kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل:

طرح رجیستری با الزامی‌کردن ارائه گارانتی به نفع مردم است

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه اجرای طرح رجیستری برای موبایل‌واره‌ها، موجب تغییر قیمت این کالا‌ها نمی‌شود، مزایای رجیستری کالاهای الکترونیکی را تشریح کرد.

 


امیر اسحاقی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با ‌اشاره به اجرای مرحله دوم طرح رجیستری برای سایر وسایل دارای سیم‌کارت‌(موبایل‌واره‌ها) گفت: چند روزی است که فاز اول و دوم اجرای این طرح برای ساعت‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های متفرقه دارای سیم‌کارت‌، اجرایی شده است و فاز سوم آنکه مربوط به تبلت‌ها می‌شود، اوایل مردادماه اجرایی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار تبلت سالانه به دو الی دو میلیون و 400 هزار دستگاه جدید نیاز دارد که ارزش آن حدود 300 میلیون دلار ارزیابی می‌شود.
وی، درباره شرایط جدید واردات تبلت، تصریح کرد: پیش از این تنها افرادی می‌توانستند ثبت سفارش تبلت کنند که سابقه واردات این کالا را داشته باشند. این مسئله به علت اینکه 95 درصد از بازار تبلت سهم قاچاق است منطقی نبوده و به طور کلی رقابت در واردات قانونی تبلت را از بین می‌برد. اما با تغییرات اعمال شده واردکنندگان جدید نیز می‌توانند برای واردات تبلت اقدام به ثبت سفارش کنند. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با ‌اشاره به مسئله تخصیص ارز برای واردات تبلت ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 100 میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات تبلت صورت گرفته است که بانک مرکزی به بازرگانان قول داده تا ارز لازم برای واردات این سفارش‌ها در زمان مناسب تخصیص یابد. اگر فرآیند تخصیص ارز به‌طور منظم ادامه یابد تا سه هفته آینده تعداد زیادی تبلت وارد کشور می‌شود و دیگر نگرانی‌ درخصوص کسری این کالا وجود ندارد. اسحاقی با بیان اینکه ادعای افزایش قیمت پس از اجرای طرح رجیستری نادرست است، گفت: اگر فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز برای واردات کالاهای الکترونیکی تا هفته آینده به صورت عادی انجام شود، گرانی نخواهیم داشت چرا که ارز کالای قاچاق در بازار آزاد 25 هزار تومان و ارز تخصیص یافته به کالای وارداتی قانونی حدود 22 هزار تومان است و این موضوع موجب رقابت پذیر شدن بازار تبلت خواهد شد و افزایش قیمتی هم رخ نخواهد داد.
وی با ‌اشاره به مزایای طرح رجیستری برای مردم، تصریح کرد: هر کالای الکترونیکی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، اثرات مخرب و مضر آن پایش نشده و آزمایش‌های لازم در مورد میزان پرتو‌های آنها انجام نمی‌شود و سلامت مردم خصوصاً کودکان، افراد مسن و زنان باردار به خطر می‌افتد. اما در صورت اجرای طرح رجیستری انجام آزمایشات برای میزان‌اشعه تجهیزات ضروری خواهد بود. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل ادامه داد: همچنین شرکت‌های واردکننده تبلت باید 18 ماه خدمات پس از فروش به مشتری ارائه دهند که این موضوع درخصوص کالای قاچاق اتفاق نخواهد افتاد. به عبارت دیگر اجرای طرح رجیستری با الزامی کردن ارائه گارانتی معتبر به مشتری، نفع مردم را افزایش می‌دهد. اسحاقی درخصوص افزایش تعداد تقاضای شرکت‌ها برای واردات تبلت و موبایل گفت: در حال حاضر حدود 200 شرکت در عرصه واردات تبلت فعالیت می‌کنند که تعداد آنان روز به روز در حال افزایش است. نتیجه این موضوع افزایش رقابت در بین فعالان قانونی شناسنامه‌دار خواهد بود که نه تنها قیمت کالا را کنترل خواهد کرد بلکه موجب ‌اشتغال‌زایی در عرصه تجارت خواهد شد.