kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۳۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹

آبزیان خلیج‌فارس در خطر انقراض

 


ذخیره آبزیان حوزه خلیج‌فارس به ویژه ذخایر قابل بهره‌برداری و مفید با تهدید انقراض و نابودی روبرو است که صید بی‌رویه و آلودگی نفتی نقش مهمی در این زمینه دارد.
بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی و جانوری در خلیج‌فارس وجود دارد که بیش از ۷۰ درصد گونه‌ها بومی منطقه‌ای و ۳۰ درصد مهاجر هستند. خلیج‌فارس، همانند بسیاری از مناطق دریایی در جهان از صید بی‌رویه رنج می‌برد و میزان بالای صید به کاهش چشمگیر ذخایر دریایی منجر شده است. بسیاری از کشورهای منطقه خلیج‌ فارس آماری غیرواقعی در مورد میزان برداشت خود از ذخایر ماهیان و سایر آبزیان این منطقه ارائه می‌دهند و چیزی که مشخص است، میزان بالای صید است.کارشناس صید و بهره‌برداری آبزیان در استان بوشهر اظهار داشت: افزایش صید و عوامل دیگر باعث شده تا شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی ذخایر خلیج‌فارس باشیم.
حسین شادکامی تاکید کرد: این موضوع باعث شده تا بعضی از گونه‌های آبزیان به خصوص کف زیان رو به نابودی رفته و خطر انقراض جدی‌تر از گذشته دنبال شده و باعث ایجاد تنش بحران در ذخیره شود. وی افزود: صدور پروانه صید، مجوز صید و رعایت استانداردهای صید و محدودیت‌های زمانی و مکانی و دیگر یکی از راه‌های پیشگیری در وقوع حوادث بحرانی و صید بی‌رویه با الحاق پروتکلی دیگر با عنوان «دریا بست» است.
وی افزود: البته صید بی‌رویه تنها دلیل کاهش ذخایر دریایی نیست و عوامل دیگری به ویژه آلودگی‌های دریایی باعث شده تا ذخایر دریایی با خطر جدی روبرو شوند و نسل این آبزیان با تهدید جدی روبرو شود. مدیرکل محیط زیست استان بوشهر نیزاظهار داشت: بروز آلودگی‌های نفتی متعدد در خلیج‌فارس تأثیر منفی زیادی بر روی آبزیان و اکوسیستم این منطقه داشته است.
فرهاد قلی‌نژاد نشت نفت از شناورها، تأسیسات و خطوط انتقال دریایی را از مهم‌ترین آلودگی‌های نفتی دانست و افزود: تعویض خطوط و نوسازی خطوط انتقال یکی از مسائل ضروری است. وی پیشگیری از بروز آلودگی‌های نفتی در خلیج‌فارس را ضروری دانست و تصریح کرد: شرکت‌های نفتی در قالب برنامه‌های مدیریت زیست محیطی الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری کنند.مدیرکل محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: با توجه به اهمیت زیست محیطی خلیج‌فارس همه کشورهای حاشیه این آبراه بین‌المللی باید استانداردهای زیست محیطی را در فعالیت‌های اقتصادی بویژه نفت و گردشگری رعایت کنند و باید جلوگیری از آلودگی آن در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد.