kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵

والیبال پشت‌ پرده دارد؟! (نکته ورزشی)



سرویس ورزشی-
تیم ملی والیبال بعد از کسب ۵ برد وده باخت، به کار خود در مسابقات لیگ والیبال ملت‌های جهان پایان داد. نمایش و نتایج این تیم برای کارشناسان راضی‌کننده نبود و نتوانست رضایت علاقمندان به ورزش و رشته زیبا و جذاب والیبال را هم فراهم آورد.
شکست مقابل تیم‌های ژاپن و استرالیا‌، حتی باعث نگرانی هم شد. در هرحال نقطه روشن این مسابقات برای والیبال ما شاید جوانتر شدن تیم و تزریق خون تازه به رگ‌های تیم ملی بود. به غیر از این برای والیبال چیزی تعریفی و قابل ذکر وجود نداشت. نمایش و نتایج والیبالیست‌ها صدای آلکنو سر مربی تیم ایران را هم در آورد او در بازی با لهستان چنان از بازی و رفتار بی‌انگیزه بعضی از بازیکنان عصبانی بود که خطاب به آنها گفت « لااقل از خانواده‌های خودتان که دارند بازی شما را نگاه می‌کنند‌، خجالت بکشید...»
ما البته به سهم خود پیش از این چند بار نوشته ایم و تذکر داده‌ایم که به نظر می‌رسد در تیم ملی والیبال همه چیز آن نیست که روی صحنه و در میدان دیده می‌شود‌، بلکه احساس وتجربه و همچنین بعضی از شواهد و قرائن به ما می‌گوید در تیم ملی والیبال مسائلی» پشت پرده» وجود دارد و عناصر و افرادی هم» درپشت پرده « وجود دارند که به راحتی می‌توانند تصمیمات کادرفنی و حتی اگر لازم باشد تصمیمات مقامات ارشد فدراسیون را « وتو» و آنطور که خودشان می‌خواهند وتشخیص می‌دهند» خط وربط»‌ها و نحوه رفتار و عملکرد و حتی چگونه بازی کردن تیم را(با انگیزه، بی‌انگیزه و...) برای جوانترها‌، تعیین کنند، موضوعی که دیروز فرهاد قائمی ملی‌پوش باسابقه والیبال کشورمان نیز پس از خط خوردن از لیست تیم ملی تلویحی به آن اشاره داشت.
خلاصه کلام خیلی سر راست عرض می‌کنیم به نظر می‌رسد که جریان» پدر خوانده» در والیبال وجود دارد که حتی در‌باره اینکه کی رئیس‌فدراسیون والیبال باشد حرف اول و آخر را می‌زند. کافی است دوستداران والیبال در ذهن خود یا آرشیو رسانه‌ها به اتفاقاتی که همین دو، سه سال پیش در دوران مدیریت ضیایی در فدراسیون و پیرامون والیبال گذشت، مراجعه کنند، حتما تصدیق خواهند کرد که ما دچار» توهم» نشده ایم و...
آنچه در‌باره والیبال رو به پیشرفت ما می‌گذرد کاملا قابل واکاوی و تحلیل همه‌جانبه است.نباید اجازه داد‌، والیبالی که بیش از سی سال است با زحمات و مشقات فراوان، دچار تحول شده و گام به گام در جاده بزرگی و افتخار و بهتر و بهتر شدن حرکت می‌کند، مورد سوءاستفاده افرادی با تفکرات باندی و انحصار طلبانه قرار بگیرد؛ به طوری که خود را صاحب این رشته بدانند راجع به « دال» و»ذال» آن و فراتر از وزیر و رئیس، در‌باره کاروبار و نحوه اداره فدراسیون و چینش افراد در مناصب مختلف با قلدری خط وربط تعیین کنند، وباز فراتر از تصمیمات فنی و ارنج و آرایش تیم و... بنابر مصالح و منافع خود اجازه بازی با انگیزه بدهند چنانکه مثلا آمریکا را ۳-۰ از پای درآورند و یا اجازه ندهند چنانکه برابر استرالیا هم که درسال‌های اخیر مقابل ما یک همیشه مغلوب بوده است‌، جلوی چشم حیرت‌زده کادرفنی و خشم و ناراحتی علاقمندان خیره شده یه صفحه تلویزیون، بازی را به راحتی واگذار کنند.
با همه وجود امیدواریم این حرف‌های ما همه اشتباه باشد و به زودی اشتباه بودن آن هم ثابت شود، اما باز تاکید می‌کنیم احساسی قوی ناشی از تجربه به ما می‌گوید نتایج تیم والیبال خاصه شکست‌های آن صرفا معلول مسائل فنی نیست و در این باره ازمسائل غیرفنی و تصمیمات پشت پرده هم نباید غافل بود!