kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲

ادامه اعتراضات علیه کودتاچیان در میانمار معترضان تصاویر رهبر کودتا را به آتش کشیدند

مخالفان کودتا در میانمار به اعتراضات خیابانی خود علیه کودتاچیان، همچنان ادامه می‌دهند و در آخرین راهپیمایی‌های خود، تصاویر رهبر کودتا در این کشور را به آتش کشیدند.

کودتای نظامیان میانمار، که در نخستین روز ماه فوریه میلادی (13 بهمن 1399) اتفاق افتاد، به بازداشت «آنگ سان سوچی»‌، رهبر حزب حاکم قبل از کودتا، و اعضای حزب او شد. با این اتفاق، کسانی که در نسل‌کُشیِ مسلمانان این کشور‌، تجاوزها و جنایات دیگر در سال 2017 با هم شراکت داشته‌اند، به جان هم افتادند. مردم و گروه‌های شبه‌نظامی، مقابل ارتش قرار گرفتند و با کودتاگران درگیر شدند.
معترضان میانماری دیروز و در جدیدترین اعتراضات علیه کودتای این کشور، تصاویر و ماکت تابوت رهبر کودتا را، آن هم درست در روز تولدش، سوزاندند. در پیام‌هایی که بر روی تاج‌های گل مراسم سوگواری ساختگی در شهری واقع در استان «مون» (شرق میانمار) معترضان با خود آورده بودند، نوشته شده بود «باشد که در آرامش نباشی» و «باشد که روز تولد و روز مرگت یکی شود». همچنین، اعتراضات مشابهی در بسیاری از بخش‌های دیگر میانمار برگزار شد.
«مین آنگ هلاینگ» در اول فوریه سال جاری میلادی با سرنگون کردن دولت، زمام امور را به دست گرفت و رهبر حزب حاکم را به همراه شماری از سیاستمداران و قانونگذاران دیگر، به زندان‌انداخت. هلاینگ قرار بود پس از تولد ۶۵ سالگی‌اش، بازنشسته شود، ‌اما سن بازنشستگی اجباری پس از کودتا لغو شده است.
گفتنی است، بر اساس آمار اخیر سازمان ملل، بیش از ۸۸۰ تن از زمان آغاز کودتا تا کنون، در میانمار توسط نیروهای امنیتی این کشور کشته شده‌اند و بیش از ۵۲۰۰ تن دیگر نیز در بازداشت هستند.