kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲

تخصیص بیش از ۱۴۸ میلیارد تومان برای حل معضل پسماند گیلان



معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: سال گذشته افزون بر ۱۴۸ میلیارد تومان برای پسماند در گیلان اختصاص یافت که این میزان اعتبار بی‌نظیر است.
مهدی جمالی‌نژاد در حاشیه جلسه شورای اداری گیلان افزود: متاسفانه با وجود زحماتی که در دوره‌های مختلف برای حل مشکل پسماند کشیده شده اما هنوز بسیاری از پروژه‌های این بخش به نتیجه نرسیده است.
وی با تاکید بر ضرورت کمک همه مدیران در مبحث پسماند اظهار داشت: باید کارگروهی از مدیران در این ارتباط تشکیل شود تا پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها را به طور مستمر گزارش کنند و تلاش بر این باشد تا در بازه زمانی و کوتاه مدت بسیاری از پروژه‌های مرتبط با پسماند انجام شود.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین بر ضرورت فرهنگسازی در تفکیک زباله در مبدأ تاکید کرد.
گیلان با محیط زیست زیبا و شکننده سال‌ها است که از مشکلات زیست محیطی و عدم مدیریت صحیح پسماند و فاضلاب رنج می‌برد. اغلب مراکز دفع زباله در گیلان در کنار رودخانه‌های مهم، تالاب‌ها و دریای خزر قرار دارد و خاک و آب منطقه را آلوده می‌کند.
جنگل‌های سراوان رشت افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله‌های این کلانشهر و برخی شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه زباله‌ها علاوه بر آلوده کردن خاک و منابع آبی منطقه با ایجاد بوی تعفن و جلب حشرات و جانوران موجب رنجش اهالی این منطقه و مسبب اعتراضات مکرر آنها شده است.
این منطقه در ۱۷ کیلومتری کلانشهر رشت بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده و روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می‌شود.
۲۲ مرکز دفن زباله در شهرستان‌های مختلف گیلان وجود دارد و هم‌اینک بر اساس آمارها روزانه افزون بر دو هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می‌شود که در این میان بیشترین تولید زباله در روز مربوط به کلانشهر رشت است.