kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
از سوی دیوان محاسبات کشور؛

نتایج حسابرسی ۵۲ پروژه و گزارش تفریغ بودجه به مجلس ارائه می‌شود

دیوان محاسبات کشور امسال برای اولین بار در تاریخ فعالیت این نهاد، ۵۲ گزارش حسابرسی عملکرد از ۵۲ پروژه ملی و استانی را در کنار گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.

عطاالله هرندی، دبیر شورای عالی حسابرسی عملکرد دیوان محاسبات با بیان اینکه امسال برای اولین‌بار در تاریخ فعالیت این نهاد، ۵۲ گزارش حسابرسی عملکرد از ۵۲ پروژه ملی و استانی در کنار گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود، گفت: حسابرسی عملکرد در نظامات کنترل و پایش، به معنای حسابرسی اجرای استراتژی است که به دنبال سنجش میزان اثرگذاری سیاست‌ها بوده و طی آن سه مؤلفه میزان کارایی، عمق اثربخشی و صرفه اقتصادی طرح‌ها، مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.
وی با‌ اشاره به نحوه شکل‌گیری شورای عالی حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات، افزود: در جلسات ابتدایی این شورا که متشکل از معاونان دیوان محاسبات و همچنین خبرگانی از اندیشکده‌های مطرح کشور است، با ریل‌گذاری مسیر و مدل حسابرسی عملکرد در ساختار دیوان، نقشه راهی برای این منظور طراحی و مأموریت هدایت این پروژه به یک کمیته اجرایی محول شد.
دبیر شورای عالی حسابرسی عملکرد دیوان محاسبات کشور مأموریت بعدی این شورا را انتخاب موضوعاتی برای فاز اول حسابرسی عملکرد دانست و تصریح کرد: از کانال‌های مختلفی برای انتخاب و اولویت‌بندی موضوعات استفاده شد. دغدغه‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری، انطباق با بیانیه گام دوم، میزان گستردگی موضوع در سطح جامعه و میزان امکان‌پذیری عملیاتی‌سازی موضوع، از مهم‌ترین معیارهایی بوده که بر اساس آنها به ۲۰ عنوان پروژه حسابرسی عملکرد ملی و ۳۲ عنوان پروژه حسابرسی عملکرد استانی رسیدیم و درمجموع ۵۲ پروژه حسابرسی عملکرد در فاز ابتدایی اجرای این برنامه در دستور کار دیوان محاسبات قرار گرفت.
هرندی اعلام کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، خروجی این ۵۲ پروژه حسابرسی عملکرد، شهریورماه سال جاری آماده ارائه خواهد بود و پس از انجام ارزیابی‌های نهایی، همزمان با ارائه گزارش تفریغ بودجه در مجلس شورای اسلامی، برای اطلاع عموم مردم نیز منتشر خواهد شد.
وی بیان کرد: ورود دیوان محاسبات به عرصه حسابرسی عملکرد، باهدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دیوان برای ارائه مشاوره‌های دقیق و پیشنهادات اصلاحی سودمند به قوای مختلف کشور به‌ویژه دولت بوده و دیوان محاسبات در این مسیر از هرگونه حرکتی که شائبه مچ‌گیری یا غلبه نگاه‌های جریانی و حزبی در آن باشد جلوگیری خواهد کرد.
به گزارش فارس، بر اساس این گزارش، درحالی‌که نظامات کنترل و پایش در دنیا، دارای سطوح مختلفی هستند، تا پیش ‌از این و در تمام ادوار فعالیت دیوان محاسبات، حسابرسی عملکرد، نقش بسیار کم‌رنگی در نظارت‌های دیوان محاسبات داشته و کنترل‌های صورت گرفته بر بودجه‌های سالانه اغلب محدود به نظام‌های حسابرسی رعایت و حسابرسی مالی بوده است.