kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۴۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
رئیس سازمان مالیاتی:

۳۵۰ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی را نمی‌توانیم وصول کنیم

رئیس سازمان مالیاتی خبر داد: از ۳۷۰ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان قابل وصول است.

 



به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ امیدعلی پارسا در نشست تخصصی در حوزه مالیات بر عایدی سرمایه که روز گذشته در وزارت اقتصاد برگزار شد، گفت: اقتصادهای موفق دنیا حدود 20 درصد تولید ناخالص داخلی خود،‌ مالیات وصول می‌کنند،‌ اما چنین امکانی فعلا برای اقتصاد ما فراهم نشده است. وی افزود: با قوانین و مقررات موجود کشور، میزان فرار مالیاتی حدود 100 هزار میلیارد تومان است که 50 هزار میلیارد تومان آن اجتناب مالیاتی است که به مجموع این دو مورد شکاف مالیاتی اطلاق می‌شود. رئیس سازمان مالیاتی تصریح کرد: از 370 هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی تنها 20 هزار میلیارد تومان قابل وصول است.
به گفته پارسا، همکاران سازمان مالیاتی سال گذشته شاهکار کردند و اینکه بگوییم وصول مالیات و افزایش درآمدهای مالیاتی در سال گذشته نتیجه طبیعی تورم است بحث قابل قبولی نیست. رئیس سازمان مالیاتی معتقد است، خلاصه قانون پایانه‌های فروشگاهی این است که همه فاکتورهای صادره توسط همه کسب و کارهای کشور به صورت رمز‌نگاری شده و امن در اختیار سازمان مالیاتی کشو قرار گیرد؛ برای اجرای این موضوع همگرایی سه قوه را نیاز داریم.
کوتاهی دولت
در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی
گفتنی است، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این نشست اظهار کرد: در شرایطی هستیم که امکان آزمون و خطا نداریم. سازمان مالیاتی باید در مورد اجرای قوانین بازنگری کند. همه در تحلیل، تبیین و تهیه لوایح می‌کوشند و حتی لایحه به دولت می‌آید و بعد از آن در مجلس تصویب می‌شود، اما در اجرا با مشکل مواجه هستیم که نمونه آن اجرا نشدن سامانه پایانه فروشگاهی است.
محمدرضا پورابراهیمی گفت: سرانجام طرح نظام جامع مالیاتی به کجا رسید؟ میلیون‌ها تومان و دلار از منابع ارزی و ریالی صرف شد، اما هیچ خبری از موتور جست‌وجوی هوشمند نیست. مباحث موردی که اجرا شده سرجای خودش اهمیت دارد.
وی در سخنانی گلایه‌آمیز تأکید کرد: وزیر اقتصاد در مورد اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی گفته است که تا پایان سال انجام می‌شود؛ معلوم نیست مراد کدام سال است سال شمسی یا میلادی؟ بنابراین رئیس سازمان امور مالیاتی معلوم کند. از بس وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس وعده و زمان داد و اجرا نکرد، مجبورم اینجا اعلام کنم و از رئیس سازمان مالیاتی زمان اجرا را بخواهم.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال 99 بیش از 50 درصد تورم داشتیم، یادآور شد: با تورم مالیات را ایجاد کردیم، حتما باید این مسئله تبیین شود و بگوییم که با نرخ تورم 50 درصدی توانستیم مالیات بگیریم. حجم اقتصاد به واسطه تورم افزایش یافته، کم‌اظهاری و کم‌برآوردی مالیاتی یکی از مباحث است. تورم 50 درصدی یعنی خالی کردن جیب مردم و به واسطه همین موضوع مالیات را بزرگ‌تر نشان می‌دهیم.