kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
سازمان ملل:

3 میلیون کودک زیر 5 سال سودانی از گرسنگی رنج می‌برند

سازمان ملل اعلام کرد که حدود سه میلیون کودک زیر پنج سال در سودان، از سوء تغذیه رنج می‌برند.

 


نام سودان، سومین کشور بزرگ آفریقا و نیز دومین کشور بزرگ جهان عرب پس از الجزایر، در اذهان بسیاری تداعی‌کننده فقر و جنگ شده است. بر پایه شاخص گرسنگی جهانی، که چند سال پیش منتشر شد، سودان پنجمین کشور جهان از نظر گستردگی گرسنگی است و از این نظر، در وضعیت هشداردهنده‌ای به‌سر می‌برد. طبیعی است که کودکان در این وضع آسیب‌پذیرتر باشند.
حالا «سجی عبدالله»، معاون نماینده صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در سودان، درباره این مسئله می‌گوید، حدود سه میلیون کودک زیر پنج سال در سودان از سوء تغذیه رنج می‌برند. به گزارش ایسنا، وی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی سودان(سونا) افزود، تخمین زده می‌شود که حدود ۵۷۰ هزار نفر از این کودکان از سوء تغذیه حاد و شدید رنج می‌برند.
سجی عبدالله گفت که افزایش کودکان کم وزن در سودان، بالاترین میزان را در جهان دارد. سوء تغذیه باعث تشدید بیماری و مرگ و میر می‌شود و به رشد کم و ضعف سیستم ایمنی کمک می‌کند. وی توضیح داد، برنامه‌های یونیسف برای کودکان در سودان، از طریق ارائه خدمات به میلیون‌ها کودک، از جمله آوارگان ادامه دارد، که از جمله آنها، فعالیت‌های نجات بخش در زمینه‌های بهداشت، تغذیه، آب، بهداشت محیط و حفاظت از کودکان است.
گفتنی است، در شاخص احساس فساد نیز، سودان رکورددار است؛ این کشور یکی از فاسدترین کشورهای جهان از نظر میزان فساد اداری و اختلاس ‌است.