kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۵۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
دو هیئت افغانستانی حاضر در نشست تهران با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند

جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نیست /تلاش‌ها باید در راستای رسیدن به راه‌حل سیاسی باشد

دو هیئت افغانستانی حاضر در نشست تهران با صدور بیانیه‌ای آورده‌اند: جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نبوده و همه تلاش‌ها باید در راستای رسیدن به راه‌حل سیاسی باشد.

 


اولین دور گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تهران با سخنرانی وزیر امورخارجه، رؤسای هیئت‌های طرفین جمهوریت و طالبان و با صدور یک بیانیه‌ ۶ ماده‌ای پایان یافت.
بر اساس اعلامیه دو هیئت بین‌الافغانی نشست تهران، دو جانب ‌اشتراک‌کننده بین‌الافغانی صلح که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ ۷ و ۸ ماه جولای سال ۲۰۲۱ در شهر تهران گفت‌وگو نمودند، درخصوص موارد ذیل به توافق رسیدند:
۱. هیئت‌ها از مساعی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مورد تأمین صلح در افغانستان و مهمان‌نوازی‌های به‌عمل آمده ابراز امتنان می‌نمایند.
۲. هر دو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ و صدمه‌ای که از آن متوجه سلامت کشور می‌شود، به موافقه رسیدند که جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نبوده و باید همه تلاش‌ها در جهت رسیدن به راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز توجیه گردند.
۳. گفت‌وگوها در فضای صمیمانه صورت گرفت و همه مسائل به‌صورت مفصل و با صراحت مطرح گردید.
۴. هر دو جانب تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت و وضاحت بیشتر دارد مانند ایجاد مکانیزم گذار از جنگ به صلح دائمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن طی نشست بعدی که در نزدیک‌ترین فرصت ممکن دایر خواهد شد مورد بحث قرار داده، به نتیجه برسند.
۵. طرف‌ها نشست تهران را فرصت و زمینه جدید برای تقویت راه‌حل سیاسی معضل افغانستان می‌دانند.
۶. هر دو جانب حملاتی را که خانه‌های مردم، مکاتب، مساجد و شفاخانه‌ها را هدف قرار داده باعث تلفات ملکی می‌گردند و همچنان تخریب تأسیسات عامه را به شدت تقبیح نموده خواستار به سزا رساندن عاملین آن می‌گردند.
دو هیئت افغانستانی حاضر در نشست تهران با صدور بیانیه‌ای آورده‌اند: جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نبوده و همه تلاش‌ها باید در راستای رسیدن به راه‌حل سیاسی باشد.
مذاکرات موفق در تهران
سید رسول موسوی مدیرکل امور آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر، با‌ اشاره به برگزاری نشست بین‌الافغانی در تهران،نوشت: معتقدم نشست بین‌الافغانی تهران نشست موفقی بود.
وی با بیان اینکه سند این ادعای من اعلامیه نشست است،تأکید کرد: دو طرف به شدت حمله به مکاتب، شفاخانه‌ها... و تاسیسات عامه را محکوم کردند(بند ۶) و نشست تهران را فرصت جدیدی برای تقویت راه‌حل سیاسی افغانستان دانستند(بند۵).
نشست گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیئت عالی سیاسی طالبان روز چهارشنبه هفته گذشته به میزبانی ایران و با سخنرانی محمدجواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی افتتاح شد.
وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این نشست، ضمن اعلام آمادگی ایران برای کمک به روند گفت‌وگوها بین جناح‌های افغانستان به‌منظور حل‌وفصل بحران‌های جاری در این کشور، بر تعهد جمهوری اسلامی برای کمک به توسعه همه‌جانبه افغانستان پس از برقراری صلح تأکید کرد.
حاضران در این نشست در بیانیه‌ای
۶ بندی تأکید کردند: جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نبوده و همه تلاش‌ها باید در راستای رسیدن به راه‌حل سیاسی باشد.
ایران، دوست و همسایه
قابل اعتماد افغانستان
حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با‌ اشاره به برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در تهران، نوشت: گفت‌وگوهای دو هیئت مهم افغانستان در تهران و تأکید آنها بر نفی مداخله خارجی، نفی خشونت و جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی، صلح، ثبات و امنیت پایدار در سراسر افغانستان قابل تحسین است.
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که دوست، برادر و همسایه قابل اعتماد افغانستان است.