kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۵۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳

تالاب آق‌گل ملایر خشک شد

 

همدان- خبرنگار کیهان
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: خشکسالی و کم‌آبی سبب خشک شدن تالاب آق‌گل شهرستان ملایر شد.
مهدی صفی‌خانی افزود: البته خشک شدن تالاب در شرایط عادی اواخر تیرماه رخ می‌داد که امسال به علت کاهش بارندگی یک ماه زودتر این تالاب خشک شد.
وی اظهار داشت: همدان دارای سه تالاب «چم‌شور» و «پیرسلمان» در شهرستان اسدآباد و «آق‌گل» در ملایر طبیعی هستند.
صفی‌خانی اضافه کرد: تالاب پیرسلمان به‌واسطه فعالیت‌های صورت‌گرفته در پنج سال گذشته احیا شده و هم‌اینک نیز با وجود کاهش باران و خشکسالی در این تالاب فصلی و طبیعی آب وجود دارد.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان بیان کرد: تالاب چم‌شور اسدآباد مدت‌هاست که خشک شده هرچند در سال‌های پربارش وضعیت خوبی داشت اما بارندگی‌ها تاثیری در احیای این تالاب نداشته است.
صفی‌خانی یادآوری کرد: آبگیری تالاب آق‌گل ملایر نیز از سال ۹۶ شروع و با توجه به بارندگی‌های مناسب سال ۹۷ در این سال احیا شد و این تالاب تا پایان سال گذشته آب داشت.
وی افزود: اما کاهش بارندگی و مشکلات موجود در مدیریت منابع آبی سطحی و زیرزمینی موجب شد که این تالاب حداکثر تا پایان خرداد آب داشته باشد و هم اینک به‌طور کامل خشک شده است.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: تالاب آق گل ملایر با توجه به شرایط خاص و فصلی بودن همواره در فصل بهار پرآب می‌شود.
صفی‌خانی کارکرد‌های منفی خشک شدن زودهنگام تالاب آق‌گل را تاثیر بر روی حیات‌وحش منطقه و ایجاد گرد و غبار محلی دانست و افزود: بیشتر ساکنان حاشیه تالاب آق‌گل در حرفه کشاورزی فعالیت دارند و کشاورزان به شدت اقدام به برداشت منابع آبی برای کشت‌های پرآب‌بر می‌کنند در حالی که آینده نزدیک به‌طور حتم آبی حتی برای کشت‌های کم‌آب‌بر، هم نخواهیم داشت.