kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

کوتاه از سراسر جهان

 

یمن
خبرگزاری «سبأ»: دادگاه کیفری بدوی در صنعاء دیروز جلسه دیگری درباره بررسی پرونده کیفری شماره ۵۳۷ مربوط به فعالیت‌‌های جاسوسی و خرابکارانه افرادی که با دستگاه اطلاعات انگلیس همکاری داشته‌اند، برگزار کرد. در این جلسه، که به ریاست قاضی «محمد مفلح» برگزار شد، پنج نفر از متهمان به اعدام محکوم شدند و یک متهم نیز به پنج سال حبس محکوم شد. افراد یادشده در استان‌های صنعاء، عمران، صعده، الجوف، مأرب، المهره و حضرموت، جاسوس استخدام می‌کرده و آنها را آموزش می‌داده‌اند.
دستگاه جاسوسی انگلیس از افراد نامبرده، جهت ارسال اطلاعات و اقدامات خرابکارانه استفاده می‌کرده است.
ترکیه
ایسنا: «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، دیروز از بازداشت «اورهان ایناندی» عضو گروه وابسته به «فتح الله گولن»، موسوم به «فتو»، خبر داد و گفت: در مجموع، بیش از ۱۰۰ عضو فتو از زمان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ تا کنون، به ترکیه بازگردانده شده‌اند.
فتو و رهبر آن فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا به طراحی و اجرای کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه متهم هستند؛ کودتایی که ۲۵۱ کشته و ۲۷۳۴ زخمی بر جای گذاشته است. آنکارا، فتو را به تلاش پشت پرده برای سرنگونی این دولت از طریق نفوذ به نهادها، به ویژه پلیس، ارتش و قوه قضائیه، متهم کرده است.
اردوغان گفت: ترکیه به تلاش‌هایش برای مبارزه و حذف گروه تروریستی فتو، در کنار تروریست‌های «پ.ک.ک»، «ی.پ.گ» و داعش ادامه خواهد داد. ما یک به یک تمام ساختارها و آرشیوهای محرمانه این سازمان (فتو) را در نهادهای استراتژیک برملا کردیم.
لبنان
باشگاه خبرنگاران جوان: « حسان دیاب»، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان، دیروز اعلام کرد، لبنان در آستانه یک فاجعه قرار دارد و هنگامی که این مسئله رخ دهد، پیامد‌های آن در خارج از کشور طنین‌انداز خواهد شد. لبنان در حال عبور از تونلی تاریک است و بحران به مرز فاجعه رسیده است. نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور تاکید کرد «بحران، امور را به سمت یک فاجعه بزرگ سوق می‌دهد و ممکن است با واقعیت ترسناکی رو‌به‌رو شویم.» دیاب از کشور‌های برادر و دوست خواست تا به نجات لبنانی‌ها از مرگ و و نابودی، کمک کنند.
پاکستان
خبرگزاری فارس؛ «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان اظهار داشت: با خروج آمریکا از افغانستان، وضعیت منطقه تغییر جدی خواهد کرد و در این میان، هند «بزرگترین بازنده» خواهد بود.
به گفته وی، حتی خود واشنگتن نیز در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد، ضرر می‌کند. واشنگتن با پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ خود در خارج، در حال حاضر مشغول خارج کردن آخرین نظامیان آمریکایی از افغانستان است. عمران خان افزود: در این شرایط، هند با بزرگترین مشکل در افغانستان رو‌به‌رو است. این کشور میلیاردها دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.
روسیه
خبرگزاری «تاس»: جنگنده‌های ناتو مستقر در لیتوانی، از ابتدای ژوئن(11 خرداد) تاکنون 15 بار هواپیماهای روسیه را تعقیب کرده‌اند. وزارت دفاع لیتوانی اعلام کرد که جنگنده‌های «یوروفایتر» نیروی هوایی اسپانیا با هشت ماموریت، بیشترین مزاحمت را برای جت‌های روسیه ایجاد کرده‌اند.
سخنگوی وزارت دفاع لیتوانی همچنین، ادعا کرد که دو فروند جت نظامی روسیه اخیرا حریم هوایی لیتوانی را نقض کرده‌اند لیتوانی در ساحل دریای سیاه قرار دارد. از آنجا که کشورهای منطقه بالتیک، نیروی هوایی اختصاصی ندارند، حریم هوایی آنها توسط ناتو کنترل می‌شود. از سال ۲۰۰۴، هواپیماهای کشورهای عضو ناتو به صورت چرخشی در پایگاه هوایی «زوکنیای» مستقر می‌شوند. در حال حاضر، این پایگاه هوایی در اختیار نیروی هوایی اسپانیا قرار دارد.
اوکراین
رویترز: ارتش اوکراین قصد دارد در بحبوحه تنش‌ها با روسیه، رزمایش نظامی مشترک با آمریکا برگزار کند. روسیه درباره تداوم همکاری‌های نظامی بین کیف و واشنگتن، بارها به اوکراین هشدار داده است. ارتش اوکراین شامگاه دوشنبه اعلام کرد که این کشور به همراه آمریکا، لهستان و لیتوانی، رزمایش زمینی بزرگی را در بخش‌های غربی اوکراین در ماه جاری میلادی برگزار می‌کند. در این رزمایش، که «سه شمشیر ۲۰۲۱» نام‌گذاری شده است، ۱۲۰۰ خدمه نظامی و ۲۰۰ خودروی زرهی حضور خواهند داشت.