kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
مدیر پیام‌رسان بومی «گپ» در گفت وگو با کیهان خبر داد

آمادگی پیام رسان‌های بومی برای کمک به اطلاع‌رسانی دقیق زمان قطعی برق

 


مدیر پیام‌رسان بومی گپ گفت: پیام‌رسان‌های داخلی، زیرساخت خوبی برای اطلاع‌رسانی هوشمند و مکان‌محور در مواقع بحران هستند.
مهدی انجیدنی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان افزود: ما در گپ آماده‌ایم به عنوان مسئولیت اجتماعی، زیرساخت اطلاع‌رسانی مکان محور
(location based notification)را در اختیار وزارت نیرو قرار بدهیم تا اطلاع‌رسانی دقیق به مشترکین قبل از قطع برق داشته
باشند.
انجیدنی ادامه داد: زیرساخت ابری خدمات و اطلاع‌رسانی مکان محور را دو سال پیش در زمان وقوع سیل و زلزله در کشور و با همکاری هلال‌احمر طراحی کردیم که در آن بازه زمانی مورد استفاده قرار گرفت، اما بعد از گذشت زمان دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.
وی در تشریح این زیرساخت بیان داشت: این زیرساخت از سه بخش تشکیل می‌شود. نخست، سامانه مرکزی که یک پرتال برای مدیریت پیام‌ها و مخاطبین و ارسال پیام بر اساس موقعیت جغرافیایی بر روی نقشه است. دوم، درگاه باز اتصال (Open API gateway)
و بخش سوم، ربات اطلاع‌رسانی مکان محور در
گپ است.
مدیر پیام رسان بومی گپ گفت: در واقع این زیرساخت وابسته و محدود به گپ نیست و سایر پیام‌رسان‌ها و حتی اپلیکیشن‌های بزرگ کشور نیز می‌توانند به آن متصل شوند و جامعه مخاطبین این سیستم را بزرگ‌تر نمایند.
انجیدنی با بیان اینکه این سرویس جزو خدمات دولت الکترونیک است، اظهارداشت: این روش اطلاع‌رسانی در دنیا کاربردی و مرسوم است، به خصوص در مواردی چون قطع برق، بلایای طبیعی و مشکلاتی که قرار است به صورت منطقه‌ای مدیریت شود از این روش استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مکاتباتی را با وزارت نیرو انجام داده‌ایم و اعلام کردیم که می‌توانیم این خدمت را در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند حداقل نیم ساعت پیش از قطع برق به مخاطبین منطقه‌ای که قرار است قطعی برق داشته باشند، اطلاع‌رسانی شود. با اجرای این سرویس، میزان آسیب به وسایل الکترونیکی کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.