kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۴۷۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹

عین‌الاسد آماج خشم مقاومت عراق پایگاه آمریکا با 30 موشک گراد هدف قرار گرفت

 

یکی از گروه‌های مقاومت عراقی از هدف گرفتن پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» با 30 موشک «گراد» خبر داد و اعلام کرد، این موشک‌ها با دقت به هدف برخورد کرده‌اند. پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل عراق نیز هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفت.
حمله به عراق و آغاز اشغال آن با یک عملیات نظامی در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) کلید خورد. اگر بگذریم از اینکه کذب بودنِ بهانه حمله، یعنی انبارهای تسلیحات شیمیایی رژیم «صدام»، خیلی زود توسط خود انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها هویدا شد، نمی‌توانیم جنایاتی که اشغالگران در این سال‌ها کرده‌اند را نادیده بگیریم، جنایاتی که پایانی ندارد و عراقی‌ها را اسیر خود کرده است. برای مثال، هرج و مرج مولدِ داعش یکی از نتایج اشغال بود. اما شهادت سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و فرمانده یاورش «ابومهدی المهندس» به دست اشغالگران آمریکایی، تحولی درعراقی‌ها ایجاد و عزم‌ها را برای بیرون راندن اشغالگران جزم‌تر کرد.
در همین جهت، دیروز خبر رسید که پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در استان «الانبار» عراق با 30 موشک گراد هدف گرفته شد. برخی از رسانه‌ها، از جمله المیادین، از شنیده شدن صدای انفجارهای شدید در این پایگاه در پی حمله موشکی خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، پدافند هوایی پایگاه عین‌الاسد در مقابله با این حمله، ناموفق بوده است و شعله‌های آتش و دود برخاسته از پایگاه، از بیرون دیده می‌شد.
به گزارش فارس، تیپ «ثأر المهندس» (انتقام ابومهدی المهندس) در بیانیه‌ای، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد، در ساعت ۱۲:۳۳ (به وقت محلی) پایگاه عین الاسد با ۳۰ موشک گراد هدف گرفته و این موشک‌ها، با دقت به هدف خورده‌اند. سخنگوی ائتلاف بین‌المللی، موسوم به ائتلاف ضد داعش، به فرماندهی آمریکا مدعی شد، این پایگاه با ۱۴ موشک هدف قرار گرفت. وی همچنین، از زخمی شدن سه نظامی در این پایگاه آمریکایی خبر داد. اما صابرین نیوز اعلام کرد، بر اساس آمار اولیه، دست کم پنج نظامی زخمی شدند.
همچنین، منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در فرودگاه اربیل در منطقه کردستان عراق خبر ‌دادند. العربیه گزارش داد که حریم هوایی بر فراز فرودگاه اربیل بسته شده است‌، تمامی چراغ‌های فرودگاه، خاموش و هواپیماها هم از مسافران تخلیه شده‌اند. پایگاه صابرین نیوز خبر داد که دست کم 20 راکت به سوی پایگاه نظامی آمریکا در اربیل شلیک شده است. رسانه‌های عراقی نیز گزارش دادند که این حمله، با 20 راکت و سه پهپاد انجام شده است. به دنبال حملۀ مذکور، تمامی مسیرهای منتهی به فرودگاه بین‌المللی اربیل بسته شده‌اند. وزارت دفاع آمریکا نیز به شبکه خبری الجزیره گفت که از گزارش‌ها درباره حمله راکتی به فرودگاه اربیل مطلع شده است.
پاسخ کور آمریکا
نیروهای آمریکایی در پاسخ به این ضربه محکم، منطقه «البغدادی» در استان الانبار را که گویا موشک‌ها از آن‌جا شلیک شده، هدف قرار‌دادند. واحد توپخانه نیروهای آمریکایی همچنین، یک مسجد را در شهر «هیت» استان الانبار، هدف حملات کور خود قرار‌داد.
گفتنی است، دوشنبه هفته جاری نیز منابع آگاه از حمله راکتی به پایگاه هوایی عین الاسد خبر دادند. لازم به ذکر است که پس از حمله موشکی ایران به پایگاه
عین الاسد در سال 1398 در پاسخ به ترور شهیدان سلیمانی، المهندس و یارانشان، طلسم در امان بودن پایگاه‌های آمریکایی شکست و از آن به بعد، این پایگاه و پایگاه‌‎های دیگر نیز هدف موشک‌ها، راکت‌ها و پهپادهای نیروهای مقاومت عراق قرار گرفته‌اند.