kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶

جنگ برق تکفیری‌ها علیه ملت عراق / داعش 61 دکل را منفجر کرد

تکفیری‌های داعش با هدف تحت فشار قرار‌دادن ملت عراق در گرمای تابستان، 61 خط اصلی شبکۀ برق این کشور را تخریب کردند.




دولت عراق اعلام کرد، تروریست‌های داعش با حملۀ به دکل‌های شبکۀ برق این کشور، 61 خط اصلی برق در این کشور را تخریب کردند. در این حملات، دست کم هفت نفر کشته و 11 تن دیگر مجروح شدند. به گزارش فارس، چند روز پیش برخی منابع آگاه از استعفای «ماجد مهدی حنتوش» وزیر برق عراق، به دلیل عدم تامین برق مورد نیاز شهروندان عراقی در فصل گرما، خبر داده و اعلام کرده بودند که «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر، با این استعفا موافقت کرده است و رسما این خبر اعلام خواهد شد. همزمان با اعلام رسانه‌ای استعفای وزیر برق عراق، شرکت توزیع برق در جنوب این کشور، (سه‌شنبه- ۲۹ ژوئن) از توقف فعالیت کلیه نیروگاه‌های مناطق جنوبی عراق بدون اطلاع از دلیل آن، خبر داد و اداره برق میسان اعلام کرد که، برق در چهار استان ذی‌قار، بصره، میسان و السماوه قطع شده است.
«احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق، نیز طی سخنانی گفت: «این وزارتخانه هدف جنگی بی‌برنامه یا برنامه‌ریزی شده قرار گرفته است، تا مردم اذیت شوند. طی تنها 9 روز‌، ۳۱ خط انتقال برق با مواد منفجره هدف قرار گرفت. باید تحقیقات در این زمینه صورت بگیرد».تروریست‌های داعش، ماه‌هاست که روی عملیات‌ خرابکارانه سازمان‌دهی شده در شبکه توزیع برق عراق، برای ایجاد هرج و مرج در این کشور حساب باز کرده‌اند و از آن به عنوان یک‌تاکتیک برای به ستوه درآوردن مردم عراق استفاده می‌کنند. آنها طی چند‌ماه گذشته، موجب قطعی برق در بیشتر مناطق استان‌های صلا.ح‌الدین، کرکوک و دیاله شد‌ه‌اند. برج‌های انتقال برق در مناطق دور دست و دور از حضور نیروهای امنیتی در استان‌هایی چون دیاله، کرکوک و صلاح‌الدین، اغلب هدف حملات تروریست‌های داعش قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که بقایای داعش در این استان‌ها، برای ابراز وجود و تقویت روحیه خود، حملات برنامه‌ریزی شده‌ای برای هدف قرار‌دادن خطوط انتقال برق انجام می‌دهند.
اظهارات کاظمی
«مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق، نشست فوق‌العاده‌ای را با استانداران عراق با حضور تیم بحران قطعی برق برگزار کرد. به گزارش ایسنا، کاظمی در جریان این نشست، اظهار داشت: سؤال ما این است که چرا طی ۱۷ سال گذشته، تصمیماتی در راستای اتصال برق با کشورهای همسایه، گرفته نشده است. شبکه برق کشور تنها به ایران وصل است، که البته در این باره، در حد توان کوتاهی نکرده و حقوقی هم برای ملت خود قائل است.
حشدالشعبی
حشد‌الشعبی عراق دیروز از ناکام گذاشتن حمله عناصر داعش به دکل‌های برق در استان نینوا خبر داد.
به گزارش ایسنا، در بیانیه حشد‌الشعبی آمده است که نیروهای این تشکیلات، سه بمب آماده انفجار دکل‌های برق را کشف و ضبط کردند. حشد‌الشعبی به جزئیات بیشتری در این رابطه، اشاره نکرد. البته، خبرهای تکمیلی حاکی است، عناصر داعش سه دکل‌ برق را در استان نینوا منهدم کردند.
اجرای توطئه مشابه افغانستان در عراق
کارشناسان با اشاره به تحولات جاری افغانستان و خیز طالبان برای تسلط مجدد بر این کشور، می‌گویند که توطئۀ مشابهی در عراق در حال اجرا است. به اعتقاد آنها، در افغانستان طی سال‌های اخیر تلاش می‌شده است از دولت مرکزی مشروعیت زدایی شود. به عنوان مثال، گفته می‌شد که دولت حاکم، فاسد، ناکارآمد و مزدور آمریکا است. مشابه همین سیاست نیز در عراق در حال اجرا است. در عراق نیز طی سال‌های اخیر و علیرغم تغییر نخست‌وزیران، مقامات به فساد متهم می‌شوند و اعتراضات خیابانی به طور روزانه ادامه دارد. از جمله مواردی که معترضان به مقامات عراق نسبت می‌دهند بی‌کفایتی در ارائه خدمات، از جمله برق‌، است.