kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
یک کارگردان مطرح کرد

لزوم بازاریابی محصولات فرهنگی ایران در منطقه(اخبار ادبی و هنری)

 

یک فیلمساز به رئیس‌جمهور منتخب بر لزوم بازاریابی برای محصولات فرهنگی کشورمان در منطقه توسط دولت آینده در جهت تقویت اقتصاد حوزه‌های فرهنگی تأکید کرد.
جواد اردکانی، کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار کیهان درباره اصلاح و بهبود مدیریت فرهنگی در دولت آینده تصریح کرد: تاکنون دولت‌های مختلفی که روی کار آمدند متناسب با رویکرد سیاسی شان با حوزه فرهنگ برخورد کردند و این رفتار تا الان نتیجه و محصول مثبتی نداشته است. من فکر می‌کنم که دولت جدید باید در این روش تجدید نظر کند. یعنی از مواجهه سیاسی و امنیتی با حوزه فرهنگ پرهیز کند و اجازه دهد این حوزه، فرهنگی باقی بماند، بعد در اولویت‌های بعدی ملاحظات سیاسی را در نظر بگیرد.
وی افزود: به طور طبیعی در انتخاب مسئولان اصلی حوزه فرهنگ باید دو مطلب ملاک قرار بگیرد. اول اینکه فرهنگی باشند و دوم اینکه مدیر باشند.
این کارگردان بیان کرد: نکته مهم این است که فعالیت‌های فرهنگی ما به شدت وابسته به فاکتور اقتصاد است به دلیل اینکه ما در خیلی از زمینه‌های فرهنگی و هنری به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که این فعالیت‌ها بتوانند خودشان را حمایت کنند. در خیلی از حوزه‌ها نیازمندیم که بودجه دولتی بگیریم. بودجه دولتی هم وقتی وسط می‌آید، رانت خواری و باندبازی شروع می‌شود و در مواجهه با مشکلات اقتصادی دولت، اولین جایی که دچار مشکل می‌شود حوزه فرهنگ است. این مسئله به شدت طی این سال‌ها به ما آسیب زده است. بایستی دولت بیاید و یک ساختاری را تعریف کند که فعالیت‌های فرهنگی بتوانند مستقل از بودجه دولتی خرج خود را در بیاورند و سودآور باشند، نظیر آن چیزی که طی دو سال اخیر در پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال اتفاق افتاد و چون سودآور بودند خودشان هم تولید‌کننده شدند.
اردکانی ادامه داد: ما باید بتوانیم این چرخه را خارج از کشور و حداقل در منطقه خودمان فعال کنیم و مخاطب‌های محصولات فرهنگی ما فقط مردم ایران نباشند. مثل کاری که ترکیه، کره جنوبی، هند و... انجام داده‌اند و خارج از مرز‌های خودشان و در سطح جهانی و حداقل در سطح منطقه مشتری پیدا کرده‌اند. ما متأسفانه کاملا در این زمینه‌ها محدود هستیم و هیچ تلاش جدی صورت نمی‌گیرد تا مشتری محصولات فرهنگی ما وسعت یابد و بنیه اقتصادی بخش فرهنگ و هنر تقویت شود و بتوانیم با بودجه بخش خصوصی و نه بودجه دولتی کارهای درجه یک انجام دهیم و به یک چرخه تبدیل شود که محصولات ما را هم به لحاظ کیفیت و هم کمیت رشد دهد.