اطلاعیه سازمان سنجش درخصوص اعتراض به سختی آزمون سراسری سال 1400
سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص مباحث مطرحشده درخصوص سختی و دشواری آزمون سراسری سال 1400، اطلاعیهای صادر کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است:« صاحبنظران نظام آموزشی و بهصورت خاص زیرنظاماندازهگیری و سنجش به خوبی میدانند بین آزمونهای ارتقای پایه آموزشوپرورش و آزمونهای رقابتی تفاوت ماهوی وجود دارد و به همین دلیل، آزمونهای رقابتی حاوی سؤالهایی هستند که ضریب دشواری آنها نسبت به آزمونهای مدارس زیاد است؛ چون در آزمونهای سراسری و کنکور، هدف جداسازی 5 درصد بالای جامعه شرکتکنندگان است و نه ارتقای پایه. در کنکور سراسری 1400، حدود 71 عنوان درسی در پنج گروه آزمایشی، مورد آزمون قرار گرفته است که براساس برآورد اولیه این سازمان، بهغیر از درس ریاضی، بقیه دروس 10 تا 15 درصد آسانتر بوده است. برآورد سازمان حاکی از این است که آزمون در حالت کلی، نسبت به سال گذشته آسانتر شده است. لازم به توضیح است دشوارتر شدن درس ریاضی نسبت به سال گذشته، به علت سیستممحور بودن انتخاب سؤال بوده است و فردی نبوده است. کمااینکه این امر در درس شیمی آزمون سال قبل هم اتفاق افتاد و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسئله سختی و آسانی سؤالها حل خواهد شد. اکثر مباحث مطرحشده در ارتباط با کنکور سراسری 1400، صرفاً مرتبط به درس ریاضی است و داوطلبان عزیز میدانند در آزمونهای رقابتی، اصولاً نمره خام مبنای رتبه متقاضیان نیست. همانطوریکه اطلاع دارید نمرات خام هر متقاضی در هر ماده درسی با استفاده از روشهایاندازهگیری و سنجش تراز میشوند و کم شدن نمره خام، لزوماً به معنی کم شدن نمره تراز نیست. سازمان سنجش با استفاده از اصولاندازهگیری و سنجش، براساس روش تراز که هر ساله در ویژهنامه راهنمای انتخاب رشته نیز توضیح داده میشود، بهترین تصمیمها را به نفع داوطلبان عزیز گرفته و خواهد گرفت. این مسیر همیشگی سازمان سنجش بوده، هست و خواهد بود. براساس برآوردهای اولیه این سازمان، در گروه آزمایشی علومریاضی و در درس ریاضی، تعداد محدودی سؤال از بین 55 سؤال چالشی بوده است و تقریباً میتوان گفت در کل فضای مجازی، تمامی بحثها در رابطه با سختی درس ریاضی مربوط به همین تعداد سؤال است. سازمان سنجش آموزش کشور، این اطمینان را به داوطلبان عزیز میدهد که با بررسی مجدد و درنظر گرفتن اینکه اگر مطالب سؤال خارج از سرفصلهای کتاب درسی باشد یا ابهام داشته باشد، آن سؤال بهصورت تأثیر مثبت اعمال یا حذف خواهد شد. بدیهی است این امر در ارتباط با درس ریاضی گروههای آزمایشی علومتجربی و علومانسانی هم صدق میکند. مطلب پایانی این است که دشواری یا آسانی یک آزمون، با محاسبه ضریب دشواری هر سؤال بعد از قرائت و تصحیح پاسخنامهها انجام میگیرد و با حدس و گمان و صحبتهای کلی محقق نمیشود. سازمان سنجش آموزش کشور هر سال بعد از تصحیح پاسخنامهها، سؤالات تمامی گروههای آزمایشی را در گروههای تخصصی سازمان که وظیفه آنها تجزیهوتحلیل سؤالات از ابعاد مؤلفههایاندازهگیری و سنجش، ازجمله محاسبه ضریب تمیز، ضریب دشواری و... است، مورد بررسی قرارداده و نتیجه آن را به گروههای تخصصی طراح جهت بهبود روند فعالیت خود ارائه میدهد؛ که در این خصوص نیز گزارش تحلیلی از آن به تناوب در نشریه پیک سنجش سازمان جهت استحضار متقاضیان چاپ و انتشار مییابد.»