kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

اولین شکست کابینه نفتالی بنت در پارلمان /نیویورک‌تایمز: شکاف‌های سیاسی اسرائیل نمایان شد

 


سرویس خارجی-
طرح مورد حمایت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تمدید یک قانون جنجالی شهروندی در پارلمان این رژیم، با حمایت همه اعضای کابینه ائتلافی مواجه نشد و شکست خورد. نیویورک‌تایمز این شکست را نشانۀ بروز شکاف در کابینه ائتلافی دانست.
با گذشت حدود سه هفته از آغاز به کار کابینه جدید رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیری نفتالی بنت، طرح پیشنهادی وزیر امور داخلی این رژیم، که نفر دوم حزب متبوع نخست‌وزیر است، در پارلمان با شکست مواجه شد. بنا بر گزارش رسانه‌ها، اولین شکست کابینه جدید رژیم صهیونیستی در کنست (پارلمان این رژیم)، رقم خورد و این موضوع سبب شد بار دیگر اظهارنظرها درباره آینده کابینه جدید تشدید شود.
روزنامه نیویورک تایمز طی گزارشی در این باره نوشت: «در یک شکست زودهنگام برای نفتالی بنت، بخش‌هایی از کابینه ائتلافی با یک طرح مخالفت کردند و اپوزیسیون هم اقدامی برای نجات این طرح نکرد».
بنا بر این گزارش، کابینه جدید رژیم صهیونیستی، که از تشکیل آن سه هفته گذشته است، در یک رای‌گیری در کنست (پارلمان این رژیم)، برای تمدید یک قانون جنجالی درخصوص شهروندی ناکام ماند. «آیلت شاکد» وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی و نفر دوم حزب «یامینا»، که ریاست آن بر عهده نفتالی بنت نخست‌وزیر این رژیم است، این طرح را پیشنهاد داده بود. این طرح پیشنهادی در نظر داشت که قانون از قبل موجود درخصوص ممنوعیت شهروندی یا اقامت دائمی برای فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی در صورت ازدواج با اسرائیلی‌ها را تمدید کند. طرح پیشنهادی نفر دوم حزب متبوع نفتالی بنت و وزیر امور داخلی کابینه، با ۴۹ رای موافق و ۵۹ رای مخالف راه به جایی نبرد.
بنا بر گزارش نیویورک تایمز، این شکست شکاف‌ها در کابینه ائتلافی شکننده به رهبری نخست‌وزیر دست راستی را نمایان کرد. قانون جنجالی شهروندی در رژیم صهیونیستی سال ۲۰۰۳ تصویب شد و باید هر ساله تمدید آن به تصویب کنست برسد. از آن زمان، به مدت ۱۷ سال این قانون تمدید شده بود.
به نوشته نیویورک تایمز، شکست در تمدید این قانون، بیانگر مشکلات موجود برای مدیریت یک کابینه متشکل از هشت حزب غیر منسجم از منظر ایدئولوژیکی است؛ احزابی که از طیف سیاسی چپ تا راست را شامل می‌شوند و برای اولین بار در کابینه، یک حزب اسلام گرای عربی هم حضور دارد.
تخریب یک مدرسه در قدس
از سوی دیگر، اشغالگران صهیونیست دیروز با حمله به یک مدرسه در حال ساخت در محله «السلام» واقع در حد فاصل میان اردوگاه «شعفاط» و شهرک «عناتا» (شمال شرق قدس اشغالی)، آن را تخریب کردند. به نوشته خبرگزاری «وفا»، شاهدان عینی می‌گویند که این مدرسه متعلق به «صالح علقم» از ساکنان اردوگاه شعفاط است که مدت‌هاست برای گرفتن مجوز ساخت این مدرسه، از شهرداری صهیونیست‌ها، اقدام کرده بود، اما هر بار با تعلل در صدور مجوز برای اتمام بنای مدرسه مواجه شد، تا این‌که با بولدوزرهای اسرائیلی تخریب شد.
برخی منابع رسانه‌ای می‌گویند که تخریب این مدرسه، به درگیری‌های خشونت‌باری میان شهروندان فلسطینی و نیروهای اشغالگر منجر شده و تا به این لحظه، گزارشی درباره شمار مجروحان این درگیری در دست نیست. نیروهای اشغالگر اغلب تاسیسات و منازل فلسطینی‌ها را در کرانه باختری و محله‌های قدس اشغالی، با هدف کوچ اجباری ساکنان این منطقه و اشغال کامل آن، تخریب می‌کنند.
طبق توافق سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، موسوم به «توافق اسلو»، کرانه باختری به سه منطقه الف، ب و ج تقسیم شده است. در این تقسیم‌بندی‌ها، منطقه الف، که ۱۸ درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد، تحت کنترل اداری و امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دارد و منطقه ب که ۲۲ درصد از مساحت کرانه باختری را به خود اختصاص داده، به صورت مشترک تحت کنترل هر دو طرف است. منطقه ج، که
۶۰ درصد مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد، از نظر امنیتی و اداری، کاملا تحت کنترل رژیم صهیونیستی قرار دارد.