58- کیلوگرم و میرهاشم حسینی در وزن 68- کیلوگرم شده و در بخش زنان نیز ناهید کیانی در وزن 57- کیلوگرم از طریق مسابقات قاره‌ای جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده است.
طبق برنامه زمان بندی اعلام شده، روز نخست
(شنبه- 2 مردادماه) رقابت‌های اوزان 58- کیلوگرم مردان
و 49- کیلوگرم زنان برگزار خواهد شد که در این روز آرمین‌هادی پور نماینده تکواندو کشورمان است. روز دوم (یکشنبه- 3 مردادماه)، مبارزات اوزان 68- کیلوگرم مردان و 57- کیلوگرم زنان انجام می‌شود که میرهاشم حسینی و ناهید کیانی تکواندوکاران ایرانی در این روز خواهند بود. در روز سوم و چهارم (4 و 5 مردادماه) نیز به ترتیب مبارزات اوزان 80- کیلوگرم مردان و 67- کیلوگرم زنان؛ رقابت‌های اوزان 80+ کیلوگرم مردان و 67+ کیلوگرم مردان پیگیری خواهد شد.
مصدومیت بد موقع‌هادی پور
در میان تکواندو کاران، آرمین‌هادی پور بیشترین شانس را برای کسب مدال در المپیک داشت منتها یک مصدومیت بدموقع امیدهای علاقه مندان به ورزش را برای موفقیت‌هادی پور کمرنگ کرد.‌هادی پور این روزها به دلیل پارگی رباط صلیبی قدامی(ACL) شرایط سختی را برای حضور در المپیک پشت سر می‌گذارد.
مصدومیت از ناحیه زانو چند ماه قبل‌گریبان‌هادی پور را گرفت اما از آنجا که عمل جراحی موجب غیبت این ورزشکار در المپیک می‌شد، در نهایت پزشکان به این نتیجه رسیدند که بهتر است روند درمان‌هادی پور با فیزیوتراپی طی شود و او با رباط پاره در المپیک شرکت کند. همین باعث شده شانس‌هادی پور برای کسب مدال در المپیک به حداقل برسد.‌هادی پور چند هفته قبل هم در جریان مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی لبنان موفق به کسب مدال برنز شد. او در نیمه نهایی با شکست 14 بر 6 مقابل یونگ هوان کیم نماینده کره‌جنوبی به مدال برنز بسنده کرد.
کار حسینی سخت شد
دیگر ورزشکار ایرانی که شانس کسب مدال توسط او در المپیک می‌رود، میرهاشم حسینی است. البته او در مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف هو جون جین از کره جنوبی رفت و در حالی که با نتیجه 5 بر 6 از حریف خود پیش بود، با دریافت یک ضربه صورت ناک اوت شد و از دور مسابقات کنار رفت. با این حال حسینی یکی از ورزشکارانی است که شانس کسب مدال را در توکیو داراست منتها یکسری تصمیمات فدراسیون جهانی کار او را در توکیو سخت‌تر از گذشته کرد. دیروز خبر رسید فدراسیون جهانی تکواندو امتیازات کسب شده میرهاشم حسینی در تورنمنت بین لبنان را حذف کرد تا نماینده المپیکی کشورمان با سخت‌ترین قرعه مواجه شود.
میرهاشم حسینی تکواندوکار المپیکی کشورمان پس از حذف در رقابت‌های قهرمانی آسیا، در تورنمنت آزاد بیروت موفق به کسب مدال طلا شد. مدالی که ۲۰ امتیاز برای وی در رنکینگ جهانی ثبت کرد و وی در این رده‌بندی با احتساب ۲۶۶ امتیاز قبلی، با ۲۸۸ امتیاز جایگاه ششم را کسب کرد. جایگاهی که در قرعه کشی رقابت‌های المپیک نیز مسیر تقریباً آسانی را برای رسیدن به مدال پیش روی او قرار می‌داد.
اما این مدال طلا و آن ۲۰ امتیاز با وجود آنکه ماه گذشته کسب شده، به مجموع امتیازات حسینی در رنکینگ المپیکی محاسبه نشد تا وی با یک پله نزول به رده هفتم برود. بنا به قوانین فدراسیون جهانی جایگاه نماینده تکواندو میزبان بازی‌ها رده چهارم است. بر همین اساس رنکینگ میرهاشم یک پله دیگر نزول کرد و به رده هشتم رسید تا کلاً قرعه نماینده وزن ۶۸- کیلوگرم تکواندوکار ایران در توکیو تغییر کند.
با این وجود در قسمت بالای جدول «دای هون لی» تکواندوکار شاخص کره جنوبی با رنکینگ یک، دور نخست استراحت دارد و سپس با برنده مبارزه «سیدو فوفانو» از مالی و «رشیتوف» از ازبکستان می‌رود. میرهاشم حسینی نماینده کشورمان نیز دور نخست با «یو جن هوانگ» از چین تایپه دیدار می‌کند و در صورت کسب پیروزی برای صعود به نیمه نهایی باید به دیدار یکی از تکواندوکاران کره جنوبی، مالی یا ازبکستان برود که به احتمال فراوان «دای هون لی» کره‌ ایست.
فدراسیون تکواندو درخصوص حذف ۲۰ امتیاز مدال طلای تورنمنت بیروت به فدراسیون جهانی نامه‌ای ارسال کرده و ضمن تشریح شرایط خواستار بازگردندن این امتیازات به حساب میرهاشم حسینی شده است. امیدواریم تلاش‌های فدراسیون تکواندو در این خصوص نتیجه داده و وی بتواند بر اساس حق قانونی و امتیازات واقعی خود در جدول مبارزات وزن ۶۸- کیلوگرم المپیک مبارزه کند.
نکته مهم اینکه کادر فنی تیم ملی در جریان اردوها همه رقبا را آنالیز کرده و با توجه به هر سناریویی در قرعه کشی تمرینات را طراحی می‌کند. مهم‌تر نیز توانایی بالای میرهاشم حسینی است. این تکواندوکار المپیکی بارها در رقابت‌های مختلف برابر این رقبا مبارزه کرده و راه پیروزی بر آنها را می‌داند و با اعتماد به نفس و روحیه بالایی که جامعه تکواندو از حسینی سراغ دارند و در کنار توانمندی‌های فنی، می‌تواند با پیروزی بر رقبا راه کسب مدال را برای خود هموار کند.
کیانی خاطره خوب 2016 را تکرار می‌کند؟
ناهید کیانی در وزن 57 کیلوگرم تنها بانوی المپیکی ایران در رشته تکواندو است. خاطره خوب علاقه مندان به ورزش از کیمیا علیزاده در المپیک ریو باعث شده بسیاری منتظر درخشش کیانی در توکیو باشند، خصوصا آنکه او در مسابقات قهرمانی آسیا موفق شد مدال برنز را کسب کند. کیانی در آن رقابت‌ها ابتدا در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 22 بر 9 مقابل پائولینا لوئیس لوپز از فیلیپین به برتری دست یافت، اما با شکست 13 بر 8 مقابل یو جین کیم از کره جنوبی موفق به حضور در دیدار نهایی نشد و به مدال برنز رسید.