kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴

پس از غذا ذخایر دارویی لبنان نیز در حال اتمام است

اتحادیه واردکنندگان داروی لبنان اعلام کرد، صدها داروی اساسی اکنون در انبارهای این اتحادیه تمام شده است و صدها داروی دیگر هم تا پایان ماه تمام خواهد شد.

اعتراضات سریالی خشن و بعضاً کور در لبنان‌، از سال 2019 آغاز شده است؛ معترضان به عدم موفقیت حکومت در یافتن راه‌حل برای بهبود بحران اقتصادی لبنان، اعتراض دارند. این اعتراضات گرچه در آغاز فراگیری کرونا، کمی فروکش کرد، اما در روزهای اخیر دوباره شعله‌ور شده است. شاید بتوان گفت، محرک مستقیم اعتراضات، اعمال مالیات روی بنزین، دخانیات و تماس‌های تلفنی آنلاین از طریق «واتس اپ» بوده است. این اعتراضات گرچه ناشی از رنج‌های مردم است، اما گاهی شکل کور، بی‌هدف و خشن به خود می‌گیرد. نکتۀ قابل تامل در‌باره اعتراضات خیابانی لبنان، این است که این اعتراضات هیچ مشکلی را حل نکرده است و لبنان با یک فاجعه‌ معیشتی‌، که در تاریخ معاصر این کشور بی‌نظیر است، دست و پنجه نرم می‌کند.
اتحادیه واردکنندگان داروی لبنان از کمبود شدید دارو در این کشور خبر داد و گفت که لبنان توانایی تأمین مایحتاج دارویی بسیاری از بیماران خود را ندارد. در بیانیه رسمی این اتحادیه آمده، که این مشکل با توقف کامل واردات طی یک ماه اخیر، ایجاد شده است.
به گزارش ایسنا، به صورت معمول‌،«بانک لبنان» ارز لازم برای واردات دارو را تأمین می‌کند، اما این بانک اعلام کرد که به علت کاهش شدید ذخایر خود، امکان تأمین ارز لازم را ندارد. قیمت رسمی ارز در لبنان، همچنان ۱۵۱۵ لیره است. اما دلار در بازار آزاد، تا ۱۸ هزار لیره هم فروش می‌رود.
دو روز پیش نیز سازمان ملل هشدار داد، بیش از سه چهارم خانواده‌های لبنانی، به همراه همه آوارگان سوری ساکن این کشور، غذا یا پول برای خرید غذا را ندارند. یعنی، در مجموع 75 درصد خانواده‌های لبنانی، غذا یا پول کافی برای خرید غذا را ندارند. این رقم در خانواده‌های سوری، به ۹۹ درصد می‌رسد.