kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
زالی:

پیک پنجم کرونا در تهران آغاز شده است

 


فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: بدون تردید پیک پنجم کرونا در تهران شکل گرفته است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا زالی در جلسه شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران که دیروز برگزار شد، با بیان اینکه تعداد مراجعان سرپایی با علامت‌های مشکوک و یا قطعی ابتلا به کرونا در سه هفته اخیر ۲۴ درصد رشد داشته از رشد شاخص‌های ۱۵,۴ دهم درصدی بسستری شدگان کرونایی در تهران خبر داد.
زالی با هشدار نسبت به افزایش مواردی بستری و پرشدن تخت‌های اختصاص یافته به مبتلایان به کرونا در تهران، افزود: دیروز تنها در استان تهران پنج هزار و ۶۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش‌های بستری تحت درمان بودند و این درحالی است که موارد ترخیص با تعداد بستری‌شدگان در توازن منفی است. وی با اشاره به تغییر در الگوی سنی مبتلایان، مراجعان و بستری شدگان مبتلا به کرونا، تسریع در روند واکسیناسیون گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ ساله را خواستار شد. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با اشاره به افزایش شاخص عدد مولد پایه کرونا خاطرنشان کرد: عدد مولد پایه بر اساس وضعیت چرخش ویروس و سرایت پذیری محاسبه می‌شود، چنانچه این شاخص بالاتر از عدد یک باشد نشان دهنده وخامت وضعیت اپیدمی است، شاخص عدد مولد پایه در تهران ۱,۳ است. زالی کاهش تردد غیرضروری، رعایت بیشتر پروتکل و اعمال محدودیت‌های کرونایی را خواستار شد و تاکید کرد: به دلیل چرخش گونه‌های جهش یافته کرونا و عدم رعایت شیوه نامه‌ها الگوی مراجعان خانوادگی است و تنها در بازه زمانی سه تا چهار روزه علایم ریوی تشدید می‌شود.
وی آماده ‌سازی و افزایش کلینیک‌های سرپایی و تسریع روند کمیته‌های ترخیص را ضروری دانست.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه همچنان بیشترین نقض پروتکل‌های بهداشتی به ترتیب در نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها است، خواستارنظارت بیشتر بر عملکرد و اعمال قوانین سفت و سخت‌تر با هدف رعایت بیشتر شیوه نامه‌ها در این مراکز شد.
زالی با بیان اینکه استان تهران پیشتاز واکسیناسیون کووید ۱۹ در کشور است عنوان کرد: آمار پوشش واکسیناسیون در تهران از میانگین جمعیت کشوری بالاتر است و این درحال‌است که ۷۷ مرکز تجمیعی واکسن مراحل تلقیح واکسن را در دستور کاردارند.
وی استمرار و تسریع در روند واکسیناسیون را نیازمند لجستیک پایدار دانست و تامین منابع لازم برای این مهم را با هدف قطع زنجیره کرونا خواستار شد.