kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴

محسن بهاروند و سایمون شرکلیف به‌عنوان سفرای جدید ایران و انگلیس در لندن و تهران منصوب شدند

محسن بهاروند و سایمون شرکلیف به عنوان سفرای جدید جمهوری اسلامی ایران و انگلیس در لندن و تهران منصوب شدند.


کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن شامگاه شنبه از عزیمت «محسن بهاروند» به‌عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در روز یکشنبه به انگلیس خبر داد.
وی نوشت که بهاروند سفیر جدید ایران در لندن بعد از تقدیم استوارنامه خود به ملکه انگلیس، روز سه‌شنبه فعالیت دیپلماتیک‌اش را در این سمت آغاز خواهد کرد.
بهاروند پیش از این عهده‌دار معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بود. او جایگزین حمید بعیدی‌نژاد سفیر قبلی ایران در انگلیس شده است. محسن بهاروند همچنین قبل از معاونت، دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه بود.
وزارت امور خارجه انگلیس نیز روز 31 خرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «سایمون شرکلیف» به‌عنوان سفیر جدید این کشور در ایران معرفی شده است.
شرکلیف نامی آشنا در میان محافل دیپلماتیک در تهران است، زیرا او بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ دبیر دوم سفارت بریتانیا در تهران بوده است. در آن دوران انگلیسی‌ها دولت اصلاحات را به سر میز مذاکره آورده و با گرفتن امتیاز در مذاکرات سعدآباد در نهایت با گرای آمریکایی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند.
به گزارش مشرق، سفیر جدید انگلیس در ایران پیش از آنکه سابقه دیپلماتیک داشته باشد، یک مأمور امنیتی کارکشته است که سابقه مدیریت در بخش امنیت ملی وزارت امور خارجه بریتانیا را در کارنامه دارد.
سایمون شرکلیف فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج است که در یمن، نیجریه، کابل، واشنگتن و بغداد نیز سابقه کار داشته است. وی همچنین مسئول بخش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بوده و بعد از آن هم به‌عنوان معاون نمایندگی سفارت انگلیس در نیجریه فعالیت کرده است.
نکته قابل‌تأمل آن‌که دوره مأموریت شرکلیف در نیجریه نقطه اوج فعالیت‌های گروه تروریستی بوکوحرام نیز محسوب می‌شود. در آن روزها این گروه شورشی- سلفی دست به کشتار و گروگان‌گیری‌های سریالی در شهرهای مختلف کشور نیجریه می‌زند.
آخرین مأموریت شرکلیف به مدت یک سال، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در یمن بوده است. در این تاریخ انگلیسی‌ها برای اولین‌بار به‌صورت مستقیم در موقعیت میدانی جنگ یمن حاضر شده و البته ضربات و خسارات شدیدی نیز از مقاومت خورده‌اند.
سایمون شرکلیف چهره امنیتی انگلیسی با پوشش دیپلماتیک از سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه بریتانیا پیوسته است، او قرار است جای سفیر پرحاشیه رابرت مک ایر را بگیرد.
مک ایر دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در حاشیه یک تجمع سیاسی روبه‌روی دانشگاه امیرکبیر در تهران بازداشت شد. مأموران امنیت ناجا سفیر انگلیس را در حالی بازداشت کردند که در حال فیلم‌برداری در جمع تعدادی اغتشاش‌گر بود.
طی چند سال اخیر سفارت انگلیس منشأ اقدامات شیطنت‌آمیزی علیه کشورمان بوده است. در جریان فتنه ۸۸ بنابر اقاریر «حسین رسام» از کارکنان سفارت انگلیس در تهران، این سفارتخانه و کارکنان آن در اغتشاشات حضور فعال داشتند و برای تداوم آشوب‌ها شبکه‌سازی می‌کردند. در حال حاضر رسام به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار در شبکه تلویزیونی سعودی اینترنشنال به کار گرفته ‌شده است.