kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
دیوان عدالت اداری:

«آیین‌نامه جدید وکالت» لازم‌الاجرا است

دیوان عدالت اداری بر لازم الاجرا بودن آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۲/۴/۱۴۰۰تأکید کرد.

 


به گزارش خبرگزاری فارس، دیوان عدالت اداری روز گذشته با صدور قرار رد شکایت درخصوص شکایتی با موضوع درخواست «ابطال ماده ۳۸ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۸۸» بر لازم الاجرا بودن آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۲/۴/۱۴۰۰ تأکید کرد.
در این قرار که توسط مهدی دُربین معاون قضایی دیوان عدالت اداری انشا شده، تصریح شده است: «آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب۲/۴/۱۴۰۰ [که] بنا به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری و در اجرای ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳ به تصویب رئیس‌محترم قوه قضائیه رسیده و به موجب ماده ۱۶۴ آیین نامه مذکور که از تاریخ ابلاغ
لازم‌الاجراست.»
گفتنی است، طی روزهای اخیر معاونت حقوقی دستگاه قضا نیز اعلام کرده است که آیین‌نامه جدید در اجرای سیاست‌های کلی امنیت قضایی در ۱۶۴ ماده تهیه شده و از دوم تیر، آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا مصوب ۱۳۳۴ و ۱۳۸۸ نسخ شده است. لازم‎الاجرا بودن آیین‌نامه جدید به کانون‌های وکلا، مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران قوه‎قضائیه و مراجع قضایی کشور ابلاغ شده است.
با این حال و تا پیش از رای دیوان عدالت اداری، اتحادیه سراسری کانون‎های وکلا در اطلاعیه‎ای آیین‎نامه جدید را ناقض و تحدیدکننده استقلال کانون وکلا دانسته و اعلام کرده نهاد وکالت مجوزی برای اجرای مقرره مخالف با قانون ندارد.