kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۵۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

روحانی با حرف­‌هایش نمک به زخم مشکلات مردم می­‌پاشد

 

سرویس سیاسی-
روزنامه همدلی در مطلبی به قطعی‌های مکرر برق در کشور اشاره کرد و نوشت: «حالا همه عصبانی هستند. عصبانی از ناکارآمدی و سوءمدیریتی که باعث شده ایران به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از تأمین حداقل‌های زندگی برای شهروندان خودش هم ناتوان باشد.»
در ادامه این مطلب آمده است: «ماجرای قطعی برق این روزها یک اتفاق قابل پیش‌بینی بوده است... واقعیت این است که عوامل مختلف امروز کنار هم قرار گرفتند و بی‌آبی و بی‌برقی را برای ایران رقم زدند.. از طرف دیگر حامیان دولت مدعی هستند که برای حل مشکلات زیرساختی نیازمند منابع هستند که فعلا در دسترس نیست. این ادعا بیشتر نمکی بر زخم بی‌برقی این روزهای مردم است. از جمله وزیر جوان آذری جهرمی در توئیتر این ایده را تبلیغ کرده است. اما مدافعان این تئوری نمی‌گویند که ایران ثروت‌های عظیمی دارد که متعلق به تمام ملت ایران است و از آنجا که همه این ثروت‌ها از خیلی سال پیش تا الان ملی اعلام شده، باید در راستای منافع ملی هزینه شود.»
همدلی افزود: «پاسخ بسیاری از این سؤال‌ها را می‌توان در نبودن کارآمدی و مدیریت سالم و صحیح دانست؛ مدیریتی که به جای تمرکز بر حل مشکلات کشور در سال‌های گذشته تصمیم گرفته سرمایه‌های ایران را در زمینه‌هایی هزینه کند که در مقایسه با معیشت و سلامت ایرانیان، اولویتی ندارد و برعکس این مولفه‌های مهم را نیز با چالش‌های جدی مواجه کرده است.‌گزینه‌هایی که اگر به نظرخواهی گذاشته شود، بعید است در این موقعیت از انتخاب‌های اول مردم باشد.»
اصرار اصلاح­‌طلبان برای‌ انداختن کشور در دام آمریکا
در حالی‌که هر از چندگاهی کشور با مشکلی تازه دست به‌گریبان می‌شود و ریشه عمده این مشکلات به سوءمدیریت‌ها باز می‌گردد هر بار متاسفانه با یک فرافکنی رو‌به‌رو می‌شویم. این بار هم در موضوع قطعی برق ریشه این مشکل را به نوعی به FATF ربط داده‌اند و این فرافکنی چنانکه خواندید حتی مورد مخالفت برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب (نظیر مطلب فوق از همدلی) نیز قرار گرفت.
در این میان اما روزنامه شرق با مناسب یافتن فرصت بار دیگر در شماره پیشین خود در گزارشی به موضوع FATF پرداخته و نوشته است: «وقتی FATF را اجرا نمی‌کنیم، یعنی نمی‌توانیم با بانک‌ها مرتبط باشیم»؛ این بخشی از سخنان دیروز حسن روحانی بود که از بلاتکلیفی لوایح FATF گله‌‌مند بود.»
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماه‌هاست در انتظار بررسی و تعیین تکلیف هستند. این در حالی است که یکی از لوایح تصویب مجلس و شورای نگهبان را دارد و فقط لایحه CFT به تأیید شورای نگهبان نرسیده بود که انتظار می‌رفت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود اما یکباره لایحه پالرمو که مراحل قانونی خود را طی کرده و باید توسط دولت ابلاغ می‌شد نیز سر از مجمع تشخیص مصلحت نظام درآورد و اصولگرایان مخالف پیوستن ایران به FATF با کمک مجلس ‌یازدهم که همه اصولگرا هستند، تلاش خود را در مجمع به کار بستند تا این لوایح به سرانجام نرسند.»
در ادامه این گزارش آمده است: «حال که قدرت در تمام بخش‌های حاکمیتی به دست اصولگرایان افتاده و رئیسی هم رئیس‌جمهور منتخب شده است، امید زیادی برای پیوستن ایران به FATF نیست. فقط ایران و کره‌شمالی عضو گروه اقدام ویژه مالی نشده‌اند و همه کشورهای دنیا برای انجام معاملات تجاری، بانکی و مالی به عضویت FATF درآمده‌اند. البته در ایران با جدی‌شدن احتمال بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با قوت‌گرفتن احتمال پیوستن به FATF مطرح شد؛ زیرا لغو تحریم‌ها بدون رفع مشکل روابط مالی و بانکی ایران با دنیا تأثیری در بر نخواهد داشت. اما این روزها با کم‌رنگ‌شدن امید به رفع تحریم‌ها و قدرت‌گرفتن اصولگرایان در کشور، لوایح FATF شانسی برای تصویب در مجمع ندارند.»
نخست اینکه در 8سال گذشته که قوه مجریه در اختیار اصلاح‌طلبان بود و آنها اکثریت مجلس دهم و شورای شهر و شهرداری تهران را نیز به طور کامل در اختیار داشتند و نیز اینکه فرصت مذاکره و رفع تحریم‌ها برایش مهیا گشت چرا نتوانستند به رغم دادن امتیازهای بزرگ و اجرای زودتر از موعد همه تعهدات کشورمان به رفع تحریم‌ها برسند؟!
نکته دیگر این است که در مجلس دهم وقتی محمدجواد ظریف برای توضیحات در مورد FATF به مجلس آمده بود در مقابل سؤال نمایندگان که آیا با پذیرش عضویت در این نهاد مشکلات مبادلاتی حل می‌شود؛ گفت که هیچ تضمینی برای حل شدن مشکلات مبادلات بانکی حتی در صورت عضویت در FATF نیست!!
موضوع بعدی آن است که به‌رغم صراحت ظریف در پاسخ به سؤال نمایندگان اصرار طیف اصلاح‌طلب برای آنکه کشور را در دام آمریکا گرفتار کنند چیست؟!
به کوتاه‌ترین شکل در توضیح این دام باید گفت که خصوصا پس از جنگ سرد آمریکا حساب ویژه‌ای روی دلار و جنگ اقتصادی و سلاح تحریم باز کرد. پر واضح است که در چنین جنگی طرف مقابل آمریکا در برابر حملات دشمن به راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها روی می‌آورد و اساسا FATF برای این بنا شده است تا راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط این نهاد شناسایی شوند.
فرافکنی اصلاح‌­طلبان به نفع دولت؛ مشکلات تقصیر خارجی‌­ها
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «بیش از شصت درصد از مشکلات آقای روحانی ناشی از مشکلات خارجی بود. اگر این مشکلات ادامه پیدا کند در دولت‌های بعدی هم با این سختی‌ها درگیر خواهیم بود و نمی‌شود با برخی شعارهای ضد کشورهای دیگر ادامه داد و تا زمانی که دست از این شعارها برنداریم و به تعامل و گفت‌وگو نپردازیم شرایط چنین خواهد بود.»
مدعیان اصلاحات در پی آن هستند تا قصور و تقصیرهای دولت روحانی را به پای تحریم و ترامپ و آنچه مشکلات خارجی می‌نامند بیندازند.
هیچ انسان منصف و دلسوزی تاثیر تحریم و خباثت‌های دولت آمریکا علیه مردم ایران را انکار نمی‌کند. اما کارشناسان و صاحبنظران به دفعات تاکید کرده‌اند که تحریم‌ها نهایتا 20 الی 30 درصد در ایجاد مشکلات سهیم است و 70 الی 80 درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت در دولت است.
برای مثال، آیا اینکه وزیر راه و شهر‌سازی به خانه نساختن برای مردم افتخار می‌کند، تقصیر تحریم‌ها است؟! آیا مخالفت وزیر نفت دولت روحانی با ساخت پالایشگاه، تقصیر تحریم‌ها است؟! یا فاسد شدن پرتقال‌های ذخیره شده برای شب عید و عدم توزیع آنها بین مردم؟!
دشمنان هم به خلوص نیت و صداقت رئیسی معترفند
آفتاب یزد در مطلبی خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب نوشت: «بدانید که گرانی‌ها وکمبودها صبر مردم را به خط پایان رسانده... کرونا در شهرها غوغا کرده، کمبود دارو مخصوصا داروهای ضروری در بیماری‌های خاص گرفتاری مضاعفی برای گرفتاران خلق کرده، اعتیاد و مواد مخدرچالش اساسی خانواده‌ها گشته، بیکاری در هرخانواده یک یا دو جوان افسرده را رو‌به‌روی والدین نشانده، درصد قابل توجهی از مردم دست به خرید نان نسیه می‌زنند، رانتخواران و آقازاده‌ها با خرید املاک درکانادا و اروپا و همین ترکیه از دور به ما می‌خندند وعده‌ای بر تزریق واکسن عازم کشورهای دیگر شده‌اند.»
در این مطلب خطاب به رئیسی آمده است: «در واقع شما وارث یک بازار آشفته گردیده‌اید که بعد ازتوکل به خداوند، مردمش امید به دستان گره‌گشای شما بسته‌اند.»
آفتاب یزد نوشت: «آقای رئیس‌جمهور! فرسودگی بسیاری از دستگاه‌های نیروگاه‌ها وفقدان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی قطعات لازم ازهمه بدتر مصیبت تحریم موجب خاموشی مکرر در این گرمای طاقت فرسا شده و شنیده می‌شود که در تاریکی شبها صدای مرگ از بعضی از خانه‌ها شنیده می‌شود. حاج‌‌آقا رئیسی در خلوص نیت و صداقت شما حتی دشمنانتان معترف هستند، پس توجه فرمایید که دست‌های کثیف و پنهان در حال برهم زدن اوضاع وسنگ‌اندازی در مقابل راه دولت شما هستند و می‌خواهند آخرین شعله‌های امید در قلب مردم را خاموش کنند.»
در این مطلب آمده است: «مردم از وعده و اقوال کذب دلگیرند و جنابعالی در جایگاه ترمیم اعتماد اجتماعی و درمان زخم‌های ناسور می‌توانید جوانه‌های نشاط و امید را در دلها بارور‌نمایید.»