kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
تصاویر ماهواره‌ای نشان داد

خسارت حملات موشکی به پایگاه آمریکا در سوریه سنگین است

یک وبگاه روسی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، از خسارات قابل توجه به پایگاه نظامی آمریکا بعد از حملات راکتی گروه‌های مقاومت خبر داد.


یکشنبه شب آمریکا به مرز عراق و سوریه در «بوکمال» حمله‌ای هوایی انجام داد، که به شهادت چهار تن از نیروهای حشدالشعبی عراق و یک کودک سوری منجر شد. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا‌، در دیدار با رئیس‌رژیم صهیونیستی به صراحت گفت که وی دستور حمله به نیروهای نیابتی ایران را داده است. پنتاگون هم درباره این حمله هوایی گفت که دستور بایدن به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، وجاهت قانونی داشت. گروه‌های مقاومت در عراق هم قسم شدند تا انتقام این حمله را از آمریکا بگیرند. تنها 24 ساعت پس از این حمله، پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه هدف حملات موشکی قرار گرفت که در نتیجه آن، تعدادی از نظامیان آمریکایی زخمی شدند. به دنبال این حمله، منابع خبری، از جمله پایگاه خبری
«صابرین نیوز»، از حمله شدید راکتی به پایگاه آمریکا در میدان نفتی «العمر» در استان «دیر الزور» سوریه و نزدیک مرز عراق خبر دادند. طبق اعلام رسانه‌ها، دست‌کم هشت فروند راکت به سمت مقرهای ائتلاف آمریکایی در میدان نفتی العمر شلیک شد. برخی منابع خبری گزارش داده بودند چند خودرو زرهی آمریکا در این حمله آسیب دیدند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه سه‌شنبه تصریح کرد، این نهاد در حال بررسی اثرات حمله راکتی به نیروهای آمریکایی در سوریه است. پس از گذشت چند روز، جزئیات بیشتری از این حمله منتشر شد؛ یک وبگاه روسی از خسارات سنگین به پایگاه محل استقرار نظامیان آمریکایی در سوریه بعد از حملات راکتی خبر داد. وبگاه «ساوث فرانت» به نقل از حساب توئیتری «ایورورا اینتل»، که به درج اخبار نظامی همراه با تصاویر ماهواره‌ا‌ی می‌پردازد نوشت، حمله
28 ژوئن (دوشنبه هفتم تیر) به شمال شرقی سوریه و پایگاه نظامیان آمریکایی در نزدیک میادین نفتی «العمر»، موجب خسارات جدی شد. حساب توئیتری ایرورا با اشترک‌گذاری تصاویر ماهواره‌ای در روز بعد از این حمله راکتی نوشت که خسارات ناشی از این حمله، مشخص است و چندین راکت در این پایگاه فرود آمده و یک انبار و مناطق اطراف آن آسیب دیده‌اند. به دنبال این حمله، سرهنگ «وین ماروتو» سخنگوی نظامی ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا، گفت که در این حمله، از 32 راکت 122 میلیمتری استفاده شده است. این وبگاه نوشت، حمله مذکور پاسخی به حمله هوایی یکشنبه شب آمریکا بوده است.
حملات آمریکا با محکومیت طرف‌های مختلف، از جمله «مصطفی اظمی»، نخست‌وزیر عراق، روبه‌رو شد. وزارت خارجه عراق هم اعلام کرد: «وزارت خارجه بار دیگر مخالفت کامل خود را با این امر که عراق، یک طرف در هرگونه درگیری یا رویارویی برای تسویه حساب‌‌ها در اراضی خود باشد، بیان می‌کند. این امر یک تجاوز و نقض حاکمیت ملی و خروج آشکار از موازین و میثاق‌های بین‌المللی محسوب می‌شود»
در واقع، حملات آمریکا به گروه‌های مقاومت طی چند سال اخیر بسیار تشدید شده است اما‌، اکنون نظامیان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که گرو‌ه‌های مقاومت به هرگونه تجاوز، پاسخی قاطع می‌دهند و دوران بزن و در رو تمام شده است.