kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۴۳۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
میرزاجانپور و فیاضی‌، آخرین خط خورده‌ها بودند

رونمایی از نفرات تیم ملی والیبال در المپیک/ترکیب کاروان ایران هفته آینده نهایی می‌شود

سایت فدراسیون جهانی لیست بلندقامتان ایران برای حضور در المپیک توکیو را منتشر کرد.

 


سرویس ورزشی-

بالاخره و بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی و جنجال‌های به وجود آمده، 12 بازیکن تیم ملی والیبال در المپیک توکیو توسط سایت فدراسیون جهانی معرفی شدند. بعد از پایان لیگ ملت‌های 2021 تصور این بود که آلکنو بتواند ترکیب نهایی تیم ملی را برای حضور در المپیک توکیو معرفی کند، اما دعوت از چند بازیکن جدید به اردو از جمله فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور و مهدی مرندی اوضاع را کمی پیچیده کرد.
از سوی دیگر برخی از بازیکنان از جمله بردیا سعادت، وادی، اسفندیار و قائمی طی روزهای اخیر از لیست خط خوردند و در نهایت با تصمیم ولادیمیر آلکنو و در پایان مهلت قانونی اعلام اسامی بازیکنان حاضر در المپیک توکیو، ۱۲ ملی‌پوش والیبال ایران برای حضور در این رقابت‌ها به شرح زیر معرفی شدند:
سعید معروف (کاپیتان)، جواد کریمی، سیدمحمد موسوی، علی‌اصغر مجرد، مسعود غلامی، امیر غفور، صابر کاظمی، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، مرتضی شریفی، مهدی مرندی و آرمان صالحی (لیبرو)
همچنین ولادیمیر آلکنو (سرمربی)، توماسو توتولو (دستیار اول)، محمدرضا تندروان (دستیار دوم)، سیامک افروزی (پزشک و تراپیست)، مهدی خباز (بدنساز)، نوید مشجری (آنالیزور) و مانلی کسرایی (مترجم) اعضای کادر فنی تیم ملی را در المپیک توکیو تشکیل می‌دهند.
باتوجه به قوانین موجود ایران می‌تواند تا قبل از شروع این رقابت‌ها ۲ تغییر در ترکیب رسمی خود داشته باشد. در این خصوص امیر خوش‌خبر سرپرست تیم ملی گفت: تیم‌ها تا ساعت ۸ شب ۲۲ جولای (۳۱ تیر) فرصت دارند که در صورت نیاز، با دو تعویض پزشکی در لیست ۱۲ نفره خود تغییر ایجاد کنند.
نکات مهم در لیست تیم ملی والیبال
اما لیست اسامی ملی‌پوشان والیبال ایران در المپیک نکات مهمی بود که از جمله آن می‌توان به خط خوردن پوریا فیاضی، رضا عابدینی و مجتبی میرزاجانپور اشاره کرد. نکته جالب در لیست نهایی ولادیمیر آلکنو حضور دو لیبرو در لیست 12 نفره است. این اتفاق که معمولا در بین تیم‌های حاضر در المپیک عرف نیست، اما سرمربی روسی ترجیح داده بعد از خط زدن حضرت پور، از صالحی و مرندی به صورت همزمان استفاده کند. به نظر می‌رسد معیار اصلی آلکنو برای انتخاب نفرات به ویژه دریافت‌کننده‌ها، دریافت مناسب بوده و به همین دلیل بازیکنانی همچون اسفندیار، میرزاجانپور و فیاضی خط خوردند.
شاید سورپرایز لیست تیم ملی را می‌توان حضور مرتضی شریفی دانست. این بازیکن دریافت‌کننده که در لیگ ملت‌ها نیز کمترین دقایق بازی را داشت و در خیلی از مسابقات در لیست 14 نفره هم قرار نگرفت، در چند روز اخیر توانسته نظر آلکنو را به خود جلب کند.
در پست سرعتی زن رضا عابدینی با تجربه از لیست خط خورد تا مجرد و غلامی همراه سید محمد موسوی راهی توکیو شوند. پیش از این اخباری پیرامون غیبت احتمالی علی اصغر مجرد در لیست به دلیل مصدومیت وجود داشت اما او نهایتا با تیم به المپیک‌ خواهد رفت.
قطعا یکی از انتخاب‌های دشوار الکنو برای المپیک در پست پشت خط زن خواهد بود. صابر کاظمی در لیگ ملت‌ها درخشان ظاهر شد در حالی که تجربه امیر غفور نیز فاکتور بسیار مهمی محسوب می‌شود.
و نکته پایانی اینکه سعید معروف، سیدمحمد موسوی، میلاد عبادی پور، امیر غفور و 5 بازیکنی هستند که تجربه بازی در المپیک ریو را هم دارند و 7 بازیکن دیگر برای نخستین بار چنین رویداد بزرگی را تجربه می‌کنند.
زمان نهایی شدن ترکیب کاروان
پس از مشخص شدن ترکیب نهایی تیم ملی والیبال در المپیک‌، پیمان فخری معاون کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک در گفت‌و‌گویی عنوان داشت که ترکیب کاروان المپیک ایران تا یک هفته دیگر نهایی می‌شود. او یادآور شد: ۵ جولای (۱۴ تیرماه) ثبت‌نام نهایی کاروان ورزش کشورها برای حضور در المپیک توکیو انجام شد. در واقع بر اساس این ثبت‌نام موقعیت ورزشکاران صاحب سهمیه برای اعزام به توکیو نهایی شده و فدراسیون‌های جهانی مربوطه در جریان آن قرار می‌گیرند. در صورتیکه ورزشکار صاحب سهمیه‌ای به هر دلیلی مانند آسیب دیدگی، دوپینگ و... از اعزام منع شود در واقع جا برای ورود ورزشکاران رزرو به ترکیب المپین‌ها باز می‌شود. از این حیث احتمال کسب سهمیه جدید وجود دارد همان طور که سهمیه وزنه برداری و بدمینتون بانوان اینگونه به دست آمد.
وی در همین رابطه ادامه داد: البته احتمال کسب سهمیه جدید از این راه شاید خیلی زیاد نباشد اما کمیته ملی المپیک به طور جدی پیگیری نهایی کردن سهمیه رزیتا علیپور در بخش کاراته بانوان است.
معاون ورزش کاروان اعزامی به المپیک توکیو خاطرنشان کرد: محل مناقشه برای المپیکی شدن رزیتا علیپور یک ورزشکار قزاقستانی است. از بندهای قانونی در این زمینه استفاده کرده‌ایم و مکاتبات ابتدایی را هم با فدراسیون جهانی داشته ایم. در نهایت تصمیم گیری به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) موکول شده است. کمیته ملی المپیک ایران مستندات و مدارک لازم را برای IOC ارسال کرده است.
به گفته پیمان فخری، ترکیب کاروان ورزش ایران بر اساس تعیین وضعیت پریسا جهانفکریان، سهمیه احتمالی رزیتا علیپور و احتمال کسب سهمیه جدید در دیگر رشته حداکثر تا یک هفته دیگر نهایی می‌شود.
تصمیم گیری درباره بانوی وزنه‌بردار
معاون کاروان ورزشی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه سهمیه پریسا جهانفکریان برای کاروان ورزش ایران و وزنه برداری کشورمان قطعی شده است، گفت: کسب سهمیه این بانون وزنه بردار که برای نخستین بار در تاریخ ورزش و وزنه برداری کشور رقم خورده باعث خوشحالی است به خصوص که به واسطه این سهمیه بر تعداد رشته‌های المپیکی در بخش بانوان هم اضافه شد.
وی با اشاره به شرایط جسمانی این بانوی وزنه بردار المپیکی و جراحی اخیری که به دلیل آسیب دیدگی داشته است، خاطرنشان کرد: همین مسئله ابهاماتی را در مورد او ایجاد کرده که البته قرار است در کمیسیون پزشکی فدراسیون پزشکی ورزشی طرح و بررسی شود. این کمیسیون با حضور پزشکان و متخصصان مربوطه تشکیل شد تا شرایط پریسا جهانفکریان را مورد بررسی قرار دهد.
فخری با بیان اینکه خودِ پریسا جهانفکریان هم در نشست کمیسیون پزشکی حضور داشت، ادامه داد: تشکیل این کمیسیون صرفا به خاطر سلامت بانوی وزنه بردار کشورمان بود و اینکه هیچ عاملی نباید خطری برای آن ایجاد کند. در واقع کمیته ملی المپیک منتظر نتایج این کمیسیون است تا بر اساس آن در مورد اعزام قطعی وی تصمیم گیری کند.